عمومی | پژوهشگاه فضایی ایران

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران: ایده‌های برتر در رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه پارک‌ها و گردشگاه‌های موضوعی فضاپایه انتخاب و معرفی می‌شوند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، دکتر هادی رضایی معاون پژوهش و فناوری این پژوهشگاه در نشست خبری امروز هفتم مهر، اظهار نمود: این پژوهشگاه در کنار برنامه‌های متنوعی که در هفته جهانی فضا به اجرا در خواهد آمد، رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه‌ پارک‌ها وگردشگاه‌های موضوعی فضاپایه را  با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و سازمان فضایی ایران برگزار می‌کند.

وی برگزاری این رویداد را بر اساس قراردادی دانست که با دانشگاه صنعتی شریف در خصوص پارک‌های فضاپایه به امضاء رسیده و در دست اجرا است و ادامه داد: این رویداد بخشی از تعهدات ذکر شده در قرارداد همکاری با دانشگاه صنعتی شریف است که با هدف ترویج علم و فناوری فضایی در جامعه متناسب با ارزش‌های اسلامی و ایرانی برگزار خواهد شد.

بنا به این گزارش، دکتر رضایی با تاکید بر این که پارک‌های موضوعی از مراکز تفریحی است که یک یا چند موضوع را محور قرار می‌دهد و در قالب آن اقدام به فرهنگ‌سازی در جامعه می‌شود، ادامه داد: بر این اساس، پارک‌های موضوعی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که باورهای فکری  بازدیدکنندگان تحت تاثیر المان‌های موضوعی در این پارک‌ها قرار می‌گیرد.

معاون پژوهش‌وفناوری پژوهشگاه فضایی، ایجاد پارک‌های موضوعی را نیازمند سرمایه‌گذاری‌های زیاد دانست و یادآور شد برخی شرکت ها تمایل خود را برای شرکت در این رویداد و سرمایه گذاری را اعلام کرده اند.

دکتر رضایی‌، اولین پارک موضوعی ایجاد شده را پارک دیزنی لند نام برد و خاطر نشان کرد: چنین پارک‌هایی به سایر حوزه‌ها تسری یافت، به گونه‌ای که هم اکنون مواردی زیادی از پارک‌های موضوعی فضاپایه در کشورهای مختلف تاسیس شده است. امارات متحده عربی اعزام فضانورد مریخ را در دستور کار قرار داده است، ایجاد پارک موضوعی سرپوشیده‌ای را به منظور شبیه‌سازی مریخ راه‌اندازی کرده است.

وی ایجاد پارک‌های موضوعی را موجب کسب درآمد، رشد اقتصادی و آورده‌های فرهنگی و آموزشی دانست و اضافه کرد: در کشور نیز پتانسیل‌های بالایی برای راه‌اندازی پارک‌های موضوعی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تپه‌های مریخی در دامغان، دره ستارگان جزیره قشم و رصدخانه‌ آلاشت در سواد کوه اشاره کرد.

دکتر رضایی، برگزاری این رویداد را در روزهای ۱۶ و ۱۷  مهر  سال جاری در محل پژوهشگاه فضایی ایران  دانست و اظهار کرد:‌ بر اساس فراخوان منتشر شده، صاحبان ایده می‌توانند ایده‌های خود را در حوزه‌های مرتبط تا دهم مهر ماه از طریق سایت spacepark.ir ارسال کنند.

وی با تاکید بر این که داوری طرح‌ها در روزهای ۱۶ و ۱۷ مهر ماه صورت می‌گیرد، یاد آور شد: به سه تیم اول برتر این رویداد مجوز تاسیس شرکت‌های خلاق با همکاری معاونت علمی اعطا می‌شود.

به گفته‌ معاون پژوهش‌وفناوری پژوهشگاه فضایی، این شرکت‌ها از تسهیلاتی چون معافیت از مالیات برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به برگزاری هفته جهانی فضا در روزهای ۱۲ تا ۱۸ مهر ماه، افزود: از دوم تا چهارم اکتبر از سوی سازمان ملل هفته جهانی فضا اعلام شده است؛ چرا که ۴ اکتبر آغاز عصر فضا و پرتاب اسپوتنیک ۱ از سوی شوروی به فضا بوده است.

وی با بیان این که در ۲ اکتبر ۱۹۹۹ معاهده استفاده صلح‌آمیز از فضا در سازمان ملل به امضا رسید، خاطر نشان کرد: بر این اساس هفته جهانی فضا با هدف ترویج و توسعه دانش فضا و همچنین آشنا کردن جامعه با فضا و نقش فناوری‌های فضایی در زندگی مردم هر ساله برگزار می‌شود.

معاون پژوهش‌وفناوری پژوهشگاه فضایی با بیان اینکه هر ساله هفته جهاین فضا با شعار خاصی برگزار می‌شود، تصریح کرد: هفته‌ جهانی فضای سال جاری با عنوان «‌ماه دروازه‌ای به سوی ستارگان» نامگذاری شده است.

تماشای  فیلم مصاحبه