عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

آسیب شناسی آرایه ها در بافته های درباری قاجار در روند درمان و مرمت

.


به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، میترا اعتضادی مرمتگر آثار تاریخی و استاد دانشگاه در این نشست با اشاره به پژوهشی که با همین نام انجام داده است گفت  :این بررسی فرآیند تجربیات اجرایی درمان و مرمت بافته های نمایشی حاضر در خزانه جواهرات ملی ایران در بانک مرکزی است که از پس مطالعات اولیه در مورد آثار ، معاینات میدانی و برگزیدن روش درمانی ناگزیر بر گرفته از داده ها انجام شده است .
این مرمتگر آثار تارخی افزود :درمان و مرمت در بافته های تاریخی افزون بر شناسایی آسیب های رخ داده به موارد پدیده آورنده ساختار اثر اعم از آلی یا کانی ، تکنیک ساخت بافته و افزوده های آن ، با امکان سنجی میزان دخالت در مجموعه اثر بستگی دارد .
وی تصریح کرد که با تکیه بر ماهیت افزوده های تزئینی و ساختار شناسی آن ها در برخی رداهای درباری قاجار کوشش می شود تا از این به بعد پژوهشگران هنگام بازدید از گنجینه «خزانه جواهرات ملی ایران »نگاه ژرف تری به این آثار در هیبت کنونی شان داشته باشند .
اعتضادی گفت :که این نگاه افزون بر درک جزئیات نادیدنی در استنباطی فراگیر به شناخت فناوری ، زیبا شناسی ، جامعه شناسی و ارتباط تجاری و فرهنگی ایران در دوره قاجار بینجامد که گاهی با یک سند تاریخی سجع مهر دار و گاهی با یک دکمه زراندود دوخته بر ردای شاهی در برشی از تاریخ ایران رخ می دهد .