عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

به بهانه ۱۸ مهر روز جهانی سلامت روان/ معرفی گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی

تقویم سلامت دانشکده پزشکی در نظر دارد به مناسبت های مختلف گروه ها و افراد مرتبط از خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی تهران را معرفی کند در این بخش به بهانه  ۱۸ مهر روز جهانی سلامت روان و نامگذاری ۱۸ تا ۲۴ مهر هفته بهداشت روان، به معرفی گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی می پردازیم.
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، آموزش روانپزشکی نوین در ایران، از سال ۱۳۱۹، ابتدا به صورت تدریس دروس نظری در دانشگاه تهران شروع شد و سپس با تاسیس بخش بیماریهای روانی در بیمارستان امام خمینی( هزارتختخوابی سابق) در سال ۱۳۲۹، و سپس با تاسیس بیمارستان روزبه در سال۱۳۳۰، به گونه ای سازمان یافته تر، ادامه یافت.
بیمارستان روزبه برای مدتی بیش از بیست سال، یگانه مرکز آموزشی بیماری های روانپزشکی در کشور و از آن زمان جایگاه گروه روانپزشکی دانشگاه بوده است، در حال حاضر دکتر ونداد شریفی مدیریت گروه آموزشی روانپزشکی را بر عهده دارد.
در طی نزدیک به ۷۰ سال گذشته، گروه روانپزشکی با بهره گیری از ممتازترین اساتید این رشته، نسلهای متعددی از روانپزشکان کشور را پرورانده است، و به آموزش فراگیران مقاطع مختلف تحصیلی، پژوهش و ارائه خدمات درمانی در بیمارستان روزبه، و نیز در سالهای اخیر در بخش روان تنی بیمارستان امام خمینی (ره)، پرداخته است.
هم اکنون گروه روان پزشکی ۳۸ عضو هیات علمی دارد و سالانه به طور متوسط به ۲۰ دستیار، ۲ دستیار فوق تخصص، ۹ دستیار دوره های تکمیلی تخصصی، و نزدیک به ۸۰۰ دانشجوی پزشکی آموزش می دهد. گروه روان پزشکی، علاوه بر دستیاری تخصصی روان پزشکی (از سال ۱۳۲۹)، مرکزی برای آموزش دوره فوق تخصصی روان پزشکی کودک و نوجوان (از سال ۱۳۷۷)، فلوشیپ روان تنی (از سال ۱۳۸۹)، فلوشیپ روان درمانی (از سال ۱۳۹۳)، فلوشیپ طب روانی جنسی (از سال ۱۳۹۶)، و فلوشیپ عصب روان پزشکی (نوروسایکیاتری؛ از سال ۱۳۹۸) است.
در ضمن گروه روان پزشکی برخوردار از واحدهای آموزشی و پژوهشی متعددی است؛ شامل نورولوژی، روان شناسی، روان پزشکی جامعه نگر، طب روان تنی، روان پزشکی کودک و نوجوان، روان پزشکی اعتیاد، روان درمانی، روان پزشکی اورژانس، روان پزشکی سالمندان و طب روانی جنسی. همچنین گروه روان پزشکی علاوه بر مرجعیت آموزش و پژوهش و درمان روان پزشکی در کشور، مرجعی برای ارائه آموزش و خدمات سلامت روان به جامعه، به ویژه، از طریق خدمات سلامت روان جامعه نگر بوده است.
گروه روان پزشکی با همیاری چهار مرکز تحقیقات روان پزشکی و روان شناسی، مرکز ملی مطالعات اعتیاد، مرکز تحقیقات مغز و شناخت و رفتار، و مرکز تحقیقات روان تنی به  پژوهش های مختلف داخلی و بین المللی، در حیطه های مختلف سلامت روان، روان پزشکی، روانشناسی، نورولوژی و نوروساینس میپردازد. محصول فعالیت های پژوهشی گروه روانپزشکی، انتشار نزدیک به ۱۰۰۰ مقاله بین المللی، حدود ۳۰۰ مقاله داخلی، تالیف و ترجمه بیش از ۱۵۰ جلد کتاب و برگزاری چندین کنگره تخصصی بین المللی بوده است.

خبر: مینا محمدی