عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

حضور دانشگاه شهید باهنر کرمان در آیین افتتاحیه سومین نمایشگاه مدیریت سبز...

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در بخش مدیریت اجرایی تلاش‌های فراوانی انجام شده است هم برنامه ریزی‌های کلان ملی و هم در حوزه مدیریت در آموزش عالی، این نگاه جامع از طرف سازمان برنامه و بودجه و هم از طرف دانشگاه‌ها و مراکز علمی مورد حمایت واقع شده است. آنچه که امروز در مورد آن بحث می‌شود در حقیقت از توازن این کنگره است.

وی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم تاکید و اسرار بیشتری برای اعمال مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مراکز علمی داشتیم. بازخوردهای خوبی را هم دریافت کردیم و بخش قابل توجه آن ناشی از حمایت‌هایی بوده است که سازمان برنامه و بودجه داشته است و حتما در آینده هم با توجه به بازخورد و تاثیرات مثبتی که به دنبال داشته ان شاءالله انتظار هست بازهم داشته باشد.

دکتر منصور غلامی گفت: امیدواریم بتوانیم در این تعامل مدیریتی که وجود دارد، الگو و نمونه‌های خوبی را برای سایر بخش‌ها از مدیریت با نگاه مدیریت سبز داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص محیط زیست تصور و انتقال مطالب شان حفاظت از منابع طبیعی است که در جای خود اهمیت دارد و در حفاظت محیط زیست خیلی از اجرای مدیریتی و برنامه ریزی فرادستی وجود دارد و انتقال، انتشار و تاثیر گذاری به بحث مدیریتی می‌رسد ابتدا در عرصه‌های گوناگون اقتصادی مدیریتی و برنامه ریزی نگاه به محیط زیست به معنای اثر گذاری است و هر تصمیمی در فرایند حفاظت از محیط زیست یک نگاه جامع است.

دکتر حمید پوراصغری معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: پادار کردن ردیفی با عنوان مدیریت سبز از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است و در سال‌های گذشته هم صد‌در‌صد اعتبارات این حوزه را اختصاص داده‌ایم.
وی افزود: البته در سال جاری نوآوری‌هایی در همین مورد داشتیم و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که اعتبارات مدیریت سبز هدف‌مند شده و پروژه‌هایی که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند، در اولویت قرار می‌گیرند.
دکتر پوراصغری، موضوع اهرمی کردن منابع، از راهبردهای اصلی و اساسی سازمان برنامه و بودجه کشور تلقی می‌شود و بحث تقویت اعتبارات مدیریت سبز در بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور هم پی‌گیری می شود تا هم در منابع عمومی صرفه‌جویی شود و هم از منابع اختصاصی دانشگاه‌ها با هدف افزایش بهره‌وری استفاده بهینه به عمل آید.

دکتر عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم در سخنان کوتاهی گفت: بیش از ۶۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران ناشی از تردد شش هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی دیزلی است و امیدواریم مدیران خودروساز با در نظر گرفتن این امر و ضمن آموزش بیشتر مدیران و کارکنان تحت مدیریت خود، در حفظ محیط‌زیست و رعایت مصالح کشور و نیز عمل به منویات مقام معظم رهبری اهتمام لازم را داشته باشند.
وی تصریح کرد که اگر در دانشگاه‌ها در کنار توجه به مدیریت سبز، به تربیت مدیران سبز هم توجه جدی و عملی شود، می‌توان هم جلوی هدر‌رفت خاک و آب و هم در مقابل تخریب محیط‌زیست مانعی اساسی ایجاد کرد.

در این دوره از نمایشگاه که با هدف ارائه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در حوزه‌های مختلف مدیریت سبز برگزار می‌گردد، دانشگاه شهید باهنر کرمان و ۳۵ دانشگاه، ۱۰ پارک علم و فناوری و ۳ پژوهشگاه حضور دارند.

به دلیل اهمیت مدیریت مصرف آب و حامل‌های انرژی و لزوم توجه به قانون اصلاح الگوی مصرف، در سومین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و پژوهشی درحوزه مدیریت سبز، میزان صرفه‌جویی‌ها به صورت کمی ارائه و تعدادی از پروژه‌های برتر و شاخص اجرا شده در دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف مدیریت سبز در قالب عکس، ماکت و بنر در غرفه‌های مربوطه به نمایش گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه به مدت ۴ روز از ۲۰ مهرماه تا ۲۳ مهر ماه ۹۸ به منظور نمایش دستاوردهای مدیریت سبز در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، تبادل تجربیات دانشگاه‌های مختلف در زمینه اقدامات اجرایی مدیریت سبز، یادآوری اهمیت توجه به پروژه‌های مدیریت سبز و نشان دادن ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه در سالن غدیر سازمان برنامه و بودجه برپا شده است.