عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

برنامه های دفتر کودک ونوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به مناسبت هفته ملی کودک در سال ۱۳۹۸

.

دفتر کودک ونوجوان پژوهشگاه نیز به رسم همه ساله برنامه هایی در موزه ها و مراکز گوناگون فرهنگی پیش بینی کرده و امید وار است طبق شعار هفته کودک" آینده را باید ساخت" بتواند میراث فرهنگی ملموس و ناملموس کشور مان ایران را به نسل بعدی برای ساختن آینده ای بهتر حفظ  و  منتقل کند.
در این راستا شنبه ۱۳ مهر که به نام کودکان با نیاز های ویژه نام گرفته برنامه ای در کتابخانه سلطنتی کاخ نیاوران برگزار می شود که در آن کتاب های «زمانی که پرنده زخمی شد» و «هفت اسب ، هفت رنگ » بازخوانی می شود.
یکشنبه ۱۴ مهر به نام آموزش ، سلامت و ایمنی نامگذاری شده که همزمان با این روز برنامه جذابی در کاخ سعد آباد با عنوان «روایتی کودکانه از قاب هنر »برگزار خواهد شد. در بخش نخست این برنامه همزمان تابلوی نقاشی هنرمند  معاصر که فضایی تخیلی و فانتزی دارد معرفی می شود. برنامه روایت های کودکانه از قاب هنر فعالیتی متفاوت برای شناساندن تابلو های نقاشی به کودکان است که با بازی و قصه و فعالیت توام است.
در روز دوشنبه ۱۴ مهر که به نام محیط زیست و میراث فرهنگی نامگذاری شده است ،برنامه چمدان قصه گویی برگزار خواهد شد که  شامل روایت  افسانه های کهن( بخشی از میراث ناملموس کشور ) و معرفی نمونه های گونه های در حال انقراض جانوران ایرانی برای کودکان مقطع دبستان و پیش دبستانی است.
سه شنبه ۱۵ مهر ماه که به نام صلح بازی و نشاط نامگذاری شده قصه یونس در شکم نهنگ به منظور آشنایی کودکان با قصه های قرآنی و همچنین مفهوم صلح از طریق تئاتر تعاملی و با روش قصه گویی با ابزار برای نوجوانان مقطع دبیرستان در فرهنگسرای شهریار و همچنین انجمن ادبیات داستانی شهریار برگزار خواهد شد.
چهارشنبه ۱۶ مهر به نام رسانه و ارتباطات نامیده شده که در این روز برنامه جالبی در موزه پست استان البرز برگزار خواهد شد. این برنامه که شامل آشنایی کودکان با تمبر و ارتباط بین انسان ها در طول تاریخ خواهد بود با کتاب نامه های فیلیکس  برگزار می شود. نامه های فیلیکس کتابی است که سفر در زمان موضوع محوری آن است و ارتباط بین نسلی و اقوام گوناگون را با مفهوم نامه و پست به کودکان می آموزد.
پنج شنبه ۱۷ مهر ماه روز کودک و فرهنگ مطالعه است که همزمان با این روز دفتر کودک ونوجوان پژوهشگاه  در همایش بین المللی زبان پارسی که در دانشکده ادبیات ارومیه برگزار می شود ، کارگاه «ادبیات، کودک و میراث فرهنگی» را با همکاری شورای کتاب کودک برگزار خواهد کرد. در این کارگاه سعی بر آن است تا نقش  ادبیات و میراث شفاهی در انتقال فرهنگ به کودکان مطرح شده و نحوه استفاده از روایتگری و سنت های شفاهی ارائه شود.
جمعه ۱۹ مهر ماه که آخرین روز هفته کودک است نیز به نام کودک، خانواده ، سبک زندگی ایرانی – اسلامی نامگذاری شده است.