عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

علائم بیماری سل و انواع آن را بشناسید

فرزانه آیین به مناسبت روز ملی سل در این خصوص افزود: بیماری سل می‌تواند به جز ریه‌ها، ستون مهره‌ها، غدد لنفاوی، دستگاه گوارش، کلیه‌ها و سایر قسمت‌های بدن را نیز گرفتار نماید که در این صورت به آن سل خارج ریوی می‌گویند.
وی تصریح کرد: مهم‌ترین علامت از علائم بیمار مشکوک به سل ریوی سرفه مداوم بیش از دو هفته است که می‌تواند همراه با علائمی نظیر خلط، تب، تعریق شبانه، کاهش وزن، ضعف و گاهی اوقات خلط خونی باشد.
این کارشناس بهداشتی در خصوص سل خارج ریوی نیز گفت:‌ علائم سل خارج ریوی به عضو مبتلا بستگی دارد و بسته به عضو درگیر علائم آن متفاوت است به‌عنوان‌مثال علائم در مننژیت سلی عبارتند از سردرد، تب و سفتی گردن و در سل دستگاه ادراری به صورت اختلال ادراری و پیدایش خون در ادرار است.
وی با اشاره با اینکه راه انتشار سل ریوی، انسان به انسان است افزود:‌ میکروب سل مانند سرماخوردگی هنگام عطسه و سرفه و بیرون ریختن آب دهان یا خلط فرد مبتلا، از ریه‌ها خارج‌شده و در فضای اطراف پخش می‌شود و از طریق هوای تنفسی وارد ریه افراد سالم می‌شود و بلافاصله شروع به تکثیر می‌کند ولی سل سایر قسمت‌های بدن مانند کلیه‌ها و ستون فقرات قابل‌انتقال و مسری نیست.
کارشناس برنامه سل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: مکان‌هایی با تراکم بالا مانند آسایشگاه‌ها، خوابگاه‌ها، سربازخانه‌ها و شرایط نامناسب موجود در این مکان‌ها مانند تهویه نامناسب و نور ناکافی اتاق‌ها، شرایط انتقال و انتشار این بیماری را به‌شدت تسهیل می‌بخشد به طوری که ممکن است این مکان‌های تجمعی تاثیر به سزایی بر انتشار این بیماری در جامعه داشته باشد.

انتهای پیام/ م.ب ۲۰۲۰

اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/EY7jegBw69PIpld7SHn6wN