عمومی | دانشگاه فرهنگیان

برگزاری کارگاه بین المللی سازی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان

کارگاه بین المللی سازی دانشگاه فرهنگیان با حضور اعضای هیات علمی و کارشناسان پردیس های استان برگزار گردید .

در این کارگاه که توسط دکتر بهروز رسولی مدرس و نماینده موسسه ایرانداک ارائه گردید سرفصل های :

۱ - شاخص‌ها و ابزارهای بین المللی علم‌سنجی

۲- آشنایی با نشریه‌های علمی بین المللی

۳- آشنایی با نظام‌ها و شاخص‌های رتبه‌بندی بین المللی

مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

بخش نخست کارگاه از این مجموعه، شاخص‌ها و ابزارهای علم‌سنجی بود که با هدف آشنایی شرکت‌کنندگان با مفاهیم پایه علم‌سنجی و سنجه‌های گوناگون در این حوزه و شیوه درست و کارآمد استفاده از آنها برگزار شد. مباحث این کارگاه شامل تاریخچه و منطق شکل‌گیری علم‌سنجی و فرصت‌ها و چالش‌های این حوزه پرداخت. پس از آن، ایشان به معرفی سنجه‌های کلیدی ارزیابی آثار پژوهشی، پژوهشگران، نشریه‌های علمی، موسسه‌های آموزش عالی، کشورها و مناطق جغرافیایی است . سنجه‌هایی همانند شمار انتشارات و استنادها، مقاله‌های داغ و پراستناد، شاخص اچ، شاخص ام، شاخص جی، همکاری علمی، پژوهشگران پراستناد، و مواردی از این دست.

کارگاه دوم، با عنوان نظام‌های بین‌المللی رتبه‌بندی است که مدرس، به معرفی شاخص‌ها و نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی پرداخت. در این کارگاه نظام‌های رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی که هرساله دانشگاه‌های جهان را رتبه‌بندی می‌کنند، معرفی و با یکدیگر مقایسه شدند. نظام‌های رتبه‌بندی کیو. اس.، شانگهای، تایمز، یورپ، تایوان، لایدن، سی. دبلیو. تی. اس.، یومالتی‌رنک، سکیمگو، و بومتریکس از جمله نظام‌های معرفی شده در این کارگاه بود. پس از مرور سنجه‌های اررزیابی هر یک از نظام‌ها، جایگاه ایران و موسسه‌های ایرانی در آنها گزارش شدند.

بخش سوم که هدف از آن آشنایی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه فرهنگیان با نشریه‌های علمی بین‌المللی، سنجه‌های ارزیابی، و چگونگی ارسال مقاله برای آنها بود، مدرس به توضیح انواع گوناگون نشریه‌های بین‌المللی و سپس به معرفی شاخص‌های ارزیابی و اعتباریابی آنها پرداخت. شاخص‌هایی همانند ضریب تاثیر، شاخص اچ، امتیاز استنادی، اس. جی. آر.، اسنیپ، شاخص فوریت، نیم‌عمر، ضریب آیجین، و چاک و دهک نشریه از جمله مهمترین سنجه‌های ارزیابی نشریه‌های علمی هستند که در این کارگاه تشریح شدند. اخلاق پژوهش و شناسایی نشریه‌های بی‌اعتبار و چپاول‌گر نیز از دیگر محورهای این کارگاه بودند. چگونگی ارسال مقاله برای نشریه‌های علمی بین‌المللی، از گزینش و یافتن نشریه مناسب گرفته تا نحوه پیگیری مقاله هم مورد بحث واقع گردید .

لازم به ذکر است این کارگاه با همکاری مشترک دفتر بین الملل سازمان مرکزی دانشگاه و دانشگاه فرهنگیان هرمزگان برگزار گردید .