عمومی | دانشگاه مفید

پیام ریاست محترم دانشگاه مفید به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید


به گزارش روابط عمومی دانشگاه مفید، جناب آقای دکتر سید مسعود موسوی اردبیلی ریاست محترم دانشگاه، در پیامی آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفتند.


متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم


اساتید ارجمند، همکاران گرامی، دانشجویان عزیز

با سلام و درود، روز نوِ تعلیم و تربیت و فرارسیدن بهار دانش‌جویی و دانش‌پژوهی را به همه شما تبریک عرض می‌کنم و این فرصت فرخنده را مغتنم می‌شمارم تا در سه محور مطالبی را به حضورتان معروض دارم:

یکم: دانشگاه مفید به عنوان اولین دانشگاه علوم انسانی در کنار حوزه علمیه قم با همّت و پایمردی موسس فقید آن مرحوم آیت ا...‌العظمی حاج سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی (قدس سره ‌العزیز) در حالی تاسیس شد که پس از دهه‌ها مواجه مسلمانان با فرهنگ و دنیای جدید، انبوهی از پرسش‌ها و مطالبات علمی پیش روی سنّت ستبر فرهنگی ما و خصوصاً حوزه‌های علمیه قرار گرفته بود. پس از سالها تلاش فردی و جمعی متفکران مسلمان، اینک فکر روشن و آینده‌نگری بنیانگذار فقید مفید چاره کار را در نهادسازی می‌دید پس علاوه بر درس و بحث و تربیت فضلا در حوزه علمیه و تحقیق و نگارش آثار، با تاسیس دانشگاه مفید اندیشمندان و خیرخواهان را گرد هم آورد و مدرسه‌ای را تاسیس کرد که تکیه بر سنت عریق حوزوی و برخورداری از دانش‌های جدید و پیروی از روش علمی برای فهم و حل مسائل و دورنگاه داشتن عرصه دانش از منازعات قدرت و سیاست و رواداری در مباحثه علمی، پاره‌ای از اصول و ارزش‌های آن است.

این مکتب و مدرسه می‌کوشد، «پای در سنّت و رو به آینده»، به فهم و درک کتاب خدا و سنّت پیامبر اکرم «ص» و اهل بیت شریفش (ع) بپردازد و با پاسخگویی به معضلات و پرسش‌های مسلمان امروز، زندگی مومنانه‌ای را جستجو کند که سعادت دنیا و آخرت را تعقیب می‌کند. این ویژگی‌ها، معیار و شاخص ارزیابی توفیقات و ناکامی‌های ماست. خدای کریم را شاکریم که در این مسیر، در سه دهه گذشته گام‌های بلندی را برداشته‌ایم و البته از ساحت مقدسش به خاطر کوتاهی‌ها و اشتباهات خود طلب عفو داریم و برای توفیق بیشتر، فیض و عنایت حضرتش را مسئلت داریم.

دوم: مشکلات فراوان در اداره دانشگاه خصوصاً پس از رحلت بنیانگذار معظم، برکسی پوشیده نیست. بخشی از این مشکلات تابع مشکلات کلان کشور است که خصوصاً در این روزگار و با تحریم‌ها و تنگناهایی که استقلال و عزت و توسعه ایران اسلامی را هدف گرفته است، دو چندان شده است. بخش دیگر به کمبود منابع و ویژگی غیرانتفاعی بودن دانشگاه به معنای واقعی کلمه- باز می‌گردد. در این مجال بر سر برشمردن مشکلات و موانع نیستیم و مدیریت دانشگاه را از قصور یا اشتباه تبرئه نمی‌کنم، ولی مایلم این بشارت را بدهم که با کار فشرده و طاقت فرسای همه همکاران، خوشبختانه دانشگاه در وضعیت تثبیت شده‌ای قرار گرفته است و آینده بهتر و فردای روشن‌تری را برای آن می‌توان امید داشت. البته این توفیق مرهون صبر و همکاری و تلاش همه دوستان دلسوز و همکاران خدوم در دانشگاه مفید است.

سوم: رشد و اعتلای دانشگاه و استمرار حرکت در نقشه راهی که آرمان‌های موسس فقید برای آن ترسیم کرده است از سویی بر منابع ارزشمند موجودمان مبتنی است و از دیگر سوی به تلاش مضاعف محتاج است.

دانشگاه مفید مفتخر است که از همکاری اساتید ارجمندی بهره می‌برد که کوله بار دانش و تجربه خود را از معارف دینی و دانش‌های جدید آکنده‌اند و بی‌دریغ به جستجوگران و طلب کنندگان نثار می‌کنند. اعضای هیات علمی و اساتید مدعودانشگاه به یمن فرهیختگی و برخورداری از تربیت والای اسلامی، محیطی را پدید آورده‌اند که علاوه بر فضای تحصیل و تحقیق، دوستی و برادری و همکاری سازنده در آن موج می‌زند و دانشگاه را به خانه دوم اساتید و دانشجویان تبدیل کرده است. همکاران گرامی ما در دانشگاه در همه بخش‌ها دانشگاه را خانه خود و از آن خود می‌دانند و همین، رمز خدمت بی‌دریغ و فداکارانه و صبورانه آنان است. بی‌گمان با تلاش مضاعف و دلسوزانه همه اعضای خانواده مفید فردای درخشان‌تری را پیش‌رو خواهیم داشت.

در پایان غفران و رحمت الهی را برای بنیانگذار فقید دانشگاه و همه یارانی که در این مسیر با ما همراه بودند و اینک در جوار رحمت ربّ آرمیده‌اند مسئلت دارم و توفیق و سلامت و سعادت همه عزیزان را از درگاه مقدسش خواهانم.

سیدمسعود موسوی اردبیلی