عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

چهل و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه شهید...

ه گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر محمد علی طاهر در نشستی خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: علوم و فناوری هسته‌ای در حال حاضر به عنوان فناوری برتر (های تک) محسوب می شود. امروزه تاثیر این علوم بر افزایش دانش بشری، طبیعت حاکم و ارائه رفاه و خوشبختی به زندگی بشری غیرقابل تردید می باشد و می تواند به عنوان یک عنصر اساسی و مبنای ضروری برای توسعه پایدار به شمار آید. در طول نیم قرن گذشته، در پرتو تلاش‌های دانشمندان در سراسر جهان این فناوری نقش مهمی را در توسعه صنعت،‌ کشاورزی و پزشکی ایفاء کرده است. استفاده رادیوایزوتوپ ها در شناسایی و درمان بیماری ها، کاربرد فناوری هسته‌ای در تولید برق و تولید مواد باکیفیت و مقاومت ویژه و همچنین تولید محصولات کشاورزی مقاوم در برابر خشکسالی و آفات، فقط برخی از کاربردهای این علم در پزشکی، صنعت و کشاورزی است.
وی افزود: فناوری هسته‌ای علاوه بر تامین انرژی پاک، کمک می کند تا: تشخیص پزشکی بهبود یابد، بیماری های بشری درمان شود، تغذیه بشر افزایش یابد، از سلامت حیوانات اهلی مراقبت شود، منابع آبی توسعه یابند، حیوانات خطرناک نابود شوند، بهره وری کشاورزی بهبود یابد، مواد غذایی تامین شود، کنترل کیفیت صنعتی تقویت شود، و علم شناخت محیط زیست پیشرفت یابد.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: چهل وهشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور از سوی سازمان انرژی اتمی با همکاری دانشگاه شهید باهنر از امروز به مدت چهار روز تا یکم آبان ماه۹۸ در فضایی به مساحت یکهزار و دویست مترمربع در این دانشگاه(جنب ساختمان D۱) با ۲۰ غُرفه در سه بخش کلی «مرور چرخه سوخت هسته‌ای»، «نیروگاهی» و «کاربردهای صنعت هسته ای در صنایع مختلف»  با این  نمایشگاه با محورهای، چرخه سوخت هسته ای، اکتشاف و استخراج، غنی سازی اورانیوم، تولید آلیاژی نوین، مجتمع های سوخت، سلامت و فیزیک هسته ای، ماکت نیروگاهی، کشاورزی هسته ای، فراوری اورانیوم، کاربرد پرتوهای هسته ای، راکتور تحقیقاتی، آب سنگین، پسمانداری و زباله های هسته ای، حفاظت در برابر پرتوهای هسته ای، شبیه ساز راکتور قدرت، برپا می شود.
وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته نمایشگاه‌های تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در ۴۷ دانشگاه و موسسات عالی کشور برگزار شده،  که بیست و یکمین آن در تاریخ های ۹۱/۲/۹ تا ۹۱/۲/۱۳ در دانشگاه شهید باهنر کرمان با ۹۸۳۱ نفر بازدید کننده ( یعنی روزانه حدود ۲۰۰۰نفر بازدید)، برپا شد و جزو برترین نمایشگاه‌های هسته ای کشور محسوب گردید.
دکتر طاهر گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه آگاهی سازی عمومی نسبت به دانش بومی صنعت هسته‌ای و معرفی آن به عنوان یک تکنولوژی مفید در زندگی مردم و دسترسی سریع و راحت جامعه دانشگاهیان به چکیده آخرین دستاورده‌های کشور در این صنعت، رفع ابهام در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای چه به لحاظ ایمنی و زیستی محیطی و چه به لحاظ سیاسی جهت خنثی سازی تبلیغات منفی دشمنان، ایجاد علاقه مندی و جذب کارشناسان، محققین و متخصصین دانشگاهی و جذب نخبه‌ها، تقویت خودباوری و غرور ملی از طریق مشاهده عینی، معرفی کاربردهای جنبی این صنعت به ویژه کشاورزی و پزشکی، است.
وی خاطر نشان کرد. در این نمایشگاه اقلام زیر به معرض دید عموم گذاشته خواهد شد: در بخش چرخه سوخت و نیروگاه، ۲۲۵ قلم،در بخش کاربردهای جانبی صنعت هسته‌ای، ۱۷۵ قلم، شش ماکت بزرگ از: نیروگاه اتمی بوشهر، پسمانداری، چرخه سوخت هسته‌ای، آبشار سانتریفیوژ، مجتمع سوخت، آب سنگین اراک، مرکز پرتودهی، پسمانداری، فرآوری اورانیوم؛ نمایش ماشین‌های سانتریفیوژ
رئیس دانشگاه افزود: از جمله ضرورت‌های برگزاری مجموعه نمایشگاه‌های هسته‌ای به موارد ذیل می‌توان اشاره کرد: نو بودن این صنعت در داخل کشور و عدم آگاهی مناسب نسبت به آن، محدود بودن فضای اطلاع رسانی در رابطه با جزئیات این صنعت در سطح دنیا، ارائه دستاوردها به صورت عینی، جهت رفع ابهام افکار عمومی داخلی، به جای سخنرانی‌ها و تبلیغات رسانه‌ای، بومی بودن این دستاوردها، به‌ویژه در بخش چرخه سوخت و آب سنگین، محق بودن مردم به جهت حمایت‌های گسترده و همه جانبه از دستیابی به این دانش ارزشمند به عنوان مهم‌ترین عامل ایستادگی و موفقیت در برابر فشارهای سیاسی خارجی.
وی گفت: افتتاحیه نمایشگاه در تالار وحدت این دانشگاه با سه سخنران کلیدی در ساعت ۹ صبح آغاز به کار می کند و پس از آن مسئولان برای بازدید به محل نمایشگاه می روند و بازدید از این نمایشگاه برای عموم آزاد است و ساعت بازید صبح‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ و عصر ها از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ است.
دکتر طاهر افزود: این نمایشگاه، یک نمایشگاه توضیح محور است. بدین صورت که بازدیدکنندگان به صورت گروه های۲۵ الی۳۰ نفره بازدید می‌کنند و کارشناسان به توضیح می‌پردازند این نمایشگاه، نمایشگاهی نیست که با یک بازدید سطحی بتوان اطلاعات علمی کسب کرد.
دکتر حسین نظام آبادی پور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه گفت: کار اصلی را دوستان در سازمان اتمی انجام دادند و ان شاءالله مردم استقبال کنند و بهره ببرند، این چند ماه تقریبا تمام سازمان‌های استان مشغول بودند، جنبه‌ای که در این نمایشگاه قابل توجه است، جنبه مردمی بودن آن است، این نمایشگاه صرفا جنبه دانشگاهی نیست.
دکتر عباس حسینی رنجبر مسئول برگزاری چهل و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه شهید باهنرکرمان با اشاره به فرآیند برپایی نمایشگاه  گفت: حدود ۶ ماه پیش مکاتبه سازمان با دانشگاه صورت گرفت و کار سازماندهی و برپایی نمایشگاه حدود ۲ ماه قبل به صورت جدی تر انجام شد. تمام تجهیزات این نمایشگاه از طرف سازمان انرژی اتمی تهیه شده است و دانشگاه فقط در برگزاری این نمایشگاه همکاری می کند، لذا ابزار و تجهیزات در یک سالن آماده شده‌اند و کارشناسانی هم جهت راهنمایی و پاسخگویی در غرفه ها حضور خواهند داشت.
وی افزود: ذکر چند نکته ضروری است، اول اینکه بر روی بحث عملی علم مقداری باید تاکید شود، متاسفانه در کشور ما در زمینه علم بیشتر بر روی بخش تئوری کار شده است و کمتر به بخش عملی توجه شده است. نکت‌ ای که در رابطه با بحث‌های علمی وجود دارد این است که علم تا زمانی که در جامعه به مرحله عمل نرسد ارزش آنچنانی نخواهد داشت. بنابراین در بحث‌هایی که ما خیلی نیاز داشتیم، فرزندان این ملت به میدان عمل پا گذاشتند، به خصوص افرادی که گزارش‌های علمی می‌دهند این افراد مردان میدان هستند، زحمت کشیدند و بخش وسیعی از کار و حتی در بعضی از موارد صفر تا صد کار را خودشان انجام داده‌اند. بنابراین باید  به پا خیزیم و وارد میدان شویم، باید تلاش کنیم این موضوع را کم کم به جامعه بفهمانیم که علم باید به خدمت مردم در آید و به صحنه عمل وارد شود و برای مردم سودمند واقع شود.
عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه شهید باهنر گفت: مورد دیگر این است مردم باید صنعت هسته‌ای را مشاهده کنند و بتوانند ابعاد کاربردی آن را از نزدیک ببینند به همین دلیل هم بازدید از نمایشگاه برای عموم آزاد است.
وی ادامه داد پیشنهاد می‌کنم از واژه صنعت هسته‌ای بجای انرژی هسته‌ای استفاده شود. زیرا از انرژی هسته‌ای تنها دو موضوع بمب هسته‌ای و صنعت برق در ذهن مردم جای گرفته است. طبق آمارها در آمریکا حدود ۶ میلیون انسان در زمینه صنعت هسته‌ای کار می‌کنند. پس کاربرد این صنعت وسیع است. این نیست که ما دنبال بمب هسته‌‎ای باشیم همانطور که رهبر معظم(مدظله العالی) فرمودند: ساخت بمب هسته‌ای حرام است.