عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان

آیین نکوداشت پروفسور جعفر ارشاد استاد سرآمد گیاه پزشکی برگزار شد

در راستای تکریم و الگوسازی از نخبگان، با معرفی و پیشنهاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و به همت بنیاد نخبگان استان گلستان و با همکاری مراکز دانشگاهی، سازمان های خصوصی و دولتی استان، آیین نکوداشت پروفسور جعفر ارشاد، محقق برجسته و استاد سرآمد گیاه پزشکی کشور، روز سه شنبه ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۸ در محل تالار شهید مطهری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در ابتدای این آیین دکتر ابوالقاسم خزاعیان، رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان با تاکید بر اهمیت تکریم و الگوسازی از سرآمدان و نخبگان گفت: ارتقای منزلت اجتماعی، مرجعیت علمی نخبگان و ارائه مهارت های حرفه ای آنان به استعداد های برتر از جمله اهداف این برنامه های نکوداشت نخبگان و سرآمدان است.

دکتر خزاعیان با اشاره به آثار ارزنده پروفسور ارشاد اظهار داشت: این آثار و نتایج بدست آمده نشان دهنده وجود ویژگی هایی ارزشمندی چون خود اتکایی، اراده، صداقت، خوش بینی، شور و علاقه وصبر و .. در وجود ایشان بوده است و ارج نهادن به زحمات و تلاش فرهیختگانی چون دکتر جعفر ارشاد، موجب استمرار و بازسازی ذخایر نخبگی در کشور می شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان، با بیان اینکه نخبگان، جامعه و مسئولان سه ضلع تحقق نظام نخبگانی هستند افزود: با توجه به اینکه استعدادهای ذاتی نخبگان یک نعمت الهی و تعهدآور است، انتظار از نخبگان این است که مهارت های خود را در کنار استعدادهای ذاتی در راستای خدمت به جامعه ارتقا دهند.

وی در ادامه گفت: مسیر نخبگی از شناسایی و حمایت مستعدین برتر آغاز و به مرحله جذب و بکارگیری نخبگان ختم می شود و جامعه ما باید ظرفیت فرهنگی را ایجاد کند تا بتواند مستعدین برتر را در مسیر نخبگی یاری کند و به مرحله نخبگی و خدمت به جامعه برسند و در واقع مطالبه جامعه نخبه پروری باشد و جامعه بر شایسته سالاری و نخبه گماری اصرار ورزد.

دکتر خزاعیان اظهار داشت: بنیاد نخبگان نیز بعنوان نماینده بخش دولت وظیفه دارد تا زمینه تعامل نخبگان با جامعه و سایر بخش های کشور را فراهم کند.
در بخش حضور پروفسور ارشاد در جایگاه و ایراد سخنرانی، ایشان ابتدا در خصوص برنامه های تجلیل بنیاد گفت: اقدامات بنیاد نخبگان باعث می شود که جوانان و آینده سازان کشور از شناخت بهتری نسبت به مسیر ارزشمند زندگی خود دست یابند.

وی ضمن اشاره به وظایف جامعه نخبگانی در قبال جامعه اظهار داشت: بنده مسیر تحصیلی خود را بر اساس نیاز جامعه انتخاب نمودم و بر همین اساس انتخاب رشته گیاه پزشکی در جهت خدمت به کشاورزان بود، هر چند در تمامی رشته های علمی جنبه هایی در خصوص خدمت به جامعه وجود دارد.
پروفسور ارشاد در ادامه ضمن بیان خاطراتی، با توضیحاتی، به روند زندگی، تحصیل، کار و توسعه های متعدد جنبه های زندگی خود پرداخت.

در بخش بعدی برنامه دکتر زند با بر شمردن برخی فضائل دکتر ارشاد و ویزگی این گروه از شخصیت های فرهنگی کشور در رهبری فکری و الگودهی به جامعه سخنانی را تقدیم جمع نمودند.

دکتر اسکندر زند، مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی، ضمن اشاره به مقوله سرمایه ها و کارکرد سرمایه های نمادین در جامعه خاطر نشان کرد: هر یک از اجزاء یک سرمایه که به شهرت برسد به یک نماد تبدیل می شود و در جوامع پیشرفته برای معرفی و بهره برداری از ظرفیت نمادها تلاش های بسیاری صورت می گیرد.

وی عامل بودن و تاثیرگذاری، هم افزایی، تشخیص اولویت ها و هدفمند بودن را از ویژگی های افزاد موثر و سرمایه های نمادین دانست و اظهار داشت: دکتر ارشاد از سرمایه های ارزشمند و نمادین در کشور است.

دکتر محسن شاه رضایی، مدیرکل تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان، قدرشناسی را بعنوان یکی از مهمترین اهداف مراسمات تجلیل و تکریم از سرآمدان بر شمرد و اظهار داشت: برگزاری آیین نکوداشت نخبگان و سرآمدان علاوه بر معرفی نخبگان و سرآمدان، زمینه شناخت جوانان و مستعدین برتر از الگوهای موفق خود را فراهم می سازد.

ایشان با بیان این که در هر نقطه از کشور مفاخر زیادی وجود دارند که باید شناخته شوند، تاکید کرد: تجمع ویژگی ها و تجارب نخبگان بسیار حائز اهمیت است بنابراین باید تاریخ شفاهی مفاخر جمع آوری شود.

شاه رضایی با بیان این که دکتر ارشاد مولفه مذکور را بخوبی ارائه نموده است، خاطرنشان کرد: جمع آوری تاریخ شفاهی و انتقال آن به نسل بعد در الگوسازی و شناساندن مفاخر بسیار موثر است.

در پایان این مراسم ارج نامه دکتر جعفر ارشاد که با امضای قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به این مراسم ارسال شده بود، قرائت و از یادبود ایشان رونمایی شد و لوح تقدیر و هدایای دستگاه های مختلف نیز به این بزرگوار تقدیم شد.

از مهم‌ترین افتخارات جناب پروفسور ارشاد می توان به دریافت نشان پژوهش کشور از ریاست جمهور؛ لوح تقدیر از معاون اول رئیس جمهور و رئیس شورای پژوهشهای علمی کشور ؛ لوح تقدیر از معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی؛ کسب رتبه در پانزدهمین جشنواره بین المللی خوارزمی؛ کسب جایزه دکتر حجارود از انجمن قارچ شناسی ایران ؛ نامگذاری کلکسیون ملی قارچ های زنده ایران به نام ایشان ؛ نامگذاری چهار فقره قارچ توسط محققان خارجی و داخلی به نام ایشان؛ نام گذاری سالن اجتماعات در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان ؛ محقق نمونه وزارت کشاورزی در سال ۱۳۷۴؛ لوح تقدیر از وزیر علوم تحقیقات و فناوری به مناسبت کسب رتبه اول پژوهشگر نمونه سال ۱۳۸۰ وزارت جهاد کشاورزی ؛ لوح تقدیر از COMSTECH در سال ۲۰۰۲ ؛ اشاره نمود.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA