عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

دانشگاه شهید باهنر کرمان با تربیت متخصصین دامپزشکی، سطح خدمات در منطقه جنوب...

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر جلیل آبشناس رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر گفت: در تاریخ هیجدهم مردادماه ۱۳۵۱ اجازه تاسیس دانشگاه کرمان، شامل دانشکده‌های علوم وفنی از طرف شورای گسترش آموزش عالی کشور به موسس دانشگاه داده شد. پایه گذار و بانی این مجتمع و مرکز عظیم علمی، شادروان مهندس علیرضا افضلی پور، انسان وارسته، آزاده و نیکوکاری است که تمام دارایی خود و خانواده‌اش را در طبق اخلاص نهاده و به صورت دانشگاهی باشکوه در مراسم پرشوری در سال ۱۳۶۴ طی سند ۵۸۵۴۶ در دفترخانه اسناد رسمی ۴۱ کرمان به مردم کرمان هدیه کرده است.

وی افزود: دانشکده دامپزشکی ، یکی از دانشکده‌ها و مراکز ۱۴ گانه دانشگاه بوده که در سال ۱۳۷۱ برای اولین بار در رشته دکتری عمومی دامپزشکی دانشجو پذیرش نمود و از آن تاریخ تاکنون در زمینه‌های علمی و آموزشی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. امروز این دانشکده علاوه بر رشته دکتری عمومی دامپزشکی، در دوره دکتری تخصصی دررشته های: رزیدنسی جراحی، رزیدنسی مامایی و بیماری‌های تولید مثل، باکتری شناسی، انگل شناسی و فیزیولوژی؛ در دوره کارشناسی ارشد در رشته‌های: باکتری شناسی، انگل شناسی، فیزیولوژی و بافت شناسی دانشجو می پذیرد.علاوه بر این در دوره دکتری تخصصی آناتومی نیز دو دوره به صورت مشترک با دانشگاه تهران دانشجو پذیرش نمود. دانشکده دامپزشکی در طول ۲۸ سال گذشته موجب ایجاد تحولی شگرف در زمینه دامپزشکی در منطقه جنوب شرق کشور بوده است، به گونه‌ای که امروزه بهترین خدمات درمانی در گستره وسیعی از کشور شامل ۴ استان پهناور کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، توسط استادان و یا دانش آموختگان دانشکده انجام می‌شود. بر کسی پوشیده نیست که در دنیای امروز و با تغییراتی که در نوع زندگی مردم صورت گرفته، حیوانات همراه و نگه داری آنها در خانه‌ها جزء تفکیک ناپذیر زندگی قسمتی از مردم گردیده است. با توجه وابستگی صاحبان حیوانات، سلامت و در نتیجه کنترل و درمان بیماری‌های آنها اهمیت خاصی دارد، نقش تخصصی دامپزشکی  را در جامعه امروز چند برابر نموده است. قطعا نقش اصلی دامپزشکی درتشخیص، درمان و کنترل بیماریهای حیواناتی که نقش اصلی در تامین پروتئین انسانی دارد با توجه به افزایش جمعیت و محدود بودن منابع، ارزش بیشتری پیدا نموده است. بدیهی است افزایش بهره وری منابع موجود با اصلاح نژاد دام‌ها، گسترش نژادهای جدید، استفاده حداکثری از منابع موجود با بهبود تغذیه، رعایت بهداشت، پیشگیری و کنترل بیماری‌ها نشان از نقش دامپزشکی در تضمین تامین پروتئین جامعه دارد.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر در طول ۲۸ سال گذشته به خوبی توانسته است با تربیت متخصصین دامپزشکی، سطح خدمات در منطقه جنوب شرق کشور را افزایش دهد. امروزه با تعامل بسیار خوبی که بین دانشکده دامپزشکی با نهادهای مرتبط با دام و طیور در سطح استان و منطقه وجود دارد، سعی شده است تا دامپزشکانی تربیت شوند که نیازهای جامعه را به خوبی شناخته و جهت برطرف کردن این نیازها آموزش های لازم را دیده باشند. دانشکده با تعاملی که با اداره کل دامپزشکی استان های کرمان و هرمزگان، شعبه جنوب شرق موسسه رازی، سازمان نظام دامپزشکی، شهرداری کرمان، اداره کل محیط زیست استان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، شیلات استان، هیات سوارکاری استان، انجمن حمایت از حیوانات کرمان و سایر نهادها و افراد مرتبط در استان دارد، سعی نموده است علاوه بر شناسایی نیازهای منطقه و سعی در رفع آنها، دامپزشکان ومتخصصانی را تربیت نماید تا بتوانند خدمات موردنیاز نهادهای فوق را تامین نمایند.

دکترمحمدجواد فدائی استاندار کرمان ضمن تبریک ۱۴ مهرماه روز ملی دامپزشکی گفت: جزء وظایف حاکمیت و دولت تامین نیازهای جامعه از جمله غذای و پروتئین مورد نیاز مردم است، جنبه ‌های مختلفی دارد،عوامل و بخش‌های متعددی باید باهم همکاری داشته باشند تا این هدف تحقق پیدا کند و یکی از آن بخش‌های مهم و تاثیرگذار، دامپزشکی است.

وی عنوان کرد: براساس آمار موجود کشور حدود ۸۴۵ هزار تن گوشت قرمز در داخل کشور و در استان کرمان ۴۵ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز تولید می‌شود که استان کرمان ۵ درصد از گوشت قرمز کشور را تولید می‌کند و با توجه به اینکه جمعیت استان حدود ۴ درصد جمعیت کشور است و به نسبت جمعیت تولید بیشتری را داریم و نسبت به وسعت استان تولید گوشت قرمز کمتر است.

استاندار کرمان گفت: با توجه به مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور حدود ۱۲ کیلوگرم در سال است و در استان کرمان نیز همین میزان است که تولید استان کرمان ۱۴ کیلوگرم، این آمار نشان می‌دهد که در این استان تولید گوشت قرمز از مصرف بیشتر است.

وی افزود: در تولید گوشت مرغ در کشور ۲۳۷۰۰۰۰ تن در کشور تولید می‌شود که در استان کرمان ۴۸ هزار تن تولید می شود که ۲ درصد تولید کشور را شامل می‌شود که اگر نسبت به جمعیت مقایسه کنیم در تولید عقب هستیم و باید در تولید گوشت مرغ باید اقدامات را توسعه داده و عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

دکتر فدائی تصریح کرد: سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور ۲۸ و در استان کرمان ۲۱ کیلوگرم و تولید ۱۵ کیلوگرم است که مصرف متوسط استان از متوسط کشور کمتر است و در تولید نیز نمی توانیم مصرف استان را تامین نموده و باید از دیگر استان‌ها تامین شود و این یکی از ایرادهایی که قابل جبران است.

استاندار کرمان در بحث قیمت‌ها گفت: نرخ تمام شده به ویژه در قیمت مرغ در استان کرمان گران‌تر از آنچه که باید، عرضه می‌شود و عمده دلیل آن حضور واسطه‌ها در زنجیزه تولید است و تامین نقدینگی هزینه‌ها توسط این واسطه‌هاست و حل این موضوع یک به اراده مدیریتی می‌خواهد.

وی در ادامه در خصوص بهداشت افزود: در حوزه بهداشت و مسائل مربوط به دامپزشکی در سطح کشور کارهای خوبی انجام شده و در استان کرمان نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفته که باید ادامه پیدا کند و همانطور در سال گذشته با احتمال شیوع تب کریمه کنگو در استان روبه‌رو شدیم که اقدامات خوبی برای پیشگیری از شیوع این بیماری از جمله کارهایی مربوط به سم پاشی و تمامی کشتارگاه های استان مجهز به پیش‌سردکن شدند که باید در این زمینه فعال و مستمر باشند.

وی به چند کار در زمینه دامپزشکی جندین کار در دستور کار قرار گرفته بود اشاره کرد و گفت: یکی در شهرهای کوچک که امکان کشتارگاه‌های صنعتی وجود ندارد قرار بود دستورالعامل ایجاد قصابی‌های مدرن تنظیم و اجرا شود، شناسایی و پلاک کوبی دام‌ها آغاز شده و باید تکمیل شود و کارهای تحقیقاتی خاص استان و عوامل انتقال بیماری‌ها مشخص شود تا برای از بین بردن آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

استاندار کرمان در خصوص فارغ التحصیلان و ایجاد بازار کار گفت: ما در سطح کشور آمار متفاوتی را داریم و سازمان نظام دامپزشکی ۳۵۰۰۰ عضو دارد که از این تعداد ۱۷۰۰۰ متخصین هستند و از این تعداد حدود ۸۰۰۰ نفر بیکارند که این آمار نشان می‌دهد در بکار گیری فارغ التحصیلان دانشگاه عقب هستیم و شاید لازم باشد در بازه زمانی فعالیت‌های دانشکده‌های دامپزشکی را به جای آموزش و تربیت نیروهایی که نمی‌توانند در جامعه مشغول به کار شوند، به سوی ارائه خدمات و انجام کارهای تحقیقاتی سوق بدهیم.

وی افزود: مسآله مهمی که وجود است، شناخت فرصت‌های شغلی مرتبط با دام و دامپزشکی است که باید انجام شود که با شناسایی این فرصت‌ها بخشی از نیروها مشغول به کار می‌شوند.

دکتر فدائی در زمینه بحث وابستگی واکسن‌ها به خارج از کشور گفت: با توجه به اینکه ۹۶ درصد از واکسن‌های موردنیاز را می‌توانیم در داخل تولید کنیم اما ۷۰ درصد را وارد می‌کنیم در حالی که این امکان علمی را در داخل کشور داریم و این زمینه خوبی است تا از وابستگی به کشورهای دیگر جدا شده و نیروهای تربیت شده نیز در این حوزه مشغول به کار گردند.

وی در ادامه افزود: تامین نیازهای جامعه از جمله غذا و پروتئین موردنیاز مردم از وظایف حاکمیت به شمار می‌رود و عوامل مختلفی باید برای تحقق این هدف، همکاری داشته باشند و دامپزشکی یکی از بخش‌های تاثیرگذار در این حوزه است.

دکتر حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: با رویکرد علمی و تلاش شبانه روزی سعی شده تا برنامه‌های بسیار موثری را در خصوص اقدامات مورد نظر در تامین بهداشت دام، درتامین سلامت وغذا انجام شود و باعث کیفیت کار و توسعه برنامه‌ها شده است. درحال حاضر سازمان نظام دامپزشکی استان به عنوان یک بازوی اجرایی، فعالیت‌های درمانی را انجام می‌دهد.
وی افزود: سازمان‌دهی دامپزشکان بخش خصوصی با نظام دامپزشکی است که پروانه مطب، داروخانه و مراکز مایه‌کوبی صادر می‌کند و یک بخش از دامپزشکان در نظارت بهداشتی در کشتارگاه‌های طیور و مراکز بسته‌بندی مشغول به کار می‌شوند و بحمداالله نتایج بسیار درخشانی در سطح استان به دست آمده، همچنین تا حدی که تلاش میسر بوده امنیت غذایی، بهداشت مواد غذایی با منشا دامی و کنترل بیماری‌های قابل انتقال به انسان انجام شده است.

دکتر رضا احمدی رئیس نظام دامپزشکی استان کرمان گفت: براساس شواهدی که در دامپزشکی غذای سالم، دام سالم و انسان سالم است که همگی زیر مجموعه فعالیت حرفه دامپزشکی است و ما باید حرفه دامپزشکی را طوری بشناسانیم که اهداف و تعهدات را به خوبی انجام دهیم.

وی گفت: دامپزشکی صرفا با عنوان درمان بیماری در دام نیست بلکه این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقاء سلامت جامعه دارد و قطعا با فقدان دامپزشکی بدون شک بخشی از سلامت جامعه به خطر می‌افتد و یکی از نکات قابل ملاحظه در دامپزشکی اهمیت دامپزشکی در کنترل بیماری‌های بین انسان و حیوان است.

رئیس نظام دامپزشکی استان کرمان افزود: یکی از اهداف نظام دامپزشکی شناخت و تعالی این حرفه در سطح استان و در نهایت در سطح کشور است و نباید به دامپزشکی به عنوان یک حرفه نگاه کرد بلکه دامپزشکی در واقع عشق، تعهد، اخلاق و در نهایت عبادت  است.

در پایان، پس از قرائت متن سوگند نامه دانشجویان فارغ التحصیل توسط دکتر محمدمهدی علومی عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی، از جمعی از استادان، اعضاء هیات علمی، دانشجویان و کارکنان تقدیر به‌عمل آمد.