عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مسئول انجمن علمی فیزیوتراپی استان بوشهر: نوجوانان در معرض ابتلا به پوکی استخوان/خطر پوکی استخوان برای سنین پایین

محسن صحرانورد در گفتگو با خبرنگار وبدا استان بوشهر اظهار داشت: پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوانی است که با کاهش توده استخوانی و افزایش شکنندگی استخوان مشخص می‌شود.
وی با بیان اینکه شخصی که دچار پوکی استخوان شدید است، حتی با عطسه کردن یا سرفه کردن ممکن است دچار شکستگی شود افزود: شکستگی ناشی از پوکی استخوان در هر جای بدن می‌تواند رخ دهد ولی شایع‌ترین نقاط مچ دست، ستون مهره‌ها و لگن است.
مسئول انجمن علمی فیزیوتراپی استان بوشهر بیان کرد: پوکی استخوان در یک‌سوم خانم‌ها و یک‌هشتم آقایان بالای ۵۰ سال در دنیادیده می‌شود.
صحرانورد اظهار داشت: جنسیت، نژاد، تاریخچه فامیلی، سن، یائسگی، برخی بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های مزمن کبد و کلیه، دیابت نوع یک از جمله عوامل غیرقابل‌کنترل شناخته‌شده در ایجاد پوکی استخوان هستند.
وی اضافه کرد: ورزش نکردن، کمبود کلسیم و ویتامین D، سیگار کشیدن، مشروبات الکلی، مصرف طولانی مدت برخی داروها نیز از جمله عوامل قابل‌کنترل شناخته‌شده در ایجاد پوکی استخوان هستند.

پوکی استخوان قابل‌پیشگیری است


مسئول انجمن علمی فیزیوتراپی استان بوشهر با بیان اینکه پوکی استخوان قابل‌پیشگیری است عنوان کرد: آگاهی دادن به مردم به خصوص زنان مهم‌ترین قدم در پیشگیری از پوکی استخوان است.
صحرانورد اظهار داشت: رژیم غذایی تاثیرگذار شامل مواد معدنی و ویتامین‌ها، وجود کلسیم و ویتامین D و ورزش مناسب و اصولی که منجر به تحمل وزن، کشیدگی و انقباض عضلانی گردد از جمله عوامل موثر در پیشگیری از پوکی استخوان هستند.
مسئول انجمن علمی فیزیوتراپی استان بوشهر خاطرنشان کرد: اگر مبتلا به پوکی استخوان هستید حتماً به پزشک خود مراجعه کرده و در زمینه انجام ورزش‌ها نیز از یک فیزیوتراپیست مشورت بگیرید و از انجام ورزش‌های غیراصولی جدا خودداری کنید.

انتهای پیام/م.غ ۱۰۲۳


اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/EY7jegBw69PIpld7SHn6wN