عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

احیاء تکنیک کتیبه نویسی و ایجاد نقوش گیاهی و حیوانی بر روی نوارهای کارت بافی

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سیدعبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه امروز « چهارشنبه » با اعلام این خبر گفت : در حال حاضر این هنر با استفاده از نقوس ساده هندسی و تزئینی دراستان های قزوین ،خراسان شمالی و توسط عشایر انجام می شود.
او افزود: این هنر توسط روح ا... دهقانی هنرمند کارگاه زری بافی  هم اکنون در گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه در حال انجام است .
وی کارت بافی یا نوار را نوعی بافندگی دانست که تولیدات حاصل از آن نوارهای تاری کم عرض اما بسیار محکم و بادوام و با کاربرد متنوع است و گفت: دور یقه، لبه  دامن یا آستین، کمربند حمایل شمشیر ، بند موبایل، کراوات، بند قنداق، تنگ اسب و حیوانات باربر، تزئینات و بر پایی چادر ، حمل گهواره، و . . . موارد استفاده از این هنر است.
او با بیان اینکه پیشینه کارت بافی در ایران به اواخر هزاره سوم و اوایل هزاره دوم پیش از میلاد می رسد تصریح کرد :الواح و کارتهای ساخته شده از عاج و سفال که «رولان دو مکنوم» و «ژرژ کونتنو» در گزارشهای باستان شناسی خود از آنها نام برده اند بر این مدعا صحه می گذارد.