عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

انعقاد تفاهم نامه همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران و پارک علم و فناوری قزوین

انعقاد تفاهم نامه همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران و پارک علم و فناوری قزوین



به منظور گسترش همکاریهای پژوهشی، فناوری و آموزشی بین دانشگاه علم و صنعت ایران و پارک علم و فناوری قزوین، بیستم مهرماه ۱۳۹۸، قرارداد همکاری دوطرف توسط دکتر ذاکری (رییس دانشگاه) و دکتر مافی (سرپرست پارک علم و فناوری قزوین) در محل ساختمان ریاست دانشگاه به امضا رسید.
موضوع این تفاهم نامه همکاری، تعیین زمینه های کاری مورد علاقه طرفین، تدوین برنامه های اجرایی مشترک برای هر زمینه و تخصیص منابع مشترک به منظور نیل به اهداف تعیین شده در برنامه ها است.
مطابق این تفاهم نامه، اهداف همکاری عبارتند از شناسایی و برنامه ریزی برای رفع برخی مشکلات پارک ؛ برنامه ریزی مشترک برای نیل به تجاری سازی فناوری های جدید مورد علاقه و نیاز طرفین و برنامه ریزی مشترک به منظور رفع چالش های ملی که با تجمیع ظرفیت های طرفین،  قابل تامین و مرتفع سازی باشند.
تدوین و تالیف اسناد و مدارک علمی به صورت مشترک، طراحی و اجرای پروژه های مشترک تحقیقاتی، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی موجود طرفین، راه اندازی دوره های مشترک،  تاسیس شرکت های مشترک با هدف تجاری سازی فناوری های مشترک و راه اندازی مشترک سازمانهای پژوهشی (مانند مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها)، از روش های پیشنهادی مورد توافق برای نیل به اهداف مورد اشاره در این تفاهم نامه است.
سرپرست پارک علم و فناوری قزوین و هیات همراه، ابتدا در نشستی با حضور ریاست دانشگاه، معاون پژوهش و فناوری و مدیر دفتر همکاری‌های علمی، صنعتی و فناوری شرکت کردند. در این نشست دکتر کثیری (دفتر همکاری‌های علمی، صنعتی و فناوری) با اشاره به بازدید اخیر از کارخانجات قزوین و پارک علم و فناوری این شهر، برخی مزایای و امکانات مراودات علمی دانشگاه با شهر قزوین و همکاری با پارک علم و فناوری قزوین را مورد تاکید قرار داد. وی گفت: از این منظر که قزوین چهارمین شهر صنعتی کشور است و دانشگاه علم و صنعت ایران نیز دانشگاهی صنعتی است و علاقه مندی دوطرفه  برای همکاری وجود دارد، فرصت خوبی است که از امکانات و تسهیلات یکدیگر بهره مند شویم.
دکتر فانی (سرپرست پارک علم و فناوری قزوین) نیز ضمن تایید سخنان دکتر کثیری، توضیحات بیشتری درباره موقعیت شهر قزوین، امکانات و نیازمندی های آن ارایه کرد. وی با اشاره به اینکه که در قزوین ۹ شهرک صنعتی وجود دارد و در حال رایزنی برای ایجاد پردیس پارک علم و فناوری در چشمه نور هستیم، تصریح کرد: استان قزوین، اولین استانی است که سند آمایش علم و فناوری دارد و همه زیرساخت های لازم برای همکاری دانشگاه با پارک علم و فناوری قزوین مهیاست و فکر می کنم فعالیت های زیادی را می توان به طور مشترک پیگیری کرد.
وی تاکید کرد: می خواهیم از همه قابلیت های استان و پارک علم و فناوری استفاده کنیم و در بحث فرصت مطالعاتی اساتید نیز می توانیم میزبان اساتید متخصص جوان در راستای پاسخگویی به سوالات صنایع باشیم.




در ادامه این نشست، دکتر ذاکری (رییس دانشگاه)، با ابراز خرسندی از حرکت به سمت موضوعات و فعالیت هایی که هم افزایی دارد و منشا خیر برای طرفین است، گفت: پارک های علم و فناوری با هدف والایی تاسیس شده و به نوعی برای مهاجرت به دانشگاههای نسل ۲ و ۳ نقش ایفا می کنند و امیدوارم با تعاملات دانشگاهی بتوانند توانمندی بیشتری پیدا کنند.
رییس دانشگاه افزود: شناسایی نیازها و فعالیت های صنایع مختلف مانند حمل و نقل، خودرو، صنعت ریلی، صنایع غذایی، برق، انرژی و... به بهره گیری از توانایی دانشجویان و مراکز رشد دانشجویی در دانشگاهها کمک خواهد کرد و در نهایت، همکاران دانشگاهی خواهند توانست با بهره گیری از توانایی دانشکده های مختلف، نیازهای بخش های گوناگون صنایع را برطرف نمایند. وی تاکید کرد: باید سعی کنیم تجربیات مشترک را با برگزاری جلسات مشترک به یکدیگر منتقل کنیم و این کار، هم افزایی و اثربخشی دانشگاه و پارک علم و فناوری را افزون می کند.
دکتر ذاکری با اشاره به تعاملات و ارتباطات خوب دانشگاه علم و صنعت ایران با دانشگاههای آلمان و میزبانی طرح های تحقیقاتی مشترک تمامی دانشگاههای کشور با آلمان از سوی این دانشگاه، گفت: شما نیز در پارک می توانید از تجربیات بخشی از این پروژه ها استفاده نمایید و برای ارتقای مراودات بین المللی خود تلاش کنید. این ارتباطات باید در شرایط تحریمی بهتر شود و در نهایت ما باید مکمل هم باشیم و مجموعه فعالیت هایمان موجب پیشرفت و الگویی برای سایرین باشد.

http://Sapp.ir/iust_iran