عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

خط مشی ها را برای کسب و کارهای موفق ترسیم کنیم

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهرداد عشقی دکتری مدیریت کسب و کار و مارکتینگ که در« پنجمین رویداد استارتاپی پاتوق ؛ با موضوع کسب و کار»سخن می گفت، با طرح این پرسش که استارتاپ یا کسب و کارهای کوچک چیست؟ گفت: استارتاپ شامل شرکت ها و یا سازمان های موقتی اند که در جستجوی کسب و کاری تکرار پذیر ، گسترش پذیر و سودده هستند.
وی درباره منتورینگ گفت: منتورینگ شامل یک رابطه‌ حرفه‌ای است که طی آن، یک شخص باتجربه و آگاه (منتور) به فرد دیگری کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانش خود را در زمینه‌ حرفه‌ای مشخصی ارتقا دهد و منتور کسی است که دارای تجربه در یک زمینه‌ تخصصی است و می‌تواند به شخص دیگری که تجربه‌ کمتری در همان زمینه دارد کمک کند.
عشقی ادامه داد:  ما در سازمان و یا شرکت با ارائه اطلاعات پایه و زیر ساخت و تعیین خط مشی ها به منتورها کمک می کنیم تا ایده های خود را بسط داده و آن را به کسب و کار تبدیل کنند.
وی عنوان کرد: هر موفقیتی از ترکیب و تلفیق خوب شکل می گیرد و این ترکیب و تلفیق در صورتی که شکل نگرفته باشد، استارتاپ و طرح مورد نظر میسر نخواهد شد بنابراین ما بایستی به عنوان مربیان خوب ، ایده های افراد را شنیده و آنان را جهت دهی کنیم.
مدرس مدیریت بازاریابی و فروش پیشرفته نقش کارمندان دولت را در پیشرفت استارتاپ ها مهم دانست و گفت: منتورها به عنوان یک هدایت گر می توانند با برنامه ریزی صحیح، ایده مناسب ، شناخت بازار، ریسک پذیری و توانمندی های لازم ، تیم را برای ایجاد یک کسب و کار سودده هدایت کنند.
وی در ادامه اظهار داشت: ما به عنوان یک منتور بایستی اطلاعات لازم را به کسانی که ایده پرداز هستند داده و خط مشی لازم را برای جذب یک سرمایه گذار نشان دهیم .
عشقی با نمایش یک فیلم در این جلسه نشان داد که ما بایستی در یک سیستم نگاهی از بالا به پایین داشته باشیم و همانند یک مربی خوب ، همه جوانب را دیده و آن را مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه کارمندان دولت بخش مهمی در ایفای نقش استارتاپ ها دارند، افزود: تقریبا ۴۴ هزار استارتاپ ثبت شده در کشور داریم که همراهی مربیان متخصص و خبره  در سازمان ها و شرکت ها توانسته آنان به موفقیت های قابل توجه برساند.
مدرس مدیریت بازاریابی و فروش پیشرفته در ادامه سخنان خود به تفاوت کوچینگ و منتورینگ اشاره کرد و گفت: منتورینگ یا استاد – شاگردی به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن فردی کم‌تجربه‌تر در کنار فردی باتجربه‌تر (منتور) قرار می‌گیرد تا مهارت‌های خود را در یک زمینه  خاص افزایش دهد اما کوچینگ یا مربیگری در سازمان‌ها به فرآیندی تعاملی اطلاق می‌شود که در آن کوچ یا مربی با مدیر یا کارمند همراه می‌شود تا بر روی بهبود عملکرد مدیر یا کارمند و دستیابی به اهداف او کار کنند.
عشقی یادآور شد: قابل درک است که فرض کنیم کوچینگ و منتورینگ یکی هستند اما اینگونه نیست هر دو در نهایت منجر به بهبود عملکرد افراد می‌شوند منتهی این کار را به شیوه‌های مختلفی انجام می‌دهند و هر کدام بر جنبه  خاصی تمرکز دارند.
وی ادامه داد: اگر استارتاپی نتواند اطلاعات دیتای خود را بروز رسانی کند،  آن کسب و کار موفق نخواهد بود.
او به نقش مهم منتور اشاره کرد و گفت:  یک ایده خوب و کسب و کار موفق از شناخت مساله نشات می گیرد و یک منتور نیز می تواند بهترین و بروز ترین اگاهی ها را به ایده پرداز ارائه داده و کل مسیر را هدایت کند.
وی خاطر نشان کرد: زمانی که می خواهیم کسب وکاری را روی کاغذ بیاوریم بایستی آن را به ۹ بخش و یا قسمت تقسیم کنیم که شامل بازار مشتریان، خلق ارزش، ارزش پیشنهادی به مشتریان بازار هدف، چگونگی برقراری ارتباط ارزش با مشتریان، چگونگی کسب درآمد، منابع کلید، فعالیت های کلیدی، شرکای کلیدی و میزان هزینه است.
این مدرس مدیریت بازاریابی و فروش پیشرفته یادآور شد؛ چنانکه منتوری بتواند این ۹ مرحله و یا قسمت را خوب هدایت کند، می تواند آن ایده و کسب و کار را عملی کند.
عشقی در این جلسه با مثال های متعدد به علاقمندان نشان داد که چگونه باید به عنوان یک منتور موفق فعالیت کنند و بازارهای هدف را بشناسند به طوریکه در یک کسب و کار خوب چگونه جذب مشتری نموده، چگنه آن را حفظ و میزان فروش خود را افزایش دهند.
علیرضا قلی نژاد نیز در این نشست با بیان اینکه آنچه که در اساسنامه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وجود دارد، کابردی سازی دستاوردهای پژوهشی توسط  افراد علاقمندی است که خواستار ورود به حوزه کسب و کار هستند ، گفت: افراد فوق جزو تیم های خلاقی هستند که با تکیه بر نتایج ، ایده پردازی های مختلف و کسب اطلاعات مورد نیاز از پژوهشگاه و مهمتر از آن تعامل با جامعه کسب و کار، نتایج پژوهشی را کابردی می کنند.