عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

در شهرستان قزوین برای ارتقای سلامت بانوان شاغل، برنامه ریزی می شود

به گفته دکتر علیرضا مهرعلیان، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین در سومین نشست شورای مشاوران و پیام گزاران سلامت ادارات این شهرستان به برنامه ریزی ارتقای سلامت بانوان شاغل در ادارات تاکید شد.

دکتر مهرعلیان اظهار کرد: در این نشست به اهمیت نقش مشاوران سلامت دستگاه ها در بررسی و طرح مشکلات سلامت جامعه و صدور دستور جلسات در شورای سلامت بخش ها و شهرستان اشاره و مقرر شد از طریق مشاوران سلامت دستگاه ها موضوعات و مشکلات سلامت با مرکز بهداشت مطرح شود.

مهندس حمید گلناری، مسوول دبیرخانه شورای سیاست گذاری سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین نیز در این رابطه گفت: در این نشست، مناسبت های بهداشتی مهر ماه (مانند: سال روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی، روز جهانی تخم مرغ، هفته سلامت روان، سالمند و کودک و بانوان میانسال)، تشریح و به اهمیت آن ها و نقش دستگاه ها و مشاورین سلامت آنها در برنامه ریزی و ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان ادارات تاکید شد.

وی گفت که همچنین به جایگاه کمیته ارتقاء سلامت ادارات و تصمیم گیری دستگاه ها برای حفظ و ارتقاء سلامت کارمندان اشاره شد و مقرر شد مشاوران سلامت دستگاه ها شورای ارتقاء سلامت کارکنان دستگاه خود را با حضور مدیران تشکیل و برای سلامت کارکنان و پروژه های خود برنامه ریزی کنند.

مرخصی ساعتی اداری برای دریافت مراقبت های سلامت

سخنران دیگر این نشست، لیدا زرگینی، کارشناس مسوول واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهید بلندیان بود که به مناسبت هفته های سالمند، کودک و بانوان میانسال در مهر ماه اشاره کرد و گفت: بانوان شاغل در دستگاه ها از گروه هدف میانسالان بوده و لازم است برای ارتقاء سلامت آنان برنامه ریزی شود. وی افزود که استفاده از مرخصی ساعتی اداری برای دریافت مراقبت های سلامت از مراکز خدمات جامع سلامت برای کارکنان، از مصوبات استانداری بوده و لازم است دستگاه ها برای اجرای آن اقدام کنند.

زرگینی در ادامه ضمن اشاره به دوران کودکی که یکی از دوران های اساسی برای حفظ و ارتقاء سلامت جامعه است، گفت: برنامه های آموزشی و تغذیه کودکان لازم است برنامه ریزی شود، همچنین تکریم و حفظ سلامت سالمندان نیز یکی دیگر از برنامه های واحد سلامت خانواده است که باید برای آن برنامه ریزی شود.

گفتنی است، مصوبات این جلسه به کلیه دستگاه ها ابلاغ و تاکید شد مسائل از طریق مشاوران سلامت دستگاه ها پیگیری و در جلسه کمیته ارتقاء کارکنان دستگاه ها بحث و تصمیم گیری شود و بر همین اساس، در این نشست لیست مراکز خدمات جامع سلامت در اختیار مشاوران سلامت دستگاه ها قرار داده شد.