عمومی | دانشگاه تهران

تامین نیروی متخصص و کارشناس از دستاوردهای دانشگاه‌های کشور است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۹- ۱۳۹۸ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور ، گفت: «اگر ۴۰ سال فعالیت دانشگاه‌های کشور بررسی شود درمی‌یابیم آنچه که امروز در اختیار داریم قریب به‌اتفاق، حاصل تلاش دانشگاهیان پس از انقلاب اسلامی است».
وی افزود‌: «در اوایل انقلاب ما نیاز به تربیت نیروی انسانی داشتیم، دانشگاه‌های کشور با تمام نقاط قوت و ضعفی که دارند توانستند نیازهای کارشناسی کشور را تامین کنند. اکثریت افرادی که امروز مدیریت جامعه را در اختیار دارند و کسانی که در دانشگاه‌ها خدمات علمی و پژوهشی ارائه می‌دهند در دانشگاه‌های کشور تحصیل کرده‌اند و تامین و تربیت این سرمایه بزرگ از دستاوردهای دانشگاه‌های کشور است».
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، دستاوردهای بسیار بزرگ و قابل عرضه داشتند، خاطرنشان کرد: «حاصل این پیشرفت‌ها دستیابی کشور به یک جایگاه ویژه در مجامع علمی دنیا بوده است، جایگاهی که سال‌ به‌ سال رشد کرده و به آن افتخار می‌کنیم. در حین رقابت تنگاتنگی که کشورهای بزرگ جهان در بخش علم و تکنولوژی داشتند ما دارای جایگاه پانزدهم در توسعه علمی هستیم».
دکتر غلامی، تحول دیگر در حوزه تحقیقات و فناوری را ورود به عرصه فناوری‌ها دانست و اظهار کرد: «از اواخر دهه ۸۰، انتقال دانش به سطح جامعه برای تولید ثروت و انتقال فناوری به صنایع، ورود به مسائل اجتماعی چون فرهنگی، اقتصادی و مدیریتی جزو برنامه‌ها بوده است، امروز این کار به‌سرعت و جدیت پیش برده می‌شود. فعالیت‌هایی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود، بخشی از این مباحث است و هم‌چنین اکنون بیش از ۴۳ پارک علمی و فناوری داریم که با سرعت و قدرت و با همکاری جوانان، شرکت‌های متعددی را در زمینه‌های مختلف مبتنی بر دانش پشتیبانی می‌کنند».
وی با اشاره به فعالیت ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه‌های کشور، گفت: «البته این آمار غیر از دانشگاه‌های علوم پزشکی است. این مراکز رشد بخش‌های بسیاری از یافته‌های علمی و فناوری‌های نوین را در گروه‌های کوچک دانش‌آموخته‌های دانشگاهی با همراهی استادان پیش می‌برند که از درون آنها، شرکت‌های دانش‌بنیان به‌سرعت در حال رشد است. حدود ۵ هزار شرکت دانش بنیانی که برخی از آنها کارهای جدی برای ارائه دارند».
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در ادامه عنوان کرد: «عملکرد بسیار خوبی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پذیرش فرصت مطالعاتی استادان جوان داشته است. وزارت علوم هم گذراندن دوره پیمانی برای اعضای هیات علمی جوان را به‌ نوعی اجبار کرده تا این استادان جوان ۶ ماه را برای کسب تجربه در صنعت بگذرانند».
دکتر غلامی، تصریح کرد: «برای ورود دانشجویان در بخش فرصت مطالعاتی تحصیلی در حوزه صنعت، سامانه‌ای طراحی‌ شده و تمام تلاش این است که دانشگاه جامعه‌محور و مسئول در برابر مسائل و مشکلات جامعه باشد. دانشگاه‌ها و دانشجویان استقبال بسیار خوبی از این امر کرده‌اند و این تازه آغاز ورود به عرصه علم و فناوری در حل مسائل و مشکلات کشور است. دانشگاه‌ها با تمام توان در تربیت نیروی انسانی تلاش می‌کنند تا نسل توانمند، فکور، شجاع و امیدوار را به جامعه تقدیم کنند. آینده جامعه در دست همین جوانان خواهد بود».
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به همکاری دانشگاه‌ها در موضوع حادثه ساختمان پلاسکو و سیلاب‌های اخیر کشور گفت: «در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی گزارش‌های متعددی از دانشگاه‌ها به وزرا ارسال شده است. همکاری دانشگاه‌ها در وزارت نفت و استخراج و اکتشاف و هم‌چنین حوزه صنایع دفاعی از جمله کارهایی بر مبنای فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها بوده است».
دکتر غلامی، با تاکید اینکه دانشگاه‌ها نیاز به بازنگری، طراحی مجدد و به عبارتی ساماندهی دارند، بیان کرد: «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفند ۱۳۹۴ به ما تکلیف کرده ساماندهی دانشگاه‌ها انجام گیرد. همکاران ما در سطح دانشگاه‌های سراسر کشور این کار را صورت داده‌اند و طرح آماده اجرا است. حاصل اجرای طرح این خواهد بود دانشگاه‌های متعددی کشور را در شبکه‌های علمی قرار دهیم و آنها را از متفرق عمل کردن خارج کنیم».
وی در ادامه افزود: «با نظارت علمی و مدیریتی دانشگاه‌های بزرگ، مجموعه‌های کوچک در یک شبکه فعال قرار می‌گیرند و نهایتاً ماموریت‌گرا خواهند شد و بر اساس ظرفیت‌های درونی، جایگاه‌ها منطقه‌ای خود و نیازهایی که در سطح منطقه و ملی است این ماموریت‌ها تعریف خواهند شد و نهایتاً یک مجموعه منسجم علمی تحقیقاتی و فناوری را خواهیم داشت».
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اظهار اینکه سال‌های گذشته در مجامع مختلف، آماری مبنی بر اینکه ۲ هزار و ۸۶۰ دانشگاه در کشور بوده است، گفت: «این آمار را اصلاح می‌کنم، ما در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۲۵ مرکز، مجتمع و دانشگاه داریم که به طور مستقل ذیل ردیف‌های بودجه‌ای و یا عناوین مدیریتی قرار دارند، درون آنها دانشگاه پیام نور، جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور قرار گرفته است».
دکتر غلامی، در پایان خاطر نشان کرد: «در گذشته دانشگاه جامع علمی کاربردی یک هزار و ۲۰۰ مرکز داشته و بر اساس اصلاحی که طبق مصوبه شورای عالی اداری انجام دادیم، اکنون دارای ۶۰۰ مرکز هستند که در حال ساماندهی است. دانشگاه فنی و حرفه‌ای حدود ۱۷۵ مرکز دارد و دانشگاه پیام نور که ۸۰۰ مرکز داشت اکنون دارای ۴۰۰ مرکز است. هم‌چنین دانشگاه غیردولتی نیز ۳۹۰ مرکز داشتند که در حال حاضر به زیر ۲۴۰ مرکز کاهش یافته است».