عمومی | دانشگاه رازی

نشست رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با رئیس دانشگاه رازی

نشست رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با رئیس دانشگاه رازی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و دکتر روح‌الله شیرازی رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی و باستا‌ن‌شناسی که برای بررسی روند مطالعات باستان‌شناسی غرب کشور و بازدید از سایت تاریخی چغاگاوانه به کرمانشاه سفر کرده بودند، ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۸ به منظور گسترش فعالیت‌های علمی و همکاری‌های متقابل با دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه، هیات رئیسه و جمعی از اعضای هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دیدار و گفتگو کردند.

اجرای برنامه‌های آموزش گردشگری به وسیله گروه‌های تاریخ، باستان‌شناسی  و علوم اجتماعی، حمایت از میراث ملی و فرهنگی، انجام تحقیقات باستا‌ن‌شناسی، مشارکت در اجرای برنامه‌های کرمانشاه ۲۰۲۰  به‌ویژه ارائه پیشنهادات و طرح‌های بوم‌گردی و گردشگری روستایی از جمله محورهای این گفتگوها بود.

در ابتدای این نشست، دکتر بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به بازدید از سایت تاریخی چغاگاوانه اظهار داشت: محوطه چغاگاوانه سایت منحصر به فردی است که در همه ادوار از ارزش علمی، تاریخی و فرهنگی برخوردار است و به شهرداری اجازه فعالیت عمرانی در این محوطه را  نخواهیم داد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور تاکید کرد: شهرداری‌ها در فعالیت‌های عمرانی خود نباید به تخریب مواریث فرهنگی و تاریخی کشور بپردازند.

ایشان با اشاره به برنامه‌ها و انتظارات پژوهشگاه میراث فرهنگی از دانشگاه گفت: ما با مراکز علمی و آموزشی داخلی و خارجی تفاهم‌نامه‌های همکاری داریم، با توجه به اینکه حمایت از رساله‌های مقطع دکترا با موضوع اولویت‌های حوزه‌های سه‌گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دستور کار ما قرار دارد، انتظار ما از دانشگاه رازی این است که در زمینه زبان‌شناسی، مردم‌شناسی، احیا و آموزش هنرهای سنتی به ما کمک کند.

دکتر عمرانی ایجاد مرکز داده‌های زیست‌محیطی و بحث نتایج مطالعاتی کاوش را برای تداوم فعالیت‌های باستان‌شناسی ضروری دانست و بیان کرد: مرکز داده‌ها نباید در خارج از مرزها باشد و اگر قرار است مطالعاتی انجام شود مرکز داده‌های ما باید در داخل باشد البته نه در سازمان میراث فرهنگی و پژوهشگاه بلکه در دانشگاه ایجاد شود.

ایشان رویداد گردشگری کرمانشاه ۲۰۲۰ را یکی دیگر از محورهای همکاری با دانشگاه ذکر کرد و گفت: رویکرد وزارتخانه در حوزه گردشگری، بوم‌گردی است و دانشکده هنر و معماری و دیگر دانشکده‌های دانشگاه رازی که در این زمینه تخصص دارند، می‌توانند در زمینه مطالعات بوم‌گردی تا پایان سال  ۲۰۲۰ با پژوهشگاه همکاری کنند.

در ادامه دکتر اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه ضمن خیر مقدم به میهمانان، برای انجام  هر گونه همکاری متقابل و عقد تفاهم‌نامه علمی و فرهنگی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور  اعلام آمادگی کرد و اظهار داشت: این منطقه از غنای فرهنگی و تاریخی قابل توجهی برخوردار است و همکاران ما در حوزه مطالعات باستان‌شناسی با مجموعه میراث فرهنگی همکاری داشته‌اند.

ایشان با اعلام آمادگی کامل دانشگاه برای همکاری با میراث فرهنگی در انجام پروژه‌های بین‌المللی، گفت: منطقه ما ظرفیت‌های گردشگری بسیار بالایی دارد و همکاری دانشگاه در این زمینه، در رونق بخش گردشگری استان اثرگذار خواهد بود. همچنین در بخش تاریخ علاقه‌مند هستیم گستره فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود را در مسیرهای کاربردی و پاسخ به نیاز منطقه سوق بدهیم و البته برای مشارکت‌های علمی دانشگاه در این زمینه، از میراث فرهنگی انتظار حمایت داریم.

در پایان مقرر شد: کارگروهی متشکل از گروه‌های آموزشی باستان‌شناسی، تاریخ، جغرافیا،  کشاورزی و سایر گروه‌های مرتبط نسبت به تکمیل مطالعات و ارائه پیشنهادات لازم در این زمینه اقدام نمایند و نسبت به تکمیل تفاهم‌نامه و نحوه مشارکت علمی دانشگاه در کرمانشاه ۲۰۲۰  اقدامات لازم به عمل آید.