عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

برگزاری جلسه انجمن جراحان عروق در مرکز پزشکی شهدای تجریش



نشست هیات مدیره انجمن جراحان عروق ایران با حضور دکتر محمدرضا کلانتر معتمدی رئیس انجمن  و سایر اعضا، اساتید وفلوشیپ های جراحی عروق درمرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهدای تجریش برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقل از بیمارستان شهدای تجریش، درابتدای این نشست دکتر مظفر دبیر انجمن جراحان عروق ایران وعضو هیات علمی دانشگاه ضمن بیان سخنانی درخصوص بیماری برگر یا ترومبوآنژئیت انسدادی مطالبی را بیان کرد.

در ادامه جلسه دکتر کلانتر معتمدی رییس انجمن و عضو هیات علمی دانشگاه به بیان توضیحاتی درخصوص شیوع بیماری برگر در ایران، اپیدمیولوژی، آسیب شناسی، علایم و تظاهرات بالینی، تشخیص و درمان  آن پرداخت.

بنا به این گزارش بیماری برگر یا ترومبوآنژئیت انسدادی، نوعی اختلال انسدادی غیرآترواسکلروتیک سرخرگ‌ ها و سیاهرگ ‌های کوچک تا متوسط در اندامهای فوقانی و تحتانی است. علت این انسداد التهاب مکرر و پیش رونده و ایجاد لخته در دیواره رگهاست. از علایم بیماری می توان به درد متناوب انگشتان و زخم‌های دردناک بر روی نوک انگشتان دست و پا اشاره کرد. بیماری برگر درمان قطعی ندارد وگاه منجر به قطع عضو می شود.

این بیماری شیوع جهانی دارد ولی بیشتر در خاورمیانه، مدیترانه و خاور دور مشاهده می‌شود و شیوع آن با افزایش مصرف سیگار در جوامع نسبت مستقیم دارد. با توجه به این که ابتلا به این بیماری معمولاً با استفاده از مشتقات تنباکو به خصوص سیگار ارتباط دارد، تنها راه جلوگیری از پیشروی سریع بیماری در فرد، ترک کامل سیگار و فرآورده‌های تنباکو است.

در ادامه جلسه دکتر ساکت عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص نحوه انتخابات الکترونیک  انجمن های علمی به بیان توضیحاتی پرداخت ودر نهایت پس از تبادل نظر اعضا تصمیماتی نیز درخصوص نحوه برگزاری انتخابات اتخاذ شد.

در بخش دیگری از نشست مذکور معرفی بیماران(کیس های) پیچیده جراحی عروق توسط دکتر مظفر و اساتید دانشگاه های مختلف کشور انجام شد و پس از بحث و تبادل نظر جراحان واساتید حاضر درخصوص نحوه درمان بیماران مذکور تصمیم گیری صورت گرفت.

انتهای پیام/