عمومی | دانشگاه مذاهب اسلامی

دکتر مختاری در گفتگوی ویژه اخبار قرآنی شبکه قرآن: ​اربعین، نماد امت واحده و تمدن نوین اسلامی/ وحدت ادیان و مذاهب حول محور اربعین چگونه شکل می گیرد

به گزارش روابط عمومی؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین مختاری در گفتگوی ویژه اخبار قرآنی شبکه قرآن در روز جمعه ۱۲ مهرماه، ​با بیان این که اربعین نمادی برای شکل گیری امت واحد اسلامی و شکل گیری مدینه‌ی فاضله است، اظهار داشت: اربعین برای رسیدن به این هدف که یک گفتمان فرهنگی و دینی، شکل گیرد کمک می‌کند و زمینه آشنایی بیشتر و پیدا کردن راه حلی برای برون رفت از مشکلاتی که استکبار جهانی در دنیا ایجاد کرده است را برای همه انسان‌های آزاده هموار می‌کند.
وی گفت:​ مکتب حسین مکتب تنویری است و امام حسین (ع) با نهضت تاریخی عاشورا در راستای آگاهی بخشی به جوامع، شناخته می‌شود و نهضتش جنبه تعمیمی دارد و مخاطبان او و مکتبش، فطرت انسانهاست و این مکتب، از هر عقیده، جنسیت و نژاد، گرایش و جاذبه دارد که هر انسان آزادی خواه و علاقمند به مبارزه با ظلم و ستم، به آن جذب می‌شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، مکتب امام حسین (ع) را نجابت بخش توصیف کرد و گفت: مکتب آگاهی بخش حسین (ع)، ​ مبارزه با ظلم و ستم و پویایی و بالندگی، به جامعه ایجاد می‌کند و امام حسین (ع) در قالب امر به معروف و نهی از منکر، آموزه‌های دینی را بیان می‌کند و با ریختن قطرات خونش در عمل، آن را تثبیت کرد و زندگی سالم و توام با حریت را اشائه داد.

دکتر مختاری اضافه کرد: امام حسین (ع) انسان‌ها را از غفلت بیدار کرد و از سیر جهالت بیرون آورد و آگاهی و جاذبه‌ای ایجاد کرد که امروز در دنیا هر گروه و هر فردی بخواهد پرچم آزادی را برافروزد، الگویش حسین است.

وی اربعین را محور وحدت ادیان ذکر کرد و گفت: بنا بر احادیث، امام حسین (ع) مصباح هدایت است بنابراین اختصاص به مسلمانان ندارد و همه جوامع بشری را دربرمی گیرد و اگر جامعه‌ای بخواهد مسیر فلاح و رستگاری را بپیماید باید قیام امام حسین (ع) را رمزگشایی کند که رمز آن، ​ مسیر هدایتی است که می‌تواند انسان را به سرمنزل مقصود برساند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: مطالعه درباره امام حسین (ع) براساس اعتقادات، آزادی خواهی، صلح و عدالت به عنوان نمونه و اسوه است.

استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه با اشاره به مشارکت مذاهب مسلمان و ادیان دیگر در اربعین حسینی گفت:​ در مسیر راهپیمایی اربعین برخی موکب‌ها متعلق به مسیحیان است و می‌بینیم که امام حسین (ع) به همه انسان‌ها و همه کسانی که ظلم ستیزند تعلق دارد.

وی اربعین را نماد عقلانی برای ایجاد وحدت میان ادیان و مذاهب دانست و افزود: ​امروز از کشور‌های مختلف اروپا، امریکا و شرق آسیا کاروان‌هایی برای شرکت در این راهپیمایی عظیم آماده شده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد:​ علاوه بر مسیحیان، بعضی از صاحبان مکاتب بودایی در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند و این تاثیرگذاری اربعین است که حتی ادیان غیر توحیدی، حضور دارند.

دکتر مختاری اربعین را نماد بین فرهنگی عنوان کرد و گفت: از اربعین حسینی و این همایش و راهپیمایی عظیم، نه تنها فرهنگ اسلامی بلکه فرهنگ‌های مختلف تاثیر می‌پذیرند.

وی همچنین افزود: هر که دغدغه‌مند صلح است از هر دین و آیینی که باشد اربعین برای او مفهوم مقدسی دارد و بازتاب خبری این کنگره عظیم با بیش از ۲۰ میلیون شرکت کننده، ​آثار فرهنگی، تعلیمی و تربیتی دارد که می‌تواند مقدمه صلح جهانی و حضور حضرت ولیعصر (عج) و زمینه تحقق میعاد موعود و ظهور باشد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ فردی مانند امام حسین (ع) اربعین ندارد، گفت: اربعین نماد محبت است و این راهپیمایی عظیم تاریخی، آثار همه جانبه‌ای برای همه جوامع به ویژه جوامع اسلامی دارد و بحث اخوت، برادری و برابری و روابط همدلانه میان انسان‌ها از مهمترین آن است.

دکتر مختاری همچنین اضافه کرد: انفاق و دگرپذیری و مهرورزی در مسیر اربعین برخاسته از مکتب امام حسین (ع) است و با برگزاری چنین راهپیمایی باشکوهی همچنین با تعمیق روابط همدلانه و صلح پایدار به برکت مکتب امام حسین (ع)، می‌توانیم گام‌های ارزنده‌ای برداریم.

وی گفت: تمدن نوین اسلامی، همان پیشرفت همه جانبه براساس شاخصه‌هایی مثل صلح، بصیرت و بینش است که نمونه بارز این مقوله امروز در اربعین هویداست.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: با وجود این همه نابرابری و بی عدالتی و ظلم و استکبار، اربعین فرصتی را فراهم کرده است که از مکتب امام حسین (ع) درس بگیریم که چطور این صلح پایدار، شکل بگیرد.

استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه گفت: وحدت کلمه، رمز پیروزی مسلمانان بر استکبار جهانی است که قرآن کریم بیش از ۴۰ آیه در مقوله وحدت کلمه سخن به میان آورده است و طبق دستور اکید قرآن، وحدت کلمه فراخوانی است برای همه ابنای بشر و رمز بقا و ماندگاری دین و لذا اربعین تجسم حقیقی همه سویه توحید الکلمه است.

وی ادامه داد: اتفاقاً استکبار جهانی از هر نقشه‌ای برای ایجاد انشقاق میان مسلمانان استفاده می‌کند و به ویژه از طریق وهابیت می‌کوشد که اربعین را کمرنگ کنند غافل از اینکه با ایجاد ترقه ای، نمی‌تواند مانع آن شور و شعف حسینی (ع) در عالم و موج عظیم راهیان اربعین شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی: این دانشگاه با وجود رشته ادیان، آمادگی پذیرش دانشجویان ادیان دیگر را دارد.
دکتر مختاری در ادامه گفتگوی اخبار قرآنی امروز، با اشاره به تاسیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ۲۵ سال پیش افزود:​ این دانشگاه با پذیرش دانشجویان از مذاهب مختلف، در ۷ استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان، بوشهر، کرمانشاه و گلستان شعبه دارد.

وی اضافه کرد: خط مشی و روش کلی این دانشگاه، نوع فهم صحیح مطابق کتاب و سنت، براساس مباحث علمی و تحقیقاتی همچنین کرسی‌های آزاداندیشی است.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: خط قرمز دانشگاه، حفظ حرمت‌های مذاهب اسلامی و همه ادیان است و این دانشگاه می‌کوشد نماد عملی وحدت و همدلی میان مذاهب اسلامی باشد.

دکتر مختاری گفت: امسال نیز کاروانی با حضور حدود ۸۰ نفر از دانشجویان بین الملل با ۱۶ ملیت، ​ با غنای بیشتری در مقایسه با سال گذشته، رهسپار راهپیمایی اربعین حسینی اند که با حضور این جوانان پرشور، دانشگاه مذاهب اسلامی سهم شایسته‌ای در این راهپیمایی عظیم خواهد داشت.

وی در پایان افزود: قرار است جمعی از مسیحیان و کشیک‌های عالی رتبه واتیکان به دانشگاه مذاهب اسلامی بیایند و این تعامل با دیگر ادیان و علمای اسلامی همچنین استادان مسلمان دیگر دانشگاه‌ها وجود دارد.