عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

رییس دانشگاه؛ حدود ۱۰۰درصد زایمان ها در بیمارستانها به صورت ایمن انجام می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰۰ درصد زایمان ها در بیمارستانها به صورت ایمن انجام می شود اظهار کرد: با افزایش سواد سلامت ،ارتقا بهداشت فردی و بهداشت دوران بارداری و مراقبت های قبل و حین زایمان اقدامات موثری در بهبود شاخص های نوزادان و مادران صورت  گرفته است.

به گزارش وب دا، دکتر محمد رضا دارابی در نشست ساماندهی و مدیریت مرگ و  میر نوزادان که به صورت وب کنفرانس درمرکز آمار و فن آوری اطلاعات دانشگاه با وزارت بهداشت برگزار شد با بیان این که بهبود شاخص مرگ و میر نوزاد یک کار مشترک بین حوزه های معاونت بهداشتی و درمانی است خاطر نشان کرد: برای دستیابی به این هدف فقط نوزادان سالم مدنظر ما نیستند بلکه با برنامه ریزی های انجام شده شاخص‌های سلامت مادر و نوزاد را نیز ارزیابی میکنند.

وی افزود: براساس سطح‌بندی خدمات مادر و نوزاد ، در بیمارستان‌ها خدمات مشخصی را به مادران و نوزادان ارائه می‌دهیم که حاصل این خدمات موجب کاهش مرگ مادران و نوزادان می‌شود.

دکتر شاپور بدیعی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش مرگ و میر نوزادان اظهار کرد: ارائه پسخوراند و برگزاری  جلسات  پیشگیری از تکرار خطا،بازدیدهای نظارتی  از بلوک های زایمان به منظور کنترل فرآیندهای ارائه خدمات به مادران باردار ،بکارگیری و آموزش(تئوری و بالینی) ماماهای مشمول  طرح در بیمارستانهای مشهد،راه اندازی بانک شیر،برگزاری دوره اموزشی HBB ،برگزاری دوره تربیت مربی احیای نوزاد به روش آبشاری  و همچنین برگزاری دوره ای آموزش مراقبت از نوزاد را ذکر کرد.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تعداد متولدین و پوشش مراقبتی ۷۵ درصدی آنها در مراکز جامع سلامت اظهار کرد: سیاست های مختلفی  در خصوص  پیشگیری ازمرگ های قابل اجتناب اتخاذ شده است .

دکتر حامد قضاوی  افزایش تقویت کلاس های آموزشی جهت بهورزان و پزشکان  با سرفصل های  کمی و کیفی مراقبت های  پیش و حین بارداری ،هزینه و اثر بخشی ،جلب حمایت سمن ها  و جذب خیرین در خصوص غربالگری و آزمایشات قبل از بارداری را از دیگر فعالیت های این حوزه بر شمرد.

دکتر صحافی رئیس سلامت کودکان و نوزادان  معاونت بهداشتی  نیز در مصاحبه با وبدا با اشاره به  خدماتی که به نوزادان صفر تا ۱۰ روزه  و همچنین یک ماه اول بدو تولد از قبیل معاینات پزشک ،واکسیناسیون، مکمل تراپی نوزاد ونمونه گیری کم کاری تیروئید در مراکز  جامع سلامت ارائه  می شود اظهار کرد:یکی از مهم ترین اهداف اداره سلامت  کودکان و نوزادان  کاهش  مرگ ومیر نوزادی است .

{jcomments on}