عمومی | دانشگاه الزهرا

آمریکایی‌ها خوب می دانند که به اهداف تحریمی علیه مردم ایران به نتیجه دلخواهشان نخواهند رسید

دکتر عبد الناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی: آمریکایی‌ها فهمیده اند که به اهداف تحریمی علیه مردم ایران به نتیجه دلخواهشان نخواهند رسید
دکتر همتی در۱۸ مهر ۱۳۹۸، دومین روز ازکنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها که در دانشگاه الزهرا برگزار شد بیان داشت : آمریکا با تحریم و فشار به نظام پولی و بعد اقتصاد کشور و در نتیجه ایجاد نارضایتی اجتماعی در مردم قصد فروپاشی نظام را داشت، اما هیچ نتیجه‌ای نگرفت. آن‌ها چنین تصمیمی علیه ایران گرفتند و باید شکستشان را بپذیرند و از این تصمیم برگردند.
رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: اعمال تحریم‌های آمریکا از شهریور ماه سال ۹۶ آغاز و همچنان این فشار ادامه یافته است. هرچند آمریکایی‌ها اقدامات جدیدی نمی‌توانند انجام دهند اما افزایش فشار روی مبادلات مالی و جنگ رسانه ای و روانی همچنان ادامه دارد. در ابتدا فشار‌های آنان بسیار زیاد بود و بعضی می‌گفتند ارز به ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان خواهد رسید و مقاومت بی فایده است، اما با اقدامات مناسب ارز مدیریت شد و اقتصاد رو به ثبات رفت. آمار‌های شهریور از رشد اقتصادی کشاورزی و صنعتی و کاهش تورم حکایت دارد و سیاست کنترل بازار همچنان ادامه خواهد داشت. اما ثبات ایجاد شده به معنای پایان فشار آمریکا بر ایران نیست. در دو سال گذشته کاهش رشد اقتصادی نابود کردن پول ملی و ساماندهی ناآرامی‌های صنفی در کنار ارائه تصویر تاریک از آینده سیاسی از سوی آمریکایی ها دنبال شده است.
همتی تصریح کرد: : اگر چه در فروش نفت و درآمد‌های آن امسال مشکل داشتیم، اما سال آینده درآمد و فروش بسیار بهتر از امسال خواهد بود. اجازه نخواهیم داد با ارز کشور کالا‌های غیر ضروری وارد شود.
دکتر همتی؛ جلوگیری از خروج سرمایه و توجه به عوامل بنیادی شکل دهنده نرخ ارز را دو راهبرد اصلی بانک مرکزی در مقابله با تحریم‌ها بیان نموده ادامه داد تقویت کنترل بر ریال و تراکنش‌های آن که به طرز غیر اصولی و بدون نظارت در جریان بود‏ جلوگیری از خروج سرمایه، توجه به عوامل بنیادی شکل دهنده نرخ ارز در بازار و پرهیز از بی توجهی به نیرو‌های بازار، بهره‌مند ساختن صادرکنندگان از منافع حاصل از درآمد ارزی آن‌ها و پرهیز از دادن رانت حاصل از صادرات به عاملان اقتصادی غیر از صادرکننده، حضور دائمی و هدفمند بانک مرکزی در بازار ارز به عنوان بازار ساز و اطمینان از تامین ارز برای تامین نیاز واردکنندگان مواد اولیه و واسط اقدامات اصلی بانک مرکزی برای مقابله با تحریم‌ها بوده است.
رئیس شورای پول و اعتبار کشوربیان داشت: یکی از پیشنهادات مطرح شده افزایش نرخ سود و بهره بانکی برای کنترل انتظارات تورمی بود این در حالی است که شوک منفی عرضه انتظارات تورمی را افزایش داده بود و در صورت اجرای این پیشنهاد اما اعتراضی بانک ها تشکیل می شد و هم بازار ارز غیر قابل کنترل می شد.
رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد سوم انحرافی را تشریح کرده بیان داشت؛ در این پیشنهاد جراحی و اعمال محدودیت در سیستم بانکی و سپرده ها مطرح شده بود آن موضوع یک تصمیم افراطی بود که قطعاً برای اقتصاد کشور مشکل‌آفرین میشد بنده همیشه طرفدار اقدامات تدریجی در اقتصاد بودند در حوزه بانکی نیز هیچ گاه نباید در سیستم بانکی پنیک ایجاد شود.
دکتر همتی راهبرد‌های اصلی دشمن در جنگ اقتصادی علیه کشور را اینگونه بیان کرد؛ کاهش سرمایه گذاری و تضعیف رشد اقتصادی کشور، ساماندهی نا آرامی ها، جنگ رسانه‌ای گسترده، کاهش فروش نفت ایران و پرهزینه‌تر کردن مبادلات تجاری کشور با جهان خارج و گفت: هدف اصلی تمام این اقدامات دشمن تحریک شدید انتظارات تورمی از یک طرف و تحمیل یک شوک منفی عرضه شدید به اقتصاد ایران از طرف دیگر بود تا اولا با شکل دادن حملات سفته بازانه در بازار دارایی‌ها و بویژه ارز و سپس قیمت کالا‌ها و خدمات به ایجاد بی ثباتی شدید و بنابراین ایجاد نارضایتی عمومی دامن بزند و همچنین با کاهش تولید حقیقی و ایجاد رکود و بیکاری موجب تحلیل توان حقیقی اقتصاد و بازهم گسترش نارضایتی عمومی شود و حتی زمینه قحطی و آشوب‌های اجتماعی را فراهم نماید.
رئیس بانک مرکزی یاد آور شد : افزایش نرخ سود بانکی، محدود کردن شدید دستوری تجارت خارجی و جیره بندی ارزی و کنترل نرخ ارز در سطوح بسیار پایین‌تر از آنچه امروز وجود دارد و جراحی بزرگی در نظام بانکی شامل مواردی مانند تغییر ساختار بانکها، اعمال محدودیت بر سپرده‌ها و بویژه سپرده‌های بزرگ، کنترل وام دهی بانک‌ها و نوعی تخصیص تکلیفی تسهیلات بانکی سه دسته راه حل پیشنهادی از سوی صاحبنظران برای برون رفت از مشکلات بود که هر کدام از آن‌ها بر اساس بررسی‌های بانک مرکزی موجب ایجاد مشکلات جدیدی در وضعیت اقتصادی کشور می‌شدند.
همتی تقویت ارزش پول ملی، ثبات و تولید ملی را سه هدف اصلی بانک مرکزی برشمرد و گفت در پی رهنمود‌های مقام معظم رهبری و منافع عموم مردم کاهش تورم ماهانه و رشد مثبت اقتصادی در بخش غیرنفتی را اجرا کردیم و نتایج نشان می‌دهد مجموعه تدابیر اخذ شده تاکنون موفق بوده و ان شاالله با تداوم این مسیر و با حمایت مردم و کلیه نهاد‌ها از این شرایط نیز عبور خواهیم کرد.
همتی تاکید کرد: باید بپذیریم حل معضل رکود تورمی در کشور‌های توسعه یافته هم با موانعی روبرو است، اما این معضل در کشورمان در شرایط کاهش شدید درامد‌های نفتی و کسری بودجه ناشی از ان به اضافه ناترازی بانکی و تنگنای اعتباری اعمال سیاست‌های پولی و مالی برای خروج از شرایط رکود تورمی درکشورمان پیچیدگی‌های مربوط به خود را دارد، اما روند شاخص‌های کلان اقتصادی و ثبات ایجاد شده در اقتصاد کشور غلبه بر مشکلات را نوید می‌دهد.
رئیس بانک مرکزی گفت: بر عهدی که بسته ام هستم و باید به صورت تدریجی نظام بانکی را در مسیر اصلاح قرار دهیم.