عمومی | بنیاد ملی نخبگان

دانشگاه‌ نسل‌سوم؛ گهواره فعالیت کارآفرینی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ حبیب شریف؛ رئیس بنیاد نخبگان استان فارس در دومین جلسه کمیته آموزش استان که با حضور جمعی از مسئولان و سرآمدان فارس برگزار شد، گفت: ایران از نظر تعداد دانشگاه و مراکز آموزشی و پژوهشی نسبت به جمعیت ۸۲ میلیون‌نفری، مقام نخست را در دنیا دارد.

وی افزود: با توجه به ساختار و اعتبار اکثر مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور، تعدد مراکز علمی نمی‌تواند امتیاز مثبتی برای کشور محسوب شود؛ چراکه عدم‌استاندارد و اعتبار علمی بسیاری از این مراکز و همچنین تراکم فارغ‌التحصیلان آنها، کشور را با چالش‌های جدی در بخش‌های مختلف مانند اشتغال روبرو کرده است.

شریف ادامه داد: در صورت داشتن معیارهای علمی و استانداردهای لازم، اکثر مراکز دانشگاهی و علمی-تحقیقاتی کشور در زمره دانشگاه‌های نسل اول یعنی آموزش‌محور قرار می‌ گیرند.

رئیس بنیاد نخبگان استان فارس تصریح کرد: در دانشگاه‌های نسل‌اول، دانشجویان مهارت‌های لازم برای راه‌‍‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا را فرا نمی‌گیرند و در نتیجه با توجه به اشباع بودن حوزه استخدام، پس از پایان تحصیلات با مسئله و چالش اشتغال مواجه می‌شوند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های مادر در کشور، غالباً از نسل دوم هستند و تنها به فکر خلق دانش هستند و در آنها پژوهش با میل به پیشرفت دانش دنبال می‌شود. این دانشگاه‌ها بر اساس تعداد اکتشافات مرزشکن علمی و چاپ مقالات معتبر رتبه‌بندی می‌شوند.

شریف ادامه داد: علاوه بر آموزش و پژوهش، توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه ماموریت سوم دانشگاه‌ها است؛ بنابراین مفاهیم نوآوری و کارآفرینی، از ارکان دانشگاه نسل‌سوم است.

رئیس بنیاد نخبگان فارس در ادامه به تبیین ویژگی‌های دانشگاه نسل‌سوم پرداخت و خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از دانش، هدف اصلی دانشگاه است؛ در واقع دانشگاه نسل‌سوم افزون بر انجام وظایف سنتی آموزش و پژوهش، به عنوان گهواره فعالیت کارآفرینی جدید بوده و در یک بازار رقابتی جهانی قرار می گیرند. به عبارت بهتر، فعالانه برای جذب بهترین دانشگاهیان، دانشجویان و قراردادهای پژوهشی با بخش صنعت رقابت دارند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های نسل‌سوم شبکه‌ای هستند که با صنعت، بخش تحقیق و توسعه R&D خصوصی، سرمایه‌گذاران، ارائه‌دهندگان خدمات حرفه‌ای و با دیگر دانشگاه‌ها از طریق «گردونه دانش» همکاری می‌کنند. در این دانشگاه‌ها، پژوهش بصورت فرارشته‌ای یا میان‌رشته‌ای است. این دانشگاه‌ها خلاقیت را به عنوان نیروی پیشران به اندازه شیوه‌های علمی خردگرانه در آغوش می‌گیرند.

شریف در پایان با بیان اینکه دانشگاه نسل‌سوم کمتر به مقررات دولتی وابستگی دارند و در نهایت می‌تواند بصورت کامل از دولت گسست یابد ، یادآور شد: دانشگاه‌های کشور غالباً نسل‌اول هستند و البته دانشگاه‌های برتر را می‌توان در زمره دانشگاه‌های نسل‌دوم به شمار آورد.