مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

حضور دو فضانورد روسی در دانشگاه شریف

به گزارش روابط عمومی، عصر روز یکشنبه چهاردهم مهرماه به مناسبت هفته جهانی فضا تالارهای دانشگاه به دعوت انجمن علمی دانشکده هوافضا میزبان دو تن از فضا نوردان بازنشسته روسی بود.
تلگت موسابایف (talget musabayev) و آناتولی آرتسه بارسکی (Anatoli artsebarsky) دو فضانورد روسی در این جلسه ضمن صحبت از تجربیات و خاطرات سفرهای خود به فضا، به گفت و گو و پرسش و پاسخ با دانشجویان و اساتید علاقه مندان پرداختند.
تلگت موسابایف فضانورد روس و قزاق‌تبار، در مجموع بیش از ۳۴۰ روز را در فضا سپری کرده و انجام ۸ راهپیمایی فضایی را در کارنامه خود دارد. این فضانورد در دهه ۱۹۹۰میلادی در دو ماموریت فضایی به ایستگاه فضایی میر رفته و در سال ۲۰۰۱ نیز به مدت یک هفته در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت داشته است. او در سال ۲۰۰۷ از فضانوردی بازنشسته شده و هم‌اکنون رئیس سازمان فضایی قزاقستان است.
آناتولی آرتسه بارسکی نیز فضانورد روس و اکراین‌تبار، در مجموع بیش از ۱۴۰ روز را در فضا سپری کرده و انجام ۶ راهپیمایی فضایی را در کارنامه خود دارد. آرتسه بارسکی سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی شوروی است و در تنها پرواز فضایی خود در سال ۱۹۹۱ به عنوان فرمانده فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرد.
در این جلسه که بیش از ۴۰۰ نفر شرکت کننده داشت ضمن گفت وگویی صمیمی، صحبت از سختی‌ها و چالش‌های رخ داده برای این دو فضانورد طی سفرهایشان به فضا و اظهاراتی مبنی بر اثر منفی فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی در ماموریت‌ها و پیشرفت صنعت فضا به میان آمد. این اثرات منفی از کمبود قطعات ضروری در ایستگاه فضایی به علت بحران‌های اقتصادی تا تغییر مهندسین و متخصیصین و جایگزین شدن افراد نا وارد را شامل می‌شد.
پیش از شروع برنامه تیم دانشجویی shadex new horizon که پیش از این موفق به کسب مقام دوم در مسابقات بین المللی هوانوردی و فضا نوردی آمریکا (AIAA:American Institute of Aeronautics and Astronautics) شده بودند میزبان این میهمانان بوده و طرح خود را برای آنها ارائه دادند.