عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

کشف سازه ای بزرگ با کاشیکاری های قرن هشتم در ربع رشیدی

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بهرام آجورلو سرپرست هیئت کاوش امروز «سه شنبه » با اعلام این خبر گفت :سومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناختی ، مطالعات مرمتی و نقشه برداری ژئوفیزیکی در راستای ادامه روند عملیاتی شدن پروتکل بین المللی ربع رشیدی با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز و موسسه باستان شناسی آلمان آغاز شده است .
او افزود: این پروژه تحت نظارت مدیریت پایگاه پژوهشی ملی مجموعه میراث فرهنگی ربع رشیدی و با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.
این باستان شناس تصریح کرد :هیئتی متشکل از باستان شناسان، باستان سنجان و مرمتگرانی از پایگاه پژوهشی ملی ربع رشیدی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، موسسه باستان‌شناسی آلمان و همچنین کارشناسانی از دانشگاه "اوتو فریدریش" شهر بامبرگ، موزه لوور پاریس و دانشگاه هنر اصفهان به ادامه مطالعات مرمتی و مقاوم سازی سازه های تاریخی ربع رشیدی و برداشت های ژئوفیزیکی مشغول هستند .
آجورلو گفت : در شش ترانشه کاوش، بقایای معماری مدفون لایه های قرون هشتم تا دهم هجری قمری پدیدار شده است که از جمله باید به سازه ای بزرگ با مساحت حدود ۳۶۰۰ متر مربع اشاره کرد که بازمانده های کاشیکاری قرن هشتم هجری قمری دارد.
سرپست هیات کاوش در پایان خاطرنشان کرد : کشف سه مرحله معماری دیوار و نیز شواهد فعالیت های صنعتی و نیز داده های درخت گاهشناسی از دیگر دستاوردهای فصل سوم است.