عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

هشدار به خانواده ها؛ عوامل خطر ۱۲ گانه بروز اعتیاد در نوجوانان و جوانان چیست



کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با اشاره به عوامل خطر ۱۲ گانه در بروز اعتیاد نوجوانان و جوانان، آموزش مهارتهای زندگی به این قشر از جامعه را در پیشگیری از اعتیاد ضروری عنوان کرد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، کارگاه آموزشی آشنایی با پیامدهای سوء مصرف مواد مخدر و آسیبهای اجتماعی مرتبط با آن دوشنبه ۲۲ مهرماه در سالن ابن سینای دانشکده پزشکی برگزار شد.

خانواده ها هوشیار باشند/ عوامل خطر ۱۲ گانه بروز اعتیاد در نوجوانان و جوانان چیست

در این کارگاه آموزشی سرگرد محسن ابراهیمی کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با تاکید بر هوشیاری خانواده ها عوامل خطر ۱۲ گانه در بروز اعتیاد نوجوانان و جوانان را برشمرد و آموزش مهارتهای زندگی به این قشر آسیب پذیر از جامعه را بسیار ضروری دانست.

به گفته وی نگرش مثبت درخصوص مصرف مواد اعتیادآور، عدم آگاهی، بروز رفتارهای جنسی زودهنگام، خشونت و پرخاشگری، فعالیتهای بزهکارانه و مجرمانه، استرس های روانی و عاطفی، میل به خطرپذیری، تعارض و بدرفتاری خانواده، وجود والدین مصرف کننده، همسالان منحرف، شکست تحصیلی یا ترک تحصیل، دسترسی ساده و آسان به مواد از جمله این ۱۲عامل خطر هستند که خانواده ها در این خصوص باید هوشیار باشند و تدابیر لازم را برای پیشگیری از بروز اعتیاد در فرزندان خود اتخاذ کنند.

ضرورت سرنوشت ساز آموزش مهارتهای زندگی به فرزندان

سرگرد ابراهیمی با تاکید بر ضرورت آموزش مهارتهای زندگی به فرزندان؛ آموزش خودشناسی، تصمیم گیری حل مساله، تفکر خلاق، توانایی اظهار نظر کردن و نه گفتن را از مهمترین تدابیر در پیشگیری از بروز پدیده شوم اعتیاد عنوان کرد.

این کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با تاکید بر اهمیت آگاهی خانواده ها در پیشگیری از بروز اعتیاد اظهار داشت: آگاهی افراد از آثار و عوارض سوء مصرف انواع مواد مخدر و آشنایی با آسیب های اجتماعی مرتبط با آنها اولین گام در راستای پیشگیری از اعتیاد است ودر کنار آموزش مهارتهای زندگی به فرزندان و اتخاذ سایر تدابیر صحیح از سوی خانواده ها باعث اجتناب از مصرف این مواد می شود.

والدین به تغییرات ناگهانی رفتاری و ظاهری فرزندان خود بی تفاوت نباشند

به گفته وی اعتیاد حالتی است که در آن یک موجود زنده مبادرت به انجام یک رفتار اجباری و غیرارادی می کند  و حتی هنگامی که با پیامدهای منفی آن نیز مواجه می شود این رفتار را انجام می دهند . فرد معتاد نیاز به مصرف یک ماده مخدر دارد به نحوی که عدم مصرف آن باعث بروز حالتهای خاصی در فرد می شود که گاهی غیر قابل تحمل می شود.

سرگرد ابراهیمی با  اشاره به آثار سوء مصرف مواد مخدر بر بدن فرد، به عدم تعادل  روحی و روانی برای انجام کارها، بروز پیامدهای نامناسب فردی، اخلاقی، خانودادگی و اجتماعی، علایم جسمی ناشی از محرومیت از مواد، میل غیرارادی شدید برای مصرف مجدد و... اشاره کرد.

وی با اشاره به علایم و نشانه های استعمال مواد مخدر؛ به والدین و خانواده ها توصیه کرد به تغییرات ناگهانی رفتار، ویژگیهای شخصیتی، وضع ظاهری و فعالیتهای اجتماعی فرزندان خود در سنین نوجوانی و جوانی توجه کرده و نسبت به آنها بی تفاوت نباشند.

به گفته این کارشناس ستاد مبارزه با مواد مخدر بروز ناگهانی تغییرات شخصیتی نظیر کناره گیری از جمع خانواده و فعالیتهای خانوادگی، عصبی شدن، بدگمانی، سردرگمی، مرموز شدن، دروغ گفتن، گم کردن اشیای مورد علاقه، دزدی، بی علاقگی نسبت به درس و تحصیل در نوجوانان و جوانان از جمله نشانه های شروع مصرف مواد اعتیاد آور است که خانواده ها باید مورد توجه قرار دهند.

وی تغییرات وضع ظاهری، بی اشتهایی، افزایش یا کاهش اشتها، افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، بی حالی، بیش فعالی، مدرسه گریز شدن و... را به ویژه در طیف دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان از دیگر علایم هشدار دهنده شروع مصرف مواد اعتیاد آور عنوان کرد.

سرگرد ابراهیمی  با اشاره به طبقه بندی مواد اعتیاد آور از نظر تاثیر آنها بر روی بدن گفت: این مواد  به ۳ دسته کاهنده فعالیت سیستم اعصاب مرکزی(سنتیها، افیون ها و نارکوتیکها) ، توهم زاها ( کانابیتها) و محرک های عمومی سیستم اعصاب مرکزی طبقه بندی می شوند که تریاک، هروئین و کراک جزو دسته اول، گل و حشیش جزو توهم زاها و شیشه جزو دسته سوم است.

این کارشناس ستاد مبارزه با مواد مخدر به بررسی انواع مواد اعتیادآوراز جمله تریاک، هروئین، کراک، گل، حشیش(علف، پنیر)، شیشه، کوکائین، کراک، مورفین، ماری جوآنا، ال اس دی، دستمال، ناس، کروکودیل و... پرداخت و ضمن بیان توضیحاتی درخصوص شکل ظاهری، علایم، اثرات، عوارض، میزان شیوع و روشهای مصرف آنها، به حاضران هشدار داد   به بروز علایم و تغییرات ناگهانی رفتاری و شخیصیتی و ظاهری در فرزندان خود توجه کنند.

در این دوره آموزشی که به همت هسته گزینش دانشگاه و با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی تهران بزرگ برگزار شد، شرکت کنندگان با انواع مخدرهای سنتی و صنعتی، شکل ظاهری آنها، تاثیرات مخرب مواد مخدر بر مصرف کنندگان، راهکارهای پیشگیری و... آشنا شدند.

انتهای پیام/