عمومی | دانشگاه فرهنگیان

آیین رسمی آغاز سالتحصیلی جدید در دانشگاه فرهنگیان همدان برگزار شد

یکشبه ۹۸/۰۷/۰۷ آیین آغاز سالتحصیلی جدید با حضور مسئولین، میهمانان، اعضای هیات علمی، کارکنان و نو دانشجو معلمان پردیس های شهید باهنر و شهید مقصودی همدان در سالن همایش های ابن سینا واقع در محوطه مدیریت استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان همدان در این مراسم که با همکاری کانون ها و تشکل های فعال، اعم از بسیج دانشجویی، شورای صنفی رفاهی دانشجویان پردیس های استان همدان و سایر همکاران و دانشجویان برگزار شد؛ برنامه های متعددی به اجرا درآمد.

دکترعلی نجفی سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان همدان در سخنانی با تبریک ایام هفته دفاع مقدس و فرا رسیدن بهار تعلیم و تربیت و شروع سالتحصیلی جدید، همچنین تسلیت به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی و تقارن این ایام را به فال نیک گرفت و افزود: این آیین در سراسر کشور، در همین ساعت در حال برگزاری و شامل ۲۵۰۰۰ هزار از دانشجو معلمان نو ورود می باشد که سهم پردیس های استان همدان چیزی حدود ۴۰۰ نفر است. ایشان افتخار آمیزترین رویداد زندگی هر شخصی را حضور در دانشگاه برشمرد و گفت: دنبال دانش رفتن در آیات و روایات متعددی ذکر شده است. وی حیات را مساوی با علم دانست و یادآور شد: در متون عرفانی ما  علم هفتاد لشکر و جهل هم هفتاد لشکر دارد و زیباترین بحث در قرآن این است که از دانش به عنوان سلطان یاد شده و دارای معانی متفاوتی است که فرماندهی، حجت موجه و دارنده ی نیرو از آن جمله معانی آن می باشد و تاکید بر این معانی اهمیت کسب علم و دانش را بر ما نمایان می سازد. ایشان نقش الگویی اساتید را با توجه به تجارب ارزنده ای که دارند؛ نقشه ی راه دانشجو معلمان خواند و تربیت محوری، کسب علم نافع و پیشران بودن در تربیت را تشریح کرد. دکتر نجفی در کنار هم بودن و به هم گوش کردن را رمز ارتقا نظام تعلیم و تربیت برشمرد و تاکید کرد: اگر این چهار سال دوران دانشجویی برای شما با موفقیت و قدرت رقم بخورد! شما هم با قوت و قدرت بیشتری وارد عرصه ی تدریس و کلاس درس خواهید شد. قدردانی از ستاد استقبال از مهر نیز پایان بخش سخنان ایشان بود.

حجت الاسلام و المسلمین افلاکیان مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان همدان، ضمن تبریک ایام، انتخاب کسوت معلمی را ارزشمند خواند و افزود: شخصی که معلمی را انتخاب می کند؛ به مال دنیا و خیلی از موارد دیگر توجه نکرده و فقط ارزش معلمی را در نظر گرفته است. ایشان داشته ها و اندوخته های شخصی را از نعمات الهی دانست و گفت: پیامبر اعظم «انی بعثت» را پنج بار در کلام مبارکشان به کار برده اند. حجت الاسلام و المسلمین افلاکیان با تشریح کامل و مفصل این مقوله، علم را سلطان خواند و اظهار داشت: کسب علم جاذب دیگران است و در نقطه مقابل آن، جهل انسان را به تاریکی و ظلمات هدایت میکند. ایشان خطاب به دانشجو معلمان گفت: بنا بر منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، معلم در خط مقدم است و فرازها و رهنمودهایی از کتاب معظم له که درباره ی معلم نوشته شده را بیان و عنوان کرد: کارآمد بودن، ساختن آینده، کم توقع بودن، تربیت شاگردان تاثیرگذار، فرهنگ سازی و موارد بسیار دیگری، مورد تاکید ایشان و از ارزش های حرفه ی معلمی می باشد که انتظار داریم مورد توجه شما عزیزان نیز باشد. پایان بخش سخنان ایشان، حفظ شور و نشاط اولیه در ادامه راه و روزگار سخت بود که مورد تاکید قرار داد.

دکتر پورداود مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان دیگر سخنران این مراسم بود. ایشان آغاز بهار تعلیم و تربیت و هفته ی دفاع مقدس و تقارن آنها را ارزشمند توصیف کرد و گفت: با مدد از قافله سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ابراز خرسندی از حضور در جمع پرشور دانشجو معلمان نو ورود، اعضای هیات علمی، کارکنان و سایر جمع حاضر، کسوت معلمی را جایگاهی وارسته توصیف کرد و با تلاوت آیه ی ۱۶۴ سوره آل عمران و تشریح و تفسیر این آیه، آموزش را مقدمه ی تربیت اما تربیت را مقدم بر آموزش دانست. ایشان تعلیم را، وارد ساختن حقایق دانست و اظهار داشت: این بدان معناست که در درون و جان انسان تزکیه صورت بگیرد و هدف تربیت هم همین است. دکتر پورداود به سند تحول بنیادین اشاره و به کلام مقام معظم رهبری که سند تحول را یک نسخه ی شفابخش معرفی کرده، اشاره و افزود: چنانچه جستاری در این سند داشته باشیم به سه جوهره ی اصلی می رسیم که تربیت تمام ساحتی شامل شش ساحت، چرخش های تحول آفرین و شش زیر نظامی که پشتیبانی می کند از این شش ساحت تا تحول صورت بگیرد و مدرسه کانون این تحول است و معلم عنصر فکور و مولد سرمایه ی اجتماعی خواهد بود. ایشان در پیش گرفتن روش های خلاق و بهره مندی از روش های نوین و کسب شایستگی در تمام ساحت ها را از ضروری ترین مفاهیم موجود در سند دانست و یادآور شد: همه می دانید که دور و تسلسل باطل است؛ اما در دانشگاه فرهنگیان این دور باطل نیست زیرا بعد از کسب علم و برگشت دوباره به نظام آموزش و پرورش، ارزش ها منتقل می شود. ایشان دانشگاه فرهنگیان را بسیار با اهمیت خواند و عنوان کرد: باید یک معلم تصمیم ساز در این دانشگاه تربیت کنیم و فرق دستگاه تعلیم و تربیت با سایر دستگاه ها هم همین انسان سازی و تربیت عناصر فکور و تحول آفرین می باشد. پایان بخش سخنان ایشان قرائت ابیاتی از حماسه سرای بزرگ ایران، فردوسی بود.

خانم خوش لفظ خواهر شهید بزرگوار سردار علی خوش لفظ ( نویسنده کتاب وقتی مهتاب گم شد)، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع نومعلمان، اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان همدان، با بیان خاطراتی از شهید، کسوت معلمی را جایگاهی فاخر و ارزشمند دانست و خطاب به نو معلمان گفت: برای یکایک شما آرزوی عاقبت به خیری دارم و معتقدم لطفی که خدا به شما در انتخاب کسوت معلمی عطا کرده را قدر بدانید و پاسدار و حافظ آن باشید. ایشان یک جلد از کتاب وقتی مهتاب گم شد که تقریظ مقام معظم رهبری نیز بر آن نقش بسته و آن را مزین کرده،به کتابخانه پردیس شهید مقصودی همدان اهدا کرد.

تقدیر از دانشجو معلم، مرتضی رزاقی که در دفاع از حرم حضرت زینب (س) به افتخار جانبازی نائل آمده ( جانباز مدافع حرم)، ورودی سال ۱۳۹۱ نیز به عنوان الگوی دانشجویی، با اهدا لوح سپاس و هدیه انجام شد.

از دیگر برنامه های اجرا شده می توان به اجرای زیبای گروه سرود نور المهدی، تقدیر از نفرات برتر کشوری کنکور سراسری که این دانشگاه را برگزیده بودند؛ مراسم حمل پرچم توسط نماینده دانشجویان قدیم و جدید و قرائت میثاق نامه، قرائت پیام دکتر خنیفر ریاست دانشگاه فرهنگیان توسط یکی از دانشجو معلمان خواهر، بخش کلیپ های متنوع، پخش بسته های آجیل مشکل گشا که شماره هایی در آن تعبیه و در پایان به قید قرعه، به سه نفر از عزیزان، کمک هزینه سفر عتبات عالیات و به دو نفر هم جوایز ارزنده ای تقدیم شد؛ قابل ذکر است.