عمومی | موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر

بازدید هیات ایرانی از شرکت تحقیقاتی و تولید بذر فلوریماند دپره-فرانسه در راستای همکاریهای مشترک

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر:



در راستای اجرای توافقات و همکاریهای مشترک موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با شرکت تحقیقاتی فلوریماند دپره فرانسه، آقایان دکتر گودرز نجفیان، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و دکتر توحید نجفی میرک رئیس بخش تحقیقات غلات موسسه به اتفاق آقایان مهندس اسفندیاری پور، مشاور محترم وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم و دکتر وهابیان مدیر عامل شرکت ارس بذر، از شرکت فلوریماند دپره در فرانسه بازدید کردند.
در این برنامه که با هماهنگی شرکت مذکور در تاریخ ۷ تا ۱۲مهرماه سال جاری برگزار شد، از سیستم بوجاری بذر محصولات مختلف، امکانات آزمایشگاهی تولید لاین های دابل هاپلوئیدی و همچنین از گخانه و اتاقک های رشد ویژه برنامه اصلاحی انتخاب تک بذر (Single Seed Descent) بازدید بعمل آمد. نتایج چهار ساله اجرای پروژه مشترک بین شرکت مذکور و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در یک جلسه مشترک با شرکت این همکاران و آقایان دکتر حسین روبانی و دکتر فلیپ لونت از طرف شرکت فلوریماند دپره مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. در این جلسه همچنین در خصوص نحوه ادامه همکاری بحث و تبادل نظر شد و طرفین ضمن تائید بر سودمند بودن این همکاری مشترک، به تداوم این همکاری تاکید نمودند.
لازم به ذکر است حاصل این همکاری طی چهار سال گذشته تولید بیش از ۳۵۰۰ لاین دابل هاپلوئید گندم از تلاقی های ایجاد شده توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و استفاده از آنها در برنامه اصلاحی گندم کشور و بررسی سازگاری بیش از ۸۰ لاین و رقم گندم شرکت فلوریماند دپره در اقلیم های مختلف ایران بوده است.