عمومی | دانشگاه معارف اسلامی

برگزاری نشست اربعین و تحولات آینده جهان اسلام

مقارن با ایام اربعین حسینی نشست «اربعین و تحولات آینده جهان اسلام» با سخنرانی دکتر یعقوب توکلی، در تاریخ چهارشنبه ۱۷ مهرماه ۹۸ در سالن امام رضا(ع) برگزار گردید.

در ابتدا دکتر توکلی درباره نحوه نوشتن کتاب «جای پای زینب در زیارت اربعین» گفتند؛ من در این کتاب، اربعین را بیشتر زینبی دیدم تا جابری، به همین دلیل نام کتابم را جای پای زینب در زیارت اربعین انتخاب نمودم.

وی بیان کرد: عده‌ای از روشنفکران زیارت اربعین را جعل جدید می‌دانند، در حالی که امام حسن عسگری(ع) آن را یکی از نشانه­های تشیع یاد می­کند.

ایشان با اشاره به خیل عظیم جمعیت دلداده در ایام اربعین گفتند: این یک ظهور جدید است که منشاء اتفاقات بسیار زیادی می­تواند باشد. اتفاقی که در این سال­ها افتاده این است که مسلمانان در این فاصله جغرافیایی که از هم داشتند در یک جایی به طور کاملا صمیمی و بدون هیچ واسطه­ای دارای هویت واحد می­شوند، این اتفاقِ هویت واحد در هیچ جای دنیا تحقق نیافته حتی در مکه و ایام حج، اما اربعین برای ما هویت واحد زینبی و حسینی بوجود آورد.

دکتر توکلی با اشاره به ارتباطات ویژه در ایام اربعین گفتند: دو ویژگی اخلاص و فداکاری، کانون قدرت جدید ماست، این فداکاری می­تواند ما و عراقی­ها و حجازی­ها و همه شیعیان و مسلمانان را در سراسر عالم، حول سید الشهدا(ع) کنار همدیگر قرار دهد، در خاورمیانه­ای که بیشترین جنگ و خصومت در آن وجود دارد، اربعین این چهره را تغییر داده است. اربعین تمام قواعد بین المللی و حقوق بین الملل عمومی و خصوصی و حتی توریسم مذهبی را به هم زده است در حالی که شاید خوشایند برخی از دولت­ها هم نباشد. این بهشت انسانی در هیچ جای جهان قابل تجربه نیست! اروپا با فروش کالای مشترک و بازار مشترک به اتحادیه اروپا رسید، آیا ما با اربعین نمی­توانیم به اتحادیه برسیم؟! ما با اربعین نمی­توانیم به یک ارتش واحد برسیم؟ البته الان به جاهای خوبی رسیدیم و عقلانیت شیعی و علوی و حسینی در حال شکل­گیری است. باید اربعین را با کار علمی و معرفتی تبدیل به یک نهاد فکری و معرفتی کنیم. اربعین را منحصر به چند عکس قدیمی نکنیم و باید اربعین را تقویت تئوریک کنیم، مقاله و سفرنامه بنویسید بسیاری از این یادداشت­ها در آینده جزئی از تاریخ خواهد شد.

Download WordPress Themes
Download WordPress Themes
Download WordPress Themes
Free Download WordPress Themes
udemy course download free
download intex firmware
Download Premium WordPress Themes Free
free download udemy paid course