عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

دومین روز کارگاه ارتباطات و روابط عمومی در بحران و بلایا


دومین روز از کارگاه ارتباطات و روابط عمومی در بحران و بلایا تشکیل شد.

به‌گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان، این کارگاه در دومین روز با تدریس مهندس حسین اندامی، عباس اولیا سمیع و بزم آرا با محوریت نقش دانشگاه‌های علوم پزشکی در برنامه‌ریزی پدافند غیرعامل، استراتژی ارتباطات و روابط عمومی در بحران، سامانه هشدار اولیه و پاسخ به پرسش‌های حاضرین برگزار شد.

حسین اندامی با اشاره به موضوع لزوم اطلاع‌رسانی و آرامش‌بخشی در حوادث غیرمترقبه و نقش دانشگاه در این رویه اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای مقابله با حمله بیولوژیک، ابلاغ برنامه آمادگی به کل مراکز بهداشتی و درمانی استان، تهیه بیمارستان بسیار سبک با قابلیت احداث در ساعات اولیه و بررسی طرح تبدیل کلیه اماکن عمومی مناسب به درمانگاه یا بیمارستان اضطراری از جمله اقداماتی است که دانشگاه در شرایط بحران می‌تواند صورت دهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه در حوادث غیرمترقبه باید مراقب باشیم دچار مدیریت بحران نشویم گفت: مدیر توانمند باید در چنین شرایطی کمیته پدافند غیرعامل و ارزیابی عملکرد در مجموعه را فعال کرده، و تدابیر لازم جهت رفع نواقص و کمبودها اتخاذ کند.

کارشناس حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه در ادامه بررسی مخاطرات زیستی و مخاطرات سایبری را از مهم‌ترین الزامات مدیریت بحران برشمرد و افزود: تهدیدهای حوزه سلامت نیز در دانشگاه باید مورد توجه مدیران مجموعه باشد که در این موضوع آمار بیکاری، کاهش زاد و ولد، تولید بی‌کیفیت، طلاق، تجرد قطعی و... از جمله آیتم‌هایی است که در تهدیدات حوزه سلامت اثرگذار هستند.

وی همچنین پدافند زیستی را از عوامل موثر در تامین امنیت در شرایط بحران دانست و گفت: توجه به تهدیدات زیستی به دلیل گستردگی این حوزه و منشا حوادث احتمالی از این ناحیه که از محیط یا بیماری‌های طبیعی ناشی می‌شود و یا تهدیدات ناشی از کشور متخاصم و اقدامات تروریستی در این نوع از تهدیدها، حائز اهمیت است.

اندامی ادامه داد: عوامل شیمیایی از دیگر تهدیدات پدافند غیرعامل است که گاز کلر یا منابع تولید کننده مواد شیمیایی از آن جمله هستند.

**توجه به نوع محتوا و نحوه اطلاع‌رسانی در بحران مورد توجه قرار گیرد

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های دانشگاه نیز در این کارگاه با اشاره به نقش ارتباطات در بحران و مدیریت تهیه خبر اظهار کرد: در شرایط بحران باید آشنایی با اصول ارتباطات، اعتمادسازی و کسب اعتبار و بایدها نبایدها مورد توجه مدیران روابط عمومی و عرصه اطلاع‌رسانی قرار گیرد.

عباس اولیا سمیع تصریح کرد: هدف از استراتژی ارتباطات در بحران، روش تصحیح و کنترل شایعات است علاوه بر اینکه باید پیام خطر در این شرایط به درستی تعریف شود و اقدامات ارتباطی حین بحران را بدانیم.

وی در ادامه معیارهای جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای و روانی را تشریح کرد و از مزیت‌های آن نسبت به جنگ سخت گفت و همچنین شگردهای جنگ نرم، ابزارها و اهداف آن را تبیین کرد.

**دانش، پایش، نشر و آمادگی ویژگی‌های هشدار اولیه در بحران

در ادامه این کارگاه، بزم‌آرا از ضرورت توجه به سامانه هشدار اولیه در شرایط بحران گفت و اظهار داشت: هشدار اولیه مجموعه‌ای ظرفیت‌ها، اطلاعات و اخبار مناسب است که باید در زمان مناسب ارائه شده و مبنای اقدامات صحیح قرار گیرد تا کاهش خطر و آسیب را به‌دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اجزای سامانه هشدار برخورداری از دانش کافی در خصوص خطر، پایش مخاطرات، انتشار هشدار (هسته اصلی) و ایجاد آمادگی برای پاسخ است.