عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

شعار امسال روز ملی مبارزه با سل؛ اکنون وقت عمل است، اکنون وقت پایان دادن به سل است

بیماری سل به عنوان شایع‌ترین علت مرگ انسان‌ها در میان دیگر بیماری‌های عفونی شناخته شده است که بنا به اهمیت مبارزه با این بیماری، ۲۳ مهرماه روز ملی مبارزه با سل نام گرفت .

به گزارش وب دا فسا؛ کارشناس مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: بیماری سل یک بیماری عفونی واگیر است که عامل ایجاد کننده آن میکروبی است که از طریق تنفس از فرد مبتلا به سل به فرد سالمی که در تماس با او قرار گرفته منتقل می شود . البته تمام افرادی که میکروب وارد بدنشان شده بیمار نمی شوند و میکروب ممکن است در بدن آنها بدون آن که بیماری را ایجاد کند توسط سیستم دفاعی زندانی و مهار شود اما چنانچه سیستم دفاعی بدن آنها در آن زمان و بعدها به هر علتی ضعیف شود میکروبی که از هفته ها، ماهها و یا حتی سالها قبل در بدن زندانی بوده آزاد می شود و فرد را به بیماری مبتلا می کند .

زهرا استادی افزود: بیماری سل می تواند هر عضوی از بدن را دچار کند ولی از همه بیشتر ریه ها را مبتلا می سازد . این بیماری چنانچه ریه ها را درگیر کند، سل ریوی و در صورت مبتلا کردن سایر اعضاء بدن، سل خارج ریوی نامیده می شود .

به گفته وی اگر این بیماری زود تشخیص داده شده و تحت درمان منظم قرار گیرد، کمترین عارضه را برای فرد و اطرافیان دارد .

این کارشناس مبارزه با بیماریهای واگیر توصیه کرد: در صورت داشتن سرفه بیش از دو هفته ( با خلط یا بدون خلط ) به نزدیکترین واحد بهداشتی - درمانی محل سکونت خود مراجعه نمایید تا رایگان از نظر بیماری سل بررسی و در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم انجام گیرد.