مصرف رسانهای ایرانیان تحلیل شد
مجموعه مقالات «تحلیل مصرف رسانهای ایرانیان» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تدوین شد. بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه، این مجموعه شامل ده مقاله علمی بر مبنای تحلیل ثانویه دادههای «پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان» است که به بررسی وضعیت مصرف رسانهای و رابطه آن با نگرشها و کنشهای اجتماعی- سیاسی میان شهروندان ایرانی میپردازد.
شناسایی نسبت مصرف رسانهای با نگرشهای اجتماعی، تاثیر مصرف رسانهای بر هویتیابی شهروندان، بررسی تغییرات مرجعیت رسانهای در جامعه ایران طی دهه گذشته، بررسی رابطه بین مصرف رسانهای و مشارکت سیاسی شهروندان و بررسی نسبت بین مصرف رسانهای و زندگی روزمره از مهمترین اهداف این مجموعه مقاله است.
عناوین ده مقاله این مجموعه که با مدیریت دکتر خیام عزیزی مهر و نظارت دکتر عبدالله بیچرانلو تدوین شده است، به این شرح است:
تحلیل مصرف فرهنگی جامعه ایرانی/ سید محمد مهدی خوئی
مطالعه رابطه مصرف رسانهای با نگرشهای سیاسی ایرانیان/ مهدی غلامزاده
رژیم مصرف رسانههای اجتماعی ایرانیان: تحلیل برآیند نگرشهای فرهنگی و اجتماعی/ مجتبی حاجیجعفری
تحلیلی بر تغییر مرجعیت رسانهای/ محمد گرامیان
وضعیت مصرف رسانهای در ایران: از مصرف تا مشارکت رسانهای/ سیاوش قلیپور و علیرضا مرادی
اثرات رسانه ای و جامعه: یک مطالعه میدانی روی جامعه ایران/ خیام عزیزی مهر و احسان شاه قاسمی
بررسی رابطه مصرف رسانهای و هویت در ایرانیان/ علیرضا عبداللهینژاد و سعید محمدی
مصرف رسانهای و مجازی شدن زندگی روزمره: از پاشایی تا پلاسکو/ عباس خورشیدنام
آسیبشناسی جریان اطلاعات در شبکههای اجتماعی، بررسی سادهپذیری و به اشتراکگذاری مطالب نامعتبر/ شاهو صبّار و محمدرضا سعیدآبادی
فرهنگ شهرت در ایران: پژوهشی بر روی ارزشها و نگرشهای ایرانیان/ احسان شاه قاسمی
این مجموعه پس از ویرایش و آمادهسازی از سوی انتشارات پژوهشگاه در قالب کتاب منتشر خواهد شد.