عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مرگ‌آورترین نوع مسمومیت را بشناسید/ استفاده از قرص برنج به هر صورتی ممنوع است

ماریا خویش دوست اظهار داشت: آفت‌کش‌ها به گروهی از مواد شیمیایی اطلاق می‌شود که به منظور نابود ساختن و یا کنترل جمعیت انواع آفت‌ها از قبیل انواع حشرات، علف‌های هرز، قارچ‌های زیان‌آور، امثال آن تهیه و تولید می‌شود.
وی در خصوص مسمومیت با قرص برنج گفت: سم قرص برنج (فسفید آلومینیوم) سمی است که بر روی سلول‌های بدن تاثیر بدی دارد و تنفس سلولی را از بین می‌برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود.

استفاده از قرص برنج (فسفید آلومینیوم) به هر صورتی ممنوع است


خویش دوست با بیان اینکه استفاده از قرص برنج (فسفید آلومینیوم) به هر صورتی ممنوع است افزود: با توجه به سمیت فراوان قرص برنج، این سم از سال ۸۴ از فهرست سموم مجاز مورد تایید سازمان جهاد کشاورزی حذف و محصولات کم‌خطر ازجمله قرص‌های سیر که دارای پروانه ساخت می‌باشند جایگزین آن شده است.
وی تصریح کرد: از خصوصیات قرص برنج می‌توان به این موارد اشاره کرد، قرص سه گرمی است که بوی سیر یا ماهی گندیده می‌دهد، دارای جذب خوراکی و استنشاقی بالا و فاقد جذب پوستی است.
ماریا خویش دوست با بیان اینکه تماس انسان با قرص برنج می‌تواند عوارض شدید و کشنده‌ای در برداشته باشد عنوان کرد: چون قرص برنج تبدیل به گاز بدون رنگ می‌شود، افرادی که با این گاز دچار مسمومیت می‌شوند از خطرات آن آگاه نیستند.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان اظهار کرد: مسمومیت با قرص برنج به صورت خوراکی و استنشاقی افراد را می‌تواند دچار مسمومیت کند و عوارضی همچون تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سردرد، تشنج و کما ایجاد کند.
وی گفت: این ماده سمی به راحتی جذب دستگاه گوارش شده و بعد از حل شدن در مایعات بدن و رطوبت معده باعث تولید گاز خطرناک فسفین می‌شود و سالانه تعداد زیادی در اثر استفاده از قرص برنج به صورت عمدی و یا سهوی دچار مسمومیت و مرگ می‌شوند.
ماریا خویش دوست در خصوص مسمومیت پنج عضو از خانواده آبپخشی با قرص برنج گفت: پدر خانواده جهت گندزدایی محصول خرمای خود که در یکی از اتاق‌های منزل مسکونی خود نگهداری کرده بود، اقدام به استفاده از قرص برنج تهیه‌شده از جمعه‌بازار کرده بود.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان اظهار کرد: پنج عضو این خانواده صبح روز پنجشنبه ۲۵ مهرماه با علائمی شبیه آنفولانزا با مرکز خدمات جامع سلامت آبپخش مراجعه می‌کنند که پزشک مرکز پس از ارائه خدمات درمانی با توجه به وخامت حال دو دختر خانواده آن‌ها را جهت ارائه خدمات درمانی تخصصی به بیمارستان گنجی برازجان ارجاع می‌دهد.
خویش دوست افزود: این خانواده به بیمارستان شهید گنجی ارجاع داده می‌شوند و در بیمارستان توسط پزشک طب اورژانس و متخصص داخلی مورد معاینه، مشاوره و خدمات درمانی تخصصی قرار می‌گیرند که با توجه به آزمایش‌های خون تخصصی (گازهای خون) مشکوک به مسمومیت می‌شوند و در مشاوره با پدر خانواده متوجه مسمومیت با گاز قرص برنج می‌شوند.
وی گفت: متاسفانه دختر ۱۷ ساله این خانواده، علی‌رغم بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه به علت قرارگرفته زیاد در معرض این گاز عوارض شدید تنفسی داشته و به علت ایست تنفسی در روز شنبه ۲۷ مهرماه فوت می‌کند.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان بیان کرد: در حال حاضر دختر ۱۸ ساله خانواده در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و مادر و دو پسر ۱۴ و ۲۲ ساله این خانواده در بخش داخلی بستری و تحت مراقبت می‌باشند و وضعیت مساعدی دارند.
ماریا خویش دوست گفت: بازرسان بهداشت محیط در بازرسی از مکان نگهداری خرما در یکی از اتاق‌های منزل بازدید و مشخص شد که پدر خانواده اقدام به استفاده از تعداد زیادی از قرص برنج جهت گندزدایی خرما کرده که نمونه‌ای از این خرما جهت تشخیص آزمایشگاهی به استان ارسال‌شده است.
وی تصریح کرد: با توجه با اینکه بیش‌ترین محصول خرما در شهرستان دشتستان به دست می‌آید، هرساله بازرسان بهداشت محیط و کارشناس واحد مواد غذایی و بهداشتی اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت سم فروشی‌ها و عطاری‌ها می‌کنند و در چندین نوبت به صورت تیم‌های نظارتی از کارخانه‌ها، عطاری‌ها و همچنین سم فروشی بازرسی به عمل می‌آورند و در خصوص مضرات و خطرات قرص برنج آموزش‌های لازم را ارائه می‌کنند.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان از شهروندان محترم شهرستان خواست که به‌هیچ‌عنوان از قرص برنج برای گندزدایی محصولات خود که به صورت سنی در منازل نگهداری می‌شود استفاده نکنند و خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده و یا شناسایی افرادی که این قرص‌ها را به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسانند با سامانه ۱۹۹ بهداشت محیط تماس بگیرند.

انتهای پیام/ س.غ-۳۰۳۰

اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/EY7jegBw69PIpld7SHn6wN