عمومی | دانشگاه رازی

ارائه فعالیت‌های دانشگاه رازی در نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

ارائه فعالیت‌های دانشگاه رازی در نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در تاریخ دهم مهر ماه ۱۳۹۸ با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون  پژوهش و فناوری و مسئولین دفتر ارتباط با صنعت وزارت عتف، در این وزارتخانه برگزار شد.

در این نشست، دکتر رضا بختیاری مدیر کارآفرینی، پژوهش‌های کاربردی و ارتباط با جامعه دانشگاه رازی به ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در این بخش به عنوان یک الگوی موفق پرداخت.

دکتر بختیاری در ادامه در خصوص تشکیلات سازمانی مدیریت کارآفرینی، پژوهش‌های کاربردی و ارتباط با جامعه دانشگاه گفت: در راستای گسترش فعالیت‌های مدیریت کارآفرینی، پژوهش‌های کاربردی و ارتباط با جامعه دانشگاه، دو مرکز با عناوین "پشتیبانی پژوهش های تقاضامحور" و " مرکز آموزش های آزاد و مهارتی" زیرمجموعه این مدیریت ایجاد گردیده است. مرکز پشتیبانی پژوهش‌های تقاضامحور شامل کمیته‌های اجرایی پژوهش‌های تقاضا محور و مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی نیز شامل مرکز ارتقاء شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان ( SCD ) و مرکز استارتاپ استان می‌باشد.

ایشان در خصوص کمیته‌های اجرایی پژوهش‌های تقاضامحور افزود: این کمیته‌ها با هدف ایجاد ارتباط و تعامل موثر و منسجم با سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی و صنایع استان و در ۱۳ حوزه به شرح جدول ذیل ایجاد گردیده‌اند، به طوری که تقسیم بندی کلیه سازمان های استانی بر حسب موضوع فعالیت کمیته‌ها صورت گرفته است. فعالیت کمیته‌ها در تعامل با سازمان‌های مربوطه شامل انعقاد یا به روز رسانی تفاهم نامه‌های همکاری‌های مشترک، هماهنگی جهت اجرای دوره‌های فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت، احصاء نیازهای پژوهشی جهت اجرا در قالب طرح‌های پژوهشی و پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی، هماهنگی جهت برگزاری دوره‌های آموزشی موردنیاز سازمان‌ها و صنایع، هماهنگی برگزاری بازدید نشست‌های مشترک و جذب ظرفیت کارآموزی دانشجویان و ... می‌باشد.

هدفمندسازی دوره‌های کارآموزی نیز از دیگر موضوعات مورد اشاره دکتر بختیاری بود، ایشان در این خصوص توضیح داد:  هدفمندسازی این دوره ها با تاکیر بر افزایش کیفیت محل برگزاری و نیز افزایش نظارت اساتید راهنما بر انتخاب محل و چگونگی برگزاری دوره‌های کارآموزی با اصلاح و به روز رسانی فرایند اجرای کارآموزی صورت گرفته است. در این راستا طی هماهنگی با سازمان‌ها و صنایع جهت اخذ ظرفیت کارآموزی بر اساس نیازهای گروه‌های آموزشی و با هدف آشنایی دانشجویان با محل‌های کارآموزی، بانک اطلاعاتی از دوره‌های مختلف تهیه و در اختیار مدیران گروه و دانشجویان قرار گرفته است.

دکتر بختیاری با اشاره به فعالیت مرکز ارتقاء شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان ( SCD ) در دانشگاه رازی گفت: این مرکز طی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل فنی و حرفه‌ای استان و با هدف برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی ویژه دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه تاسیس گردیده است. در این راستا سمینارهای آشنایی دانشجویان با این مرکز در چند مرحله برگزار و نیازسنجی دوره‌ها بر اساس استعلام از دانشجویان صورت گرفته است. همچنین در مواردی پیشنهاد تدوین سرفصل استانداردهای آموزشی به سازمان فنی و حرفه‌ای از دانشگاه ارسال شده است. در راستای گسترش این مرکز در نظر است مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی ( TMC ) نیز با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان و شامل فرآیندهای نیازسنجی آموزشی، مشاوره شغلی و مهارت آموزی به عنوان ارتقاء مرکز SCD در دانشگاه راه اندازی گردد. برگزاری کارگاه­های آموزشی منطبق بر سرفصل دروس دوره‌های کارشناسی در محل اداره کل آموزش فنی و حرفه­ای استان (به میزان ۷۲۲۸۰ نفر ساعت از مهرماه ۱۳۹۳) نیز از دیگر فعالیت های مشترک با این اداره کل بوده است.

ایشان با اشاره به فعالیت‌های مرکز استارتاپ استان مستقر در دانشگاه رازی گفت: مرکز استارتاپ استان با هدف برگزاری دوره‌های کارآفرینی تخصصی در دانشگاه رازی مستقر گردیده است. از فعالیت‌های این مرکز می‌توان به تاسیس و راهبری شورای استارتاپ استان، برگزاری رویدادهای استارتاپ، همکاری در برگزاری رویدادهای استارتاپ با سازمان‌ها، صنایع و دانشگاه‌های دیگر،  برگزاری رویدادهای کارآفرینی ( Free Pitch ، استاتاپ دمو، فکری نو، Team Up و...)، برگزاری رویدادهای جذب سرمایه گذار  و استقرار و حمایت از هسته‌های استارتاپی اشاره کرد.

از دیگر موضوعات مهم مورد اشاره دکتر بختیاری سند رونق تولید استان کرمانشاه بود، ایشان تصریح کرد: بر اساس رویکرد سال ۱۳۹۸ و تدوین و ابلاغ سند رونق تولید استان کرمانشاه در این سال، دانشگاه رازی به عنوان دبیر کمیته توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه بر اساس مواد ۳۶ الی ۳۹ این سند انتخاب شده است. در این راستا با سازمان‌های مربوطه در استان جلسات مشترکی با موضوع هماهنگی نحوه اجرای مواد مربوطه برگزار گردیده است.

ایشان افزود: بر اساس ماده ۳۶، سازمان صمت و جهاد کشاورزی با همکاری اتاق بازرگانی، خانه صنعت و شرکت شهرکهای صنعتی استان مکلف هستند تا نسبت به برگزاری جلسات هماهنگی واحدهای تولیدی استان با دانشگاه‌ها و محققین ارشد استان در راستای تعریف و حل مسائل فنی واحدهای تولیدی از این طریق اقدام نمایند . پروژه های پژوهشی که در این مسیر تعریف شده و حل مسائل تولیدی واحدهای تولیدی استان را هدف گذاری نمایند، به صورت کامل از طریق اعتبارات پژوهشی استان تامین اعتبار خواهند شد.

دکتر بختیاری بیان کرد: بر اساس ماده ۳۷، دانشگاه‌های رازی و صنعتی مکلف هستند تا برنامه های اجباری فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی خود را برای حل مسائل واحدهای تولیدی و بازرگانی استان، با همکاری سازمان صمت، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی تنظیم و گزارشی از این موضوع را به اطلاع شورای برنامه‌ریزی استان برسانند . این برنامه‌ها باید مساله محور تعریف شده و به ازای هر فرصت مطالعاتی تعریف شده، مساله مشخص تعریف و نتیجه فعالیت حل مساله به اطلاع شورای برنامه‌ریزی استان برسد . بر اساس ماده ۳۸ نیز دانشگاه رازی با همکاری پارک علم و فناوری مکلف هستند نمایشگاه فن بازار استان و همچنین نمایشگاه توانمندی‌های فنی و تولیدی واحدهای تولیدی استان کرمانشاه را در سطح ملی با هماهنگی و همکاری تشکل‌های این بخش در دانشگاه رازی برگزار و از کلیه مخاطبان ملی بخش‌های فنی برای بازدید از نمایشگاه دعوت نمایند . گزارش انجام این موضوع و نتایج اخذ شده از آن تا انتهای سال توسط دانشگاه رازی به اطلاع شورای برنامه‌ریزی استان خواهد رسید .

ایشان یادآور شد: بر اساس ماده ۳۹ سند رونق تولید استان، دانشگاه‌های استان کرمانشاه که مقاطع تحصیلات تکمیلی دارند مکلف می‌شوند تا حداقل ۵۰ درصد از موضوعات پایان نامه‌های تحصیلی کارشناسی ارشد و ۲۵ درصد رساله‌های دکترای خود را با همکاری واحدهای تولیدی و در راستای حل مسائل آنان تعریف نمایند مقادیر قانونی کمک به انجام این تحقیقات توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تعیین و به دانشگاه‌ها به صورت کمک واریز خواهد شد .