عمومی | پژوهشگاه هوافضا

تاسیس و راه‌اندازی تشکیلات طراحی هواپیما در پژوهشگاه هوافضا

پس از اقدامات اولیه به عمل آمده و مراجعات و جلسات مکرر با مدیران و کارشناسان ذیربط سازمان هواپیمایی کشوری و ارسال درخواست برای اخذ تاییدیه دفتر طراحی هواپیما ((Design Organization Aproval  (DOA)  دراردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رسما" فعالیت در زمینه تاسیس و راه اندازی دفتر طراحی هواپیما در پژوهشگاه هوافضا آغاز گردید.

• جلسه رسمی افتتاحیه دفتر طراحی هواپیما با حضور ریاست، معاونین، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری هوایی و نیز تنی چند از مدیران پژوهشگاه و هم چنین مدیران و کارشناسان ذیربط از سازمان هواپیمایی کشوری صبح روز سه‌شنبه مورخ ۹۸/۰۳/۲۸ در محل دفتر ریاست پژوهشگاه تشکیل و پس از مذاکرات حاضرین و اعلام شرایط و الزامات اخذ تاییدیه مورد درخواست (DOA) به تنظیم صورت جلسه افتتاحیه منجر شد و دفتر طراحی هواپیما از نوع هوانوردی عمومی (GA) فعالیت خود را با شروع کلاس های آموزشی الزامی برای تمامی پرسنل تخصصی دفتر فوق رسما" آغاز نمود.

این اقدام با توجه به اهداف و چشم‌انداز سند جامع هوافضای کشور (مصوب جلسه ۷۲۸ مورخ ۱۳۹۱/۱۰/۱۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی) که توسعه علوم و فن‌آوری‌های هوانوردی و اهداف کلان آن در بند ۲-۵ آن آمده، توسط پژوهشگاه هوافضا انجام گرفته است. در این بند، طراحی و تولید هواپیماهای هوانوردی عمومی (GA) متناسب با نیازهای کشور و بازارهای جهانی از اهداف تبدیل شدن به قطب منطقه‌ای و دارای جایگاه برجسته جهانی با استفاده از توان علمی و فن‌آوری دانشگاه‌ها و مراکز علمی و صنعتی کشور به صراحت ذکر گردیده‌است.

• مدیریت اجرایی پروژه تاسیس و راه‌اندازی دفتر طراحی هواپیما در پژوهشگاه هوافضا را آقای مهندس فرج کریمی مجد، کارشناس خبره و اولین مدیرکل دفترحمایت از طراحی و ساخت سازمان هواپیمایی کشوری و نیز معاون اسبق آن سازمان در استاندارد پرواز، عهده‌دار هستند.

• این دفتر طراحی در پژوهشکده علوم و فناوری هوایی پژوهشگاه راه‌اندازی گردیده و ریاست آن را آقای دکتر سید شمس طالقانی به عهده دارند.

• نظارت بر پروژه فوق را آقای دکترمحمد طیبی رهنی، استاد تمام دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف و معاون پژوهشی فعلی پژوهشگاه هوافضا عهده‌دار هستند.

• با توجه به طرح و برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، شامل آموزش پرسنل تخصصیِ دفتر طراحی هواپیما و نگارش و تدوین نظام نامه مورد نظر، به همراه روش‌های اجرایی و اسناد و مدارک مورد نیاز، برابر مقررات والزامات سازمان هواپیمایی کشوری اخذ تاییدیه دفتر طراحی هواپیمای هوانوردی عمومی  DOA)) برای پژوهشگاه هوافضا قبل از پایان سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی می‌شود.