عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

بازدید دکتر حسین کربلائی خیاوی از ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مغان

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر کربلائی خیاوی روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه ۱۳۹۸ از مزارع تکثیری هسته‌های اولیه سویا در سطح ۱۴ هکتار، آزمایشات سویا، آزمایشات ایزوله و طرح‌های تحقیقاتی ذرت، مزرعه تکثیری کنجد رقم اولتان، ذرت علوفه‌ای در سطح ۶۷ هکتار، بادام زمینی در سطح ۱۰ هکتار و کلزای کشت شده در سطح ۶۰ هکتار در ایستگاه تحقیقاتی مرکز مغان بازدید کرد .

رئیس مرکز در جریان بازدید از مزارع ذرت علوفه‌ای و بادام زمینی وضعیت آن‌ها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود نزدیک ۲۰۰۰ تن ذرت علوفه‌ای برداشت شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از کشت ۶۰ هکتار کلزا در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مغان خبر داد و افزود: علاوه بر خودکفایی در تولید روغن مورد نیاز کشور، برای پایداری غلات نیاز مبرم به رعایت تناوب زراعی با کشت دانه‌های روغنی است، و سیاست وزارت جهاد کشاورزی افزایش کاشت دانه‌های روغنی برای بالا بردن امنیت غذایی کشور و برای برطرف کردن نیاز کشور است.

وی از هدف‌گذاری برای افزایش تولید کلزا در استان خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به طور قطع شاهد افزایش تولید این محصول در سال زراعی آینده خواهیم بود .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تصریح کرد: به منظور افزایش عملکرد دانه روغنی کلزا در واحد سطح برای نخستین بار کشت نشائی این محصول  از سال گذشته آغاز شده است که این امر می‌تواند به افزایش تولید این محصول در واحد سطح و افزایش میزان درآمد سرانه تولیدکنندگان کمک قابل توجهی بکند. دکتر کربلائی خیاوی در پایان بر برنامه‌ریزی جهت برداشت به موقع ذرت علوفه‌ای و بادام زمینی تاکید نمود.