عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان

با مشارکت شرکت دانش بنیان توسعه گیاهان زراعی و حضور دکتر یوسف آبادی مسئول انتقال یافته های موسسه تحقیقات چغندر قند ، روز مزرعه" چغندرقند" توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان برگزار گردید

روز یکشنبه ۱۴ مهرماه سال ۹۸ خورشیدی، در راستای اجرای نظام نوین ترویج و مشارکت شرکت دانش بنیان توسعه گیاهان زراعی، روز مزرعه" چغندرقند" با حضور دکتر یوسف آبادی مسئول انتقال یافته های موسسه تحقیقات چغندر، مهندس رهنمائیان مجری طرح چغندر در استان لرستان و ۷۰ نفر از کارشناسان و کشاورزان پیشرو جهادکشاورزی شهرستان های بروجرد، ازنا، الیگودرز و دورود توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان در محل پردیس تحقیقات بروجرد برگزار گردید.

مهندس رهنمائیان به نقش مدیریت مزرعه بر کاهش هزینه های تولید در چغندر قند پرداخت و در ادامه توضیحاتی در مورد مراحل رشد و نمو چغندر قند، عملکرد اقتصادی چغندر قند و عوامل موثر برآن، عوامل موثر در ایجاد تراکم مناسب، انتخاب روشهای مناسب کنترل علفهای هرز، آبیاری و کود سرک ارائه نمودند.
مهندس فروغی منش کارشناس شرکت تعاونی دانش بنیان گیاهان زراعی ضمن توضیحاتی در مورد فعالیت های شرکت ارقام جدید تولیدی توسط شرکت را معرفی کردند.

دکتر یوسف آبادی پژوهشگر مروج ارشد و عضو هیات علمی موسسه اصلاح و تهیه ضمن شرح کاملی از برنامه کاشت بذر چغندرقند در کشور گفت: اهمیت کشت نشایی در کوتاه کردن دوره رشد چغندرقند، کاهش هزینه‌های تولید، کاهش مصرف آب، کاهش مصرف کود و سم و ضروریست.
وی تصریح کرد: مدیریت مزرعه از زمان کاشت تا برداشت باید به طور دائم رصد گردد زیرا خسارات عدم مبارزه با علف های هرز در زمان مناسب غیر قابل جبران خواهد بود.
یوسف آبادی افزود: در تولید محصولات کشاورزی، به کارگیری هر روشی که منجر به کاهش میزان مصرف آب آبیاری و سموم شیمیایی به ازای هر واحد از تولید محصول شود و به عبارتی کارا یی مصرف این نهاده ها را افزایش دهد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .
وی از عمده راهکارهای افزایش کارایی مصرف آب در زراعت چغندرقند را استفاده موثر از نزولات جوی ، کشت به موقع ، مصرف آب بر اساس نیاز آبی در مراحل مختلف رشد و همچنین استفاده از روش ها و تکنیک های جدید از جمله توسعه کشت نشایی و پاییزه چغندر قند عنوان کرد.
شرکت کنندگان از مزارع چغندر پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بروجرد بازدید به عمل آوردند.
آقای پیریایی کشاورز محترم طرح مذکور نیز به زبان ساده مزایای کشت را برای حاضرین ارائه نموده و به سوالات چغندر کاران در این زمینه پاسخ داده شد.

روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان