عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

آیا همه افراد میتوانند از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند؟

متخصص بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: با شروع فصل پاییز توصیه ها برای دریافت واکسن آنفلوانزا شروع می‌شود با این وجود،همه افراد جامعه نمی‌توانند از واکسن‌های آنفلوانزا استفاده کنند .

به گزارش وب دا فسا؛ دکتر زهرا پورمنتصری افزود: درصورت داشتن حساسیت به تخم مرغ، حساسیت به واکسن آنفلوانزا، ابتلا به بیماری گیلن باره و یا ابتلا به بیماریهای تنفسی حاد، فرد از دریافت واکسن آنفلوانزا منع می شود .

وی ادامه داد: آن دسته از بیمارانی که به واکسن آنفلوانزا و تخم مرغ حساسیت ندارند اما دچار بیماری با تب بالا یا عفونت حاد هستند هم باید تا زمان بهبودی کامل از تلقیح واکسن پرهیز کنند .

این متخصص عفونی اظهار کرد: از آنجا که فصل آنفولانزا از ابتدای مهرماه شروع می‌شود، بهترین زمان برای دریافت واکسن ماه های مهر و آبان می باشد، با این حال می توان در ماه آذر و حتی دیرتر هم اقدام کرد، اگر چه اقدام سریعتر می تواند برای پیشگیری موثرباشد .

دکترپورمنتصری اضافه کرد: بیماریآنفولانزا می‌تواند باعث بروز عوارض جدی مثل ذات‌الریه و حتی مرگ درفرد مبتلا شود لذا بهتر است ظرف ۴۸ ساعت پس از بروز درمان شود .

این پزشک متخصصگفت: کودکان ۶ ماه تا ۵ سال به‌ ویژه آن‌هایی که مهدکودک می‌روند،افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، افرادی که با بیماران مبتلا به آنفولانزا سروکار دارند،کادر درمان و بیمارستانی،مبتلایان بهبیماری‌های مزمن قلبی - ریوی،دیابت، سرطان، اختلال عملکرد کلیه و افرادی که دیالیز یا رادیوتراپی می‌شوند، افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند و کسانی که در مرغداری‌ها کار می کنند بهتر است واکسن آنفلوانزا دریافت کنند .

او ادامه داد: تزریق واکسن آنفولانزا بین ۶ تا ۱۲ ماه شخص را ایمن می‌کند که توصیه می‌شود با پزشک خود در خصوص تزریق واکسن آنفولانزا مشَورت کنید .

پورمنتصری تاکید کرد:ممکن است بعد از دریافت واکسن در محل باز و دچار درد و تورم شوید. بعضی از افراد ممکن است دچار علائم شبیه سرماخوردگی مثل سردرد، آب ریزش بینی، درد گلو، سرفه و بدن درد و تب خفیف شوند، که معمولا یک تا دو روز بیشتر طول نمی کشد .