عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه

تشریح چشم‌انداز دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه مجلسی در حوزه پژوهشی/ از کاربردی‌کردن پایان‌نامه‌ها تا روز بدون تدریس با هدف فعالیت‌های پژوهشی

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه مجلسی مطرح کرد؛

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه مجلسی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید نکاتی را درباره فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه مطرح و چشم‌انداز آن را تشریح کرد .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید واحدهای دانشگاهی دانشگاه‌ آزاد اسلامی آماده یک سال خدمات‌رسانی در عرصه علم و دانش هستند .

دانشجویان نیز بعد از سه ماه اوقات فراغت خود را برای یک سال مجاهدت علمی آماده کنند و در این راستا از مهرماه باید در کلاس‌های درس حضور یابند .

براین‌اساس؛ فعالیت واحدهای دانشگاهی در زمینه‌های مختلف می‌تواند دانشجویان را با تلاش این مراکز بیشتر آشنا کند .

در این زمینه با سید محمدرضا لقمانیان معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه مجلسی و استاد دانشگاه گفتگویی انجام دادیم که در زیر می‌آید :

لطفاً خودتان را معرفی کرده و در خصوص سوابق علمی و کاری توضیحاتی ارائه دهید :

لقمانیان : اینجانب سید محمدرضا لقمانیان متولد سال ۱۳۵۶ هستم. در سال ۱۳۷۴ پس از طی دوران دبیرستان در مدرسه امام محمد باقر(ع) در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان پذیرفته و در سال ۱۳۷۸ وارد مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان شدم و از سال ۱۳۸۰ به استخدام شرکت صنایع هواپیماسازی ایران(هسا) درآمدم و چهار سال بعد برای ادامه تحصیل به کشور مالزی و دانشگاه تکنولوژی مالزی (UTM) رفتم. در سال ۱۳۸۸ پس از فراغت از تحصیل در مقطع دکترای مکانیک کنترل به عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه انتخاب شدم و به مدت یکسال دوره POST DOC را در مرکز هوش مصنوعی و رباتیک همان دانشگاه گذراندم .

سپس به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه UTM مشغول به فعالیت شدم؛ اما پس از گذشت ۶ ماه به ‌علت بیماری فرزندم به ایران بازگشتم و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه مجلسی به عنوان عضو هیئت‌علمی گروه مکانیک استخدام شدم. در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان مدیر گروه مکانیک و در سال ۱۳۹۵ مدیر آموزش و از سال ۱۳۹۸ نیز در سمت معاونت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه در خدمت دانشجویان و همکاران محترم هستم .

به نظر خودتان استاد سختگیری هستید؟

لقمانیان : خیر. فقط تمام اصول تدریس، سرفصل و مقررات آموزشی باید در کلاس رعایت شود .

چه صحبتی با جوانان و خصوصاً دانشجویان این دانشگاه دارید؟

لقمانیان : از امکانات و فرصت تحصیل که برایتان به‌وجود آمده کمال استفاده را بکنند و بدانند، اگر بهترین باشند بهترین شغل نصیبشان خواهد شد .

با توجه به اینکه به تازگی مسئولیت معاونت علمی دانشگاه به شما واگذار شده است، چه برنامه‌هایی برای ارتقای بیش از پیش این بخش تا ٔ ثیرگذار دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه مجلسی دارید؟

لقمانیان : با توجه به تجمیع دو واحد دانشگاهی مبارکه و مجلسی طبیعتاً این مسئله بیشترین وقت برنامه‌ریزی را طلب می‌کند. اشتراک سیستم‌ها و روال کاری در دو واحد و رسیدن به یک روند مشترک مطلوب در همه زمینه‌ها (برنامه‌ریزی آموزشی، دانشجویی، هیئت علمی و ...) یکی از اهدافم است که این هم‌افزایی می‌تواند در ارتقای دو واحد و رساندن آن به جایگاه واقعی خود در سطح استان و حتی کشور تا ٔ ثیر بسزایی داشته باشد. موازی با مسائل فوق اجرای دقیق بخشنامه‌های آموزشی و پژوهشی و صیانت از حقوق دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی قطعاً دغدغه‌ام خواهد بود .

برای به‌روزرسانی رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه براساس آخرین نیازهای جامعه و کاربردی‌تر کردن مقالات و پایان‌نامه‌های دانشگاه چه پیشنهادی دارید؟

لقمانیان : اخذ رشته جدید در واحدهای دانشگاه آزاد با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده توسط وزارت علوم بسیار مشکل شده؛ اما با رایزنی‌ها موفق به اخذ مجوز سه رشته جدید روانشناسی، علوم‌ورزشی و مدیریت مالی در مقطع کارشناسی پیوسته شدیم که به نظر می‌رسد در سطح شهرستان از اقبال خوبی برخوردار باشد .

در مورد کاربردی‌کردن پایان‌نامه‌ها که همواره محل بحث بوده، در حال تهیه بانک اطلاعاتی پروژه‌های تحقیقاتی و کاربردی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف هستیم تا از ترم جدید حداقل در یکی از رشته‌های کارشناسی ارشد طرح‌های تشویقی برای استادان راهنما و دانشجویان قرار دهیم که از این عناوین استفاده کنند. همچنین برای هدفمند کردن کارآموزی پروژه دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی با توجه به اخذ مجوز به‌کارگیری دانشجویان مهارت‌محور در شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه‌هایی در حال تدوین است .

امکانات آموزشی و کمک آموزشی در دانشگاه در چه سطحی است؟

لقمانیان : با در نظر گرفتن امکانات فوق‌العاده فنی دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه مجلسی و استادان باسابقه فنی، مهندسی و مدیریتی دو واحد واحد مبارکه مجلسی در بهترین سطح کیفی از نظر امکانات در استان قرار دارد .

از نظر شما مشکلات موجود در دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه مجلسی چیست؟

لقمانیان : متکی بودن به درآمد شهریه‌ای مشکل عمده اغلب واحدهای دانشگاه آزاد است که در این واحد نیز وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های ریاست محترم واحد برای قرار گرفتن در چارچوب حرکت به سمت درآمدهای غیرشهریه‌ای می‌توان در برون‌رفت از این معضل امیدوار بود .

برنامه‌ها و راهکارهای شما برای ارتقای سطح کیفی آموزشی و پژوهشی چیست؟

لقمانیان : یکی از روزهای حضور استادان در دانشگاه روز بدون تدریس در نظر گرفته شده که دانشجویان با توجه به علاقه خود می‌توانند از این روز برای انجام فعالیت‌های پژوهشی، دانش‌بنیان یا انجام طرح‌های برون دانشگاهی استفاده کنند و در پایان ترم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد .

پژوهش‌های انجام شده یا در دست اقدام دانشگاه تا چه اندازه مبتنی بر نیاز کشور است .

لقمانیان : موارد متعددی بوده که دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه مجلسی توانسته مشکلاتی را خصوصاً در بومی‌سازی صنایع و حل مشکلات فنی صنایع (به عنوان مثال در فولاد مبارکه) مرتفع کند؛ اما قطعاً ما در ابتدای راه قرار داریم و با توجه به توانایی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و پتانسیل دو واحد خصوصاً پس از هم‌افزایی چشم‌انداز بسیار خوبی را برای این مسئله پیش‌بینی می‌کنم .

نظرتان در مورد ادغام معاونت‌های آموزشی و پژوهشی در ساختار جدید دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

لقمانیان : سیاست سازمان مرکزی در ادغام این معاونت‌ها ظاهراً کاهش بار مالی بوده؛ اما موجب ایجاد حجم کاری وسیع در این حوزه‌ها شده است. در سازمان مرکزی معاونت پژوهشی به دو قسمت پژوهشی و فناوری و معاون آموزشی نیز به دو معاونت علوم انسانی و هنر و فنی مهندسی و کشاورزی تقسیم شده است. اما این سیاست در واحدها به‌صورت انقباضی پیاده شده است. به هر حال اگر بخواهیم از زوایه تبدیل این مسئله به فرصت نگاه کنیم می‌توان به گره خوردن آموزش و پژوهش به یکدیگر و پیاده‌سازی برنامه‌ها تحت یک مدیریت در این حوزه که می‌تواند مفید واقع شود، اشاره کرد .