عمومی | دانشگاه تهران

کارگاه آموزشی سلامت اجتماعی و توسعه در دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، این کارگاه از سوی کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه دانشگاه تهران و با همکاری انجمن مددکاری اجتماعی ایران و دانشکده علوم اجتماعی ، ۱۵ مهر ۱۳۹۸ با حضور رئیس کرسی یونسکو، رئیس دانشکده علوم اجتماعی و رئیس انجمن مددکاران اجتماعی برگزار شد.
در این کارگاه یک‌‌روزه مباحث مختلفی چون تحلیل وضعیت سلامت اجتماعی، نقش زیرساخت‌های اجتماعی در سلامت و نقش فعالان اجتماعی و تسهیل‌گران در ارتقای سلامت اجتماعی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. در این کارگاه تخصصی، سخنرانان و استادانی چون دکتر یونس نوربخش، دکتر موسوی چلک ، دکتر محمد توکل، دکتر حسن رفیعی، دکتر ایمانی جرجامی ، دکتر میرطاهر موسوی، دکتر محمدرضا سعیدآبادی و اردشیر گراوند سخنرانی کردند.
دکتر یونس نوربخش، رئیس کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه، ضمن اشاره به اهمیت سلامت اجتماعی گفت: «سلامت تنها یک مسئله پزشکی نیست. روانشناسان، جامعه‌شناسان و سیاستگذاران اجتماعی باید موضوع سلامت به‌ویژه سلامت اجتماعی را جدی بگیرند و نباید سلامت مردم مورد معامله قرار گیرد. نه تنها دولتمردان و اندیشمندان بلکه سازمان‌ها، تولیدکنندگان و بخش خصوصی نیز باید سلامت جامعه و اعضای آن را همواره مورد توجه قرار دهند».
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «ما در بعضی شاخص‌های سلامت وضعیت مناسبی داریم مانند کنترل بیماری‌های واگیردار، توسعه خدمات پزشکی و جلوگیری از مرگ و میر کودکان، اما در حوزه سلامت اجتماعی روحی چون افسردگی، انزواطلبی، سست شدن روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی، خودکشی و اعتیاد آمار نگران کننده است. حتی در حوزه امنیت جانی، جامعه ما سالیانه تلفات زیادی در حوزه تصادفات جاده‌ای دارد. چرا باید خودروسازان به مسئولیت اجتماعی خود در حوزه سلامت مشتریان بی توجه باشند؟».
دکتر نوربخش، با بیان عوامل مهمی که سلامت اجتماعی را تهدید می‌کند بر تبعیض، حامی سالاری به‌جای شایسته سالاری، تظاهر به ثروت و تن‌آسایی، حاشیه‌نشینی، عدم توجه به حقوق و آزادی‌های مشروع در قانون اشاره کرد.
رئیس کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه، افزود: «باید در سه سطح کلان، میانی و خرد به سیاست‌گذاری در این زمینه توجه شود. در سطح کلان دولت باید زیرساخت‌ها را آماده کند. فرصت‌های برابر دسترسی به امکانات اولیه از مهمترین‌ها در این سطح است. در سطح میانی، سازمان‌ها، کارخانه‌ها و موسسات باید در جهت مسئولیت اجتماعی به پیامدهای فعالیت‌های خود در حوزه سلامت اجتماعی حساس باشند. به طور مثال یک شرکت نمی‌تواند برای رسیدن به سود، به تخریب محیط‌زیست دست بزند. در سطح خرد نیز توسعه آموزش، آگاهی، مهارت‌آموزی و فعال شدن تسهیل‌گران اجتماعی نقش مهمی دارد».
دکتر محمدرضا سعیدآبادی، رئیس گروه مطالعات بین‌المللی کرسی یونسکو، نیز ضمن اشاره به چارچوب مسئولیت اجتماعی در جهت ارتقای دانش سلامت اجتماعی تصریح کرد: «توسعه معنادار و واقعی بدون سلامت اجتماعی امکان‌پذیر نیست و باید همواره بر اهمیت همکاری همه ذی‌نفعان در حوزه سلامت اجتماعی تاکید شود».
در مراسم اختتامیه این کارگاه آموزشی که با حضور معاون دفتر منطقه‌ای یونسکو در حوزه علوم اجتماعی و انسانی، مدیرکل سلامت شهرداری تهران و نمایندگانی از بیمه سرمد و بیمه مرکزی برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری بین کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه دانشگاه تهران و انجمن مددکاران اجتماعی ایران به امضا رسید.