عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

متن کامل گفتگوی ویژه رئیس دانشگاه آزاداسلامی قم با خبرنگار خبرگزاری آنا در قم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در قم با محوریت حضور حداکثری دانشجویان در مهرماه ۹۸ از شکسته شدن رکوردثبت نام وپذیرش دانشجو در این واحد دانشگاهی درطی ۳۳ سال گذشته  خبرداد.

سیف اله فضل الهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به حضور حداکثری متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی قم در مهر ماه سال جاری اظهار کرد: به لطف حق تعالی و کریمه اهل بیت (س)،برنامه ریزی و پیگیری همکاران و اعتماد عمومی مردم بویژه خانواده های متدین و ارزشمند استان قم درمهر ماه سال جاری،رکوردثبت نام وپذیرش دانشجو دردانشگاه آزاد اسلامی قم درطی۳۳ سال گذشته شکسته شد.

فضل الهی افزود:به خود می بالیم که مردم به ما اعتماد کردند و در واقع تامین بعد زندگی فردی اجتماعی فرزندان خود را از طریق آموزش عالی کشور وبه ویژه استان به دانشگاه آزاد اسلامی قم سپرده اند واین استقبال نه تنها کار ماراسخت کرده است بلکه مسئولیت اجتماعی فرهنگی،تلاش وکوشش آموزشی ما را چندین برابر افزایش داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: لازم است همه همکاران و اعضای محترم هیات علمی و همکاران حق التدریس دانشگاه و کارکنان عزیز باید تلاش خود را دوچندان کنند تا بتوانند با افزایش کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه و ارائه مطلوب خدمات فرهنگی و اجتماعی به دانشجویان،بتوانندبه بخشی از این اعتماد خانواده ها و مردم شریف استان قم پاسخ دهند ویقینا دانشگاه آزاد اسلامی می تواند به تعالی همه جانبه خود واعتمادی که مردم به آن داشته اند برسد.

وی بیان کرد:مردم با پشتوانه یک دانشگاه کاملا آکادمیک وعلمی دربرندملی و بین المللی خود را مطرح کند و بتواند با تامین امکانات و فضای مورد نیاز آموزشی اعم از تجهیزات آزمایشگاهی و آزمایشی و همچنین ارتقا خودکلاس ها،تامین فضاهای آموزشی مناسب،فضاهای فرهنگی وفضاهای سبزمورد نیاز دانشگاه و تامین امکانات ورزشی وفرهنگی مناسب آنان،خود را به رقابت با دانشگاههای بزرگ کشور برساند.

سیف اله فضل الهی افزود: برطبق آمار ثبت نام ۳۲۷۰ دانشجو جدید الورود در مهر ماه ۹۸ در مقایسه با سالهای قبل رشد بسیار مناسب و تحسین برانگیزی داشته است که با توجه به ریزش دانشجو در دانشگاههای مشابه و برچیده شدن کنکور برای ۸۵ درصد ورودی دانشگاهها و خالی بودن دانشگاههای دولتی و از طرفی با وجود بیش از ۳۷ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در استان قم که در جذب دانشجو با یکدیگر رقابت می کنند و جمعیت بسیار محدودی استان و تک واحدی بودن دانشگاه آزاد اسلامی قم،توانسته ایم جذب حداکثری دانشجو را برای مهرماه سال جاری داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت:این موفقیت را مرهون لطف خداوند و عنایات حضرت معصومه (س) می دانیم و به این اعتقاد داریم که تلاش از ما و اعتماد از مردم موجب برکت می شود بزرگترین دستاورد ما درمسیر جذب دانشجو،اعتماد مردم است که سالها می تواند به جذب دانشجوی خوب به ما کمک کند و معتقدیم بهترین ابزار جذب رضایتمندی دانشجویان،برخورد مناسب و در شان کارکنان با عزیزان دانشجو باشد.

وی تاکید کرد: باید برماندگاری این فضا فکرکنیم لذا اگر بخواهیم از این فضای بسیار مناسب ایجاد شده بهره ببریم،حتما باید برخوردمان با دانشجویان،ارباب رجوع مناسب وخدمات مان را به این دانشجویان بهینه سازی کنیم،لذا اگر قانع به حضور حداکثری باشیم و خدمات مطلوب به آنها ارائه نشود این موهبت الهی و اعتماد مردم به راحتی از دست ما قابل رفتن خواهد بود.

یکی از برنامه هایی که برای این بخش در نظر گرفته ایم تا بتوانیم این مسیر تعالی را ادامه دهیم استفاده حداکثری از فضا های آموزشی و پژوهشی و در واقع تقویت کتابخانه ها و آزمایشگاهها و بروز رسانی امکانات آموزشی در کنار پیگیری جدی آغاز پروژه ساختمانی آموزشی دانشکده علوم پایه و پزشکی در سایت مجتمع دانشگاهی پردیسان است که می تواند استاندارد فضای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی قم  را به نساب مورد نظر برساند.

تکمیل پروژه ساخت دانشکده علوم پایه و پزشکی در سایت مجتمع دانشگاهی پردیسان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم اظهار کرد:پروژه ساخت فضای آموزشی دانشکده علوم پایه و پزشکی درفضای ۱۵ هزار متری که حدود ۳۵ درصد پیشرفت کار داشته است از برنامه های در دست اقدام این واحد دانشگاهی است.

وی گفت:با تکمیل این پروژه می توانیم فضای مورد نیازآموزشی برای تعداد زیادی ازدانشجویان این دانشگاه که هم اکنون بیش از ۱۳هزار دانشجو در حال تحصیل را تامین کنیم و در صورت شکل گیری این پروژه نیز می توانیم با تجمیع دانشکده های مختلف دانشگاه،حتی به مدیریت بهینه منابع،اعم ازمنابع انسانی وکاهش هزینه ها دربودجه نیز کمک کنیم.

سیف اله فضل الهی گفت: توسعه فضای سبز محوطه اطراف مسجد الرسول (ص)، ایجاد فضایی برای اوقات فراقت دانشجویان دختردرمحیط دانشگاه،تجهیز فضای اطراف بوفه دانشجویی دختران،آسفالت خیابان های منتهی به بوفه دانشجویی وبهسازی پارکینگ دانشجویی در دستور کار پروژه های عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی قم در سال جاری است.

رئیس واحد قم گفت:برپایی نمایشگاه دانشجویی در بین گروه های مختلف دانشگاه با هدف شوروشعف دانشجویی وایجاد توانمندی های حرفه ای که درگروه های مختلف دانشجویی می تواند محیط دانشگاه را به فضای مناسبی برای فعالیت های جوان دانشجویی تبدیل کند لذا در نظر داریم این نمایشگاه همزمان با هفته پژوهش دردانشگاه آزاد اسلامی قم برگزارشود.

خبرهای خوب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم به دانشگاهیان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم از افتتاح مهد کودک دانشگاه به منظور تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی قم به یک دانشگاه حامی مادر خبرداد و اظهار کرد: با انجام این مهم به مادرانی که درمحیط آموزشی برای شیردهی به فرزندان خردسال خود دچار مشکل بودند کمک موثری خواهد شد لذا ارائه خدمات برای دانشجویان واحد قم ازاولویت های فعالیت مهد کودک دانشگاه آزاد اسلامی استان قم است و ازطرفی می توانیم درصورت داشتن ظرفیت های لازم به مردم شریف استان قم نیزخدمت رسانی کنیم.

سیف اله فضل الهی افتتاح مهدکودک دانشگاه،ایجاد مدرسه مهارتی فرش،مدرسه مهارتی عالی حسابداری و حقوق و مدرسه عالی زبان و ادبیات عرب را می توان از خبرهای خوب سال ۹۸ دردانشگاه آزاد اسلامی قم برشمرد.

وی گفت:با فعال سازی مرکز رشد و مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی قم،بزودی مجوز مرکز مشاوره روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی قم از سوی سازمان نظام روانشناسی ایران دریافت خواهد شد که با راه اندازی این مرکز می توانیم به مردم شریف استان قم خدمات علمی مناسب،مشاوره های مختلف در زمینه های روانشناسی را داشته باشیم که این مهم می تواند به اجتماعی شدن دانشگاه کمک کند و هم می تواند مرکز مناسبی برای ارائه خدمات به مردم باشد.

شاخص های انتخاب دانشجویان برای ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی قم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم در پاسخ به این سوال که پارامترهای دانشجویان و متقاضیان ادامه تحصیل برای انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی قم چه بوده است که این واحد دانشگاهی را از بین مراکز آموزش عالی استان برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اند؟ اظهار کرد:دانشگاه آزاد اسلامی قم بزرگترین دانشگاه حضوری استان با جمعیت ۱۳ هزار نفردانشجو،برخوردار ازاعضای هیات علمی ثابت وتمام وقت و با سابقه ۳۴ سال فعالیت آموزشی با زیرساخت های علمی بسیارمناسب اعم ازکتابخانه های مجهز،آزمایشگاههای بی نظیرواستفاده از ظرفیت های علمی استان های همجوار سبب شده است تا مردم بدانند که تنها مزیت رقابتی موسسات آموزش عالی و دانشگاهها که می تواند تاثیرگذار باشد این تجارب علمی و توانمندی اعضای هیات علمی است.

سیف اله فضل الهی افزود:معتقد هستیم دو ابزار اعضای هیات علمی و توانمندی های علمی آنها وهمکاران دانشگاه  در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که درحیطه اعضای هیات علمی و استفاده ازتوانمندی های علمی آنان واقعا بی نظیر هستیم زیرا بسیاری از مراکز آموزش عالی هستند که ازدیگران استفاده می کنند و هیچ خدمات علمی ازطرف اعضای هیات علمی خود ندارند و از طرفی یقینا مردم توقع دارند که فرزندانشان در محیطی تحصیل کنند که توانمندی علمی و حرفه ای کارکنان و اعضای هیات علمی و ابزارها و امکانات آزمایشگاهی لازم را داشته باشد و فضای مناسبی هم برای آموزش آنان دیده شده باشدکه این ویژگی ها در دانشگاه آزاد اسلامی قم محقق شده است.

صداقت و صراحت دانشگاه آزاد اسلامی قم سبب اعتماد مردم شده است

وی گفت: اینکه چرا مردم به دانشگاه آزاد اسلامی قم اعتماد کردند صداقت و صراحت این واحد دانشگاهی است که تاکنون توانسته است کارهای مفیدی را انجام دهد.

سیف اله فضل الهی افزود: سعی کرده ایم با مردم واقع بینانه صحبت کنیم و خودمان را آنطورکه هستیم معرفی کنیم لذا مردم از طریق آنچه را که دانشگاه آزاد اسلامی قم ازطریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی،مطبوعات و … عرضه شد چیزی خلاف واقعیت را مشاهده نکرده اند و معرفی واقعی آنچه هست در دانشگاه آزاد اسلامی قم مهمترین عامل اعتماد مردم است اما هنوز معتقدیم نتوانسته ایم به خوبی خود را به مردم بشناسانیم که امیدواریم برای انجام این مهم گام های موثری برداشته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت :مردم یک بخش دیگری از زندگی فرزندان خود را در محیط امن و عاری از آلودگی و گناه اختصاص داده اند که این مهم با توجه به رویکرد فرهنگی که در دانشگاه آزاد اسلامی قم وجود دارد و خدمات نو و متعددی که معاونت فرهنگی دردانشگاه آزاد اسلامی قم و سازمان مرکزی با رویکرد نوین مدیریتی اعمال می کند و از طرفی دوستان ما در شهر قم تلاش نموده اند آنها را بکار ببندند و بهترین شرایط لازم را برای مردم فراهم کنند بی تاثیر نبوده است و شاید بتوان گفت که تعیین کننده ترین عامل همین بوده است که وجود دارد لذا مردم به صداقت و صراحت همکاران ما در دانشگاه آزاد اسلامی قم برای معرفی واقعی خودش دست به انتخاب زدند.

درخشش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قم در معرفی دانشگاه و جذب دانشجو در مهر ۹۸

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم در پاسخ به این سوال که جایگاه رسانه و تبلیغات روابط عمومی درمعرفی ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی به جامعه و کمک به انتخاب مردم و در نهایت حضور حداکثری دانشجویان جدید الورود در مهر ماه سال جاری کجاست و آیا عملکرد روابط عمومی در این زمینه موثر بوده است یا خیر ؟ اظهار کرد: ما معتقدیم زبان گویای سیستم،روابط عمومی آن مجموعه است و زبان گویای مردم برای مدیران سازمانی،روابط عمومی است.

فضل الهی گفت:روابط عمومی ها پلی می زنند بین معرفی فعالیت های یک سازمان و بازخورد می گیرد از زبان مردم برای بروز کردن و تطبیق دادن آنها لذا صمیمانه از کادر بسیار بسیار محدود اداره کل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم قدردانی و تشکرکنم که بصورت شبانه روزی بویژه درایام تعطیلات دانشگاه ارائه خدمات نمودند تا آنچه دارند را به منصه ظهور برسانند که کاملا قابل تقدیر است.

وی افزود: انتظار داریم اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم نیزدراین مسیر به ما کمک کنند و ایده های خودشان را در اختیار قرار دهند  و قطعا اساتید ما در این زمینه در جامعه به ما کمک خواهند کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت:تلاش های موثرمدیران گروه های آموزشی با هدف معرفی رشته های تحصیلی در مصاحبه با خبرنگار اداره کل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قم و روئسای دانشکده ها که با حضورفعال خوددرفضای رسانه وخبر،تلاش کرده اند که داشته های خود را معرفی کنند از اهمیت خاصی برخوردار است اما مدیریت فعالیت رسانه ای اداره کل روابط عمومی بسیار مطلوب و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قم در ایجاد فضایی برای حضور حداکثری متقاضیان ادامه تحصیل در این واحد دانشگاهی خوب درخشید که لازم است از مدیرکل روابط دانشگاه آزاد اسلامی قم و کادر بسیار محدود این مجموعه فعال، قدردانی کنیم.

فضل الهی گفت:سیستم های اجتماعی ما شلوغ هستند و روابط اجتماعی ما بسیار پیچیده است و سازمانی که نتواند آنچه که درون خودش هست را به منصه ظهور ومعرفی به بیرون تبدیل کند و فعالیت های  مجموعه به مردم معرفی نشود،آن سازمان به بن بست مواجه می شود و قطعا نمی تواند کاری را که انجام می دهد را به مردم برساند و خدماتش موثر باشد و از طرفی تا زمانی که سازمان نداند مردم جامعه چه نیاز هایی را دنبال می کنند نمی تواند با آنها ارتباط ایجاد کند ،درک متقابل نیاز جامعه و دانشگاه یک اصل بسیار بسیار ضروری است که این کار در روابط عمومی انجام می شود.

جذب ۲۵۰ دانشجوی غیر ایرانی در مهر ماه سال جاری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم ارائه گزارشی از فعالیت های این واحد دانشگاه در مسیر جذب دانشجویان غیر ایرانی برای مهر ماه سال جاری اظهارکرد: در دانشگاه آزاد اسلامی سراسرکشور حدود ۳۵ واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی سراسرکشور می توانند نسبت به جذب دانشجویان خارجی اقدام کنند که دانشگاه آزاد اسلامی قم در بین این ۳۵ واحد دانشگاهی بر طبق آمار بدست آمده که حدود ۴۷۰ دانشجوی غیر ایرانی که در دانشگاه آزاد اسلامی قم در حال تحصیل هستند رتبه سوم را بعد از خراسان رضوی و تهران داشته ایم

سیف اله فضل الهی افزود:امسال موظف بودیم طبق برنامه مصوب شده سازمان مرکزی ۲۵۰ دانشجوی غیر ایرانی به مجموعه دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی قم افزوده شود که براساس آخرین آماردریافتی از ثبت نام دانشجویان غیر ایرانی دردانشگاه آزاد اسلامی قم تقریبا این آمار محقق شده است و امیدواریم برای بهمن ماه سال جاری فرصتی برای افزایش این روند و فرصتی برای افزایش به ثبت نام ۴۰۰ دانشجوی غیر ایرانی در این دانشگاه هستیم.

مدرک دانشگاه آزاد اسلامی قم معتبر است

وی افزود:استقبال بسیار خوبی ازدانشجویان غیرایرانی برای ادامه تحصیل دردانشگاه آزاد اسلامی قم داشته ایم که سخنان عده ای برای مراجعین ما شبهه ایجاد کرده بود و آنهایی که ثبت نام خود را در این دانشگاه انجام داده اند نگران هستند و معتقدند که طبق گفته رایزن فرهنگی عراق در تهران،مدرک دانشگاه آزاد اسلامی قم در عراق مورد قبول نیست که به لطف الهی و پیگیری های انجام شده این مشکل حل شده است زیرا این مشکل کاملا یک مشکل سیاسی بود و طبق اعلام معاونت بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی،واحد قم می تواند به بهترین شکل ممکن،مدرک صادر کند و مدرک دانشگاه آزاد اسلامی قم نیز معتبر است و این واحد دانشگاهی یک دانشگاه جامع استانی است که در مقایسه با دانشگاههای دیگر کیفیت آن می تواند بالاتر باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی قم به لطف خداوند متعال دیگر مشکلی به اسم مشکل تامین منابع ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم در پایان سخنان خود به همکاران دانشگاه آزاد اسلامی قم اعم از اعضای محترم هیات علمی و کارکنان ،مسئولین ،روئسای دانشکده ها ،معاونین توصیه کرد: یاس و نامیدی را ازدلهایشان خارج کنند زیرا ما ازخطر زیان ده بودن عبورکرده ایم و تعادل بین درآمد و هزینه هایمان از نظر مانده درآمدمان به هزینه بسیارعالی است و تعهدات بودجه ای در بخش دانشجویی کاملا انجام شده است لذا با تمام انرژی وارد صحنه شوند و به بچه های مردم تخصص و مهارت های علمی لازم را آموزش دهند و بدانند که دانشگاه آزاد اسلامی قم به لطف خداوند متعال و عنایات حضرت کریمه اهل بیت (س)وتلاش وکوشش مسئولین،دیگر مشکلی به اسم مشکل تامین منابع ندارد.

فضل الهی افزود: باید همه دست به دست هم بدهند،ازکوچکترین فرصت ها برای معرفی دانشگاه استفاده کنند و یقین داشته باشند،آتیه و زندگی آنها به لطف خدا تامین خواهد شد لذا درخواست ما هست که همکاران در دانشگاه آزاد اسلامی قم خدمات نو وکیفی به دانشجویان ارائه کنند و مسائل و مشکلات را با مسئولین دانشگاه مطرح کنند وکمک کنندکه محیط کار و محیط زندگی مان به یک محیط لذت بخش در جامعه تبدیل شود،لذا دست همه اساتید محترم هیات علمی و کادرحق التدریس دانشگاه و  کارکنان عزیز را صمیمانه می بوسم.

گفتگو از حسین غمخوار سرایدشتی