عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

گفتگوی خبرنگار روابط عمومی با دو دانشجوی رشته مدیریت هتلداری دانشکده شریعتی

دانش آموختگان این رشته می‌توانند به عنوان یک مدیر یا ناظر در بخش‌های مختلف هتل، رستوران، کافی شاپ و همینطور در صنایع گردشگری به عنوان راهنمای تور مسافرتی و راهنمای موزه مشغول به کار شوند و یا یک آشپز و قناد خوب باشند.

با پیشرفت گردشگری و همه گیر شدن سفر در دنیا و با فراوان شدن هتل ها نیاز به افرادی متخصص در این زمینه احساس شد و در نتیجه رشته هتلداری به وجود آمد. در رشته مدیریت هتلداری دانشجو در طول دوره تحصیلی با مفاهیم مختلفی از آداب و رسوم، زبان، تاریخ و فرهنگ ملت های مختلف تا آشپزی و شیرینی پزی و دروسی نظیر جهانگردی، مردم شناسی، صنایع دستی، نقشه خوانی، جغرافیای جهانگردی و روابط عمومی آشنا می شود.

از آنجا که دانشکده دکتر شریعتی چند ترمی است که در این رشته در مقطع کاردانی دانشجو می پذیرد بر آن شدیم تا ضمن گفتگو با دو تن از دانشجویان به معرفی این رشته،بپردازیم.

خانم ها نوری منش و صحرایی از دانشجویان ترم چهارم  رشته هتلداری در ابتدای صحبت های خود از بازار کار و اشتغال بسیار خوب این رشته گفتند و در ادامه بیان داشتند: فارغ التحصیلان این رشته در زیر شاخه های زیادی می توانند فعالیت کنند و در واقع تنوع کاری فراوانی وجود دارد از جمله آشپزی، قنادی، گردشگری، راهنمای تور، شرکت های حمل و نقل هوایی، مدیریت واحدهای پذیرایی و اقامتی و مترجمی زبان در رشته هتلداری به دانشجویان انواع آموزشها ارائه می گردد و در واقع هنرجویان با  اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای موسسات پذیرایی، تقسیم کار دراین گونه موسسه‎ها، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت مواد غذایی و انرژی ‎غذایی آنها، چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها وشیرینی‎ها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه موسسات پذیرایی و در کل هرآنچه برای اداره ومدیریت صحیح و مناسب یک هتل، متل، رستوان و موارد مشابه ضروری است، آشنا و به نوعی ماهر می‎شوند.
ایشان تواناییهای لازم برای هتلداری را اول علاقه و داشتن انگیزه و سپس داشتن علم و اطلاعات، اعتماد به نفس و روابط عمومی خوب و قوی عنوان کردند و افزودند: همانند دیگر رشته ها، رشته هتلداری هم، نیاز به افرادی دارد که مهارت های لازم برای آن را داشته باشند. از جمله این مهارت ها می توان مسلط بودن به زبان انگلیسی به جز زبان مادری و دانستن زبان سومی همانند آلمانی، فرانسه یا عربی اشاره کرد که مزیتی فوق العاده و تضمینی برای موفقیت در این رشته محسوب می شود و زبان سومی که در این دانشکده تدریس می شود فرانسه می باشد.
این دانشجویان در ادامه اظهار داشتند: یکی از خوبی های این رشته آشنایی با مردم کشورها و فرهنگ های مختلف است. این موضوع مهارت و انگیزه دانشجویان این رشته را بالا برده و البته باعث پیشرفت روحیات و پیشرفت فردی محصلان در این رشته می شود و کسانی که در این رشته مدرک می گیرند در نهایت می توانند در هتل ها، رستوران ها و هر جایی که نیاز به مهارت های هتلداری دارد، کار پیدا کنند و با توجه به گسترش صنعت گردشگری در کشورمان، نیاز به چنین افرادی روز به روز بیشتر می شود.همچنین دانش آموختگان این رشته می‌توانند به عنوان یک مدیر یا ناظر در بخش‌های مختلف هتل، رستوران، کافی شاپ و همینطور در صنایع گردشگری به عنوان راهنمای تور مسافرتی و راهنمای موزه مشغول به کار شوند و یا یک آشپز و قناد خوب باشند.
در ادامه دانشجو صحرایی با بیان اینکه این رشته جزو رشته های هنرستانی بوده و می توان تحصیل در آن را از این دوران شروع کرد، افزود : من در هنرستان رشته مدیریت خانواده را گذرانده ام و خانم نوری منش گردشگری و جهانگردی را خوانده است. اما پس از هنرستان، با مدرکی که دریافت کرده ایم، توانستیم در رشته مدیریت هتلداری وارد دانشگاه شویم. البته غیر هنرستانیها که در رشته های علوم پایه درس خوانده اند هم می توانند وارد این رشته شوند.
این دو دانشجوی رشته هتلداری در پایان این گفتگو ضمن تشکر و قدردانی از زحمات بی دریغ استادان خود از جمله خانم خانزاده، خانم رضاپور، خانم اسدی، خانم منشی زاده، خانم شکوهی وند و خانم اصغری، از مسئولین دانشگاه، خواستار اضافه نمودن کارشناسی ناپیوسته این رشته را داشتند چرا که معتقدند متقاضی این رشته بسیار زیاد است و این دانشکده به عنوان یک دانشکده دولتی ظرفیت داشتن این رشته را در مقطع کارشناسی دارد.