عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

به میزبانی بیمارستان روزبه، جلسه مشترک هیات رئیسه دانشکده پزشکی و گروه روانپزشکی برگزار شد

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، در ابتدای این نشست مشترک میان اعضای هیات رئیسه دانشکده پزشکی و اعضای هیات علمی گروه روانپزشکی در بیمارستان روزبه برگزار شد، دکتر ونداد شریفی مدیرگروه روانپزشکی با اشاره تاریخچه گروه و بیمارستان روزبه گفت: گروه روانپزشکی از سال ۱۳۱۸ به صورت آکادمیک مطرح و بیمارستان روزبه به عنوان اولین مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی در سال در  ۱۳۲۹ افتتاح شد.
وی افزود: گروه روانپزشکی با ۳۸ عضو هیات علمی، پذیرش سالانه ۳ دستیار فوق تخصصی، ۲۰ دستیار تخصصی و ۹ فلوشیپ، ۶۸ کارآمورز  و کارورز در ماه،  ۲۱۵ تخت بیمارستانی و ۵۳۰۰ نفر مراجعه سرپایی در ماه و ۱۰ تخت بیمارستانی در بخش روان تنی بیمارستان امام خمینی در حیطه های آموزشی، پژوهشی و درمانی فعالیت میکند.
دکتر شریفی با بیان این که از ۳۸ عضو هیات علمی، ۲۰ نفر استادیار، ۱۰ نفر دانشیار و ۸ نفر استاد هستند، به برنامه های گروه اشاره کرد و گفت: توسعه آموزش بر اساس نیازسنجی، بازنگری برنامه دستیاری، طراحی و ارزشیابی بازنگری،  ارزشیابی کیفیت آموزش هیات علمی، ارزشیابی برنامه دستیاری، ارزشیابی برنامه کارآموزشی و کارورزی، بهره گیری از شیوه های نوین آموزش مجازی سازی و راه اندازی برنامه نوآوری های آموزشی توسط دستیاران از جمله اولویت های گروه روانپزشکی است.
وی نیاز به جذب اعضای هیات علمی در حیطه روانشناسی، تداخل برنامه های آموزشی پزشکی عمومی، کاهش بودجه را از جمله چالش های پیش روی گروه روانپزشکی عنوان کرد و گفت:  برای پاسخگویی به نیازهای درمانی بیماران نیازمند جذب بیشتر اعضای هیات علمی هستیم.
در ادامه دکتر شاهین آخوندزاده، معاون پژوهشی دانشکده پزشکی و گروه روانپزشکی با اشاره به وضیعت پژوهشی گروه روانپزشکی گفت: هزار مقاله از بیمارستان روزبه در Scopus نمایه شده است که به نسبت تعداد اعضای هیات علمی در وضیعت مطلوبی قرار دارد و از میانگین بسیاری از بیمارستان های دانشگاه جایگاه بهتری دارد.
وی تصریح کرد: بیمارستان روزبه میتواند فصل مشترک اجباری با بسیاری از پژوهش های دانشگاه داشته باشد که در حال حاضر با مرکز تحقیقات روانپزشکی روان تنی، مرکز ملی مطالعات اعتیاد و مرکز تحقیقات مغز، شناخت و رفتار همکاری دارد.
در ادامه دکتر شهریار نفیسی هدف از برگزاری جلسات هیات رئیسه دانشکده پزشکی در خارج از دانشکده را ارتباط بیشتر با گروه های عنوان کرد و گفت: در این جلسات با گفت و گوی حضوری با اساتید و اعضای هیات علمی گروه ها، می توانیم از رهنمود های اساتید در رفع مشکلات گروه و ارتقاء وضعیت و  پیشبرد اهداف دانشکده استفاده کنیم.
وی افزود: هیات رئیسه دانشکده پزشکی جلساتی را با گروه های علوم پایه در دانشکده تشکیل داده بود، اما در خصوص گروه های بالینی به لحاظ پراکندگی و کثرت اعضای هیات علمی وضعیت کمی متفاوت بود، از این رو گروه روانپزشکی و بیمارستان روزبه به عنوان اولین گروه بالینی انتخاب شد.
در ادامه دکتر رویا ستارزاده معاون امور هیات علمی دانشکده پزشکی، با اشاره به تدوین ابزار ارزیابی رفتار حرفه ای اعضای هیات علمی بالینی، گفت: مقدمات بارگذاری ارزیابی در سامانه سیپاد فراهم شده و با توجه به این که بیمارستان روزبه بیشترین همکاری را با معاونت امور هیات علمی داشته، این بیمارستان به عنوان پایلوت اجرای این طرح در میان بیمارستان و گروه های آموزشی دانشگاه خواهد بود.
وی با اشاره به چرایی تدوین این برنامه ارزیابی، تصریح کرد: از سال ۹۶ بازخوردهایی از سوی اساتید به معاونت امور هیات علمی ارسال می شد مبنی بر این که کار اساتید و رعایت رفتار حرفه ای دیده نمی شود، از این رو در صدد طراحی ابزاری برای ارزیابی بودیم که علاوه بر محرمانه بودن، قابلیت بازخورد به اعضای هیات علمی را نیز داشت، که بعد از ۶ ماه و برگزاری جلسات متعدد با گروه های مختلف از رئیس بخش تا رئیس بیمارستان و...، ابزار طراحی شد.
وی خاطر نشان کرد: پس از بررسی کارایی و ضرورت گویه ها، مناسبت ترین پاسخ دهندگان نیز انتخاب شدند،  که همکاران، رئیس بخش و دستیاران به عنوان بهترین پاسخ دهندگان به گویه ها انتخاب شدند و در نهایت در آذر سال ۹۶ با عنوان شیوه نامه ارزیابی رفتار حرفه ای اعضای هیات علمی بالینی به تصویب هیات رئیسه دانشکده پزشکی رسید در حال حاضر آماده بارگذاری در سامانه سیپاد است.
در ادامه دکتر آرش عکاظی به ارزشیابی برنامه آموزش پزشکی عمومی در گروه روانپزشکی اشاره کرد و گفت: یک ارزشیابی با کمک واحد ارزشیابی و دیگری به صورت دوره ای و پرسش و پاسخ از دانشجویان انجام می شود، این مدل در ارزشیابی درونی به صورت مشخص دیده می شود و فیدبک هایی نیز گرفتیم.
وی ادامه داد: دانشجویان در ارزشیابی ها تاکید داشتند که بین آنچه تدریس می شود و آنچه در آزمون است باید تناسب باشد، بازخوردی که ما در معاونت آموزشی از گروه روانپزشکی بدست آوردیم در دو مرحله اردیبهشت ۹۷ و خرداد ۹۸، به صورت محسوس روبه اصلاح است.
در ادامه دکتر ساعدی معاون اموزش تخصصی و فوق تخصصی با ارائه گزارشی از آزمون ارتقاء گفت: ۹۳ درصد از دستیاران دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در آزمون ارتقاء قبول شدند.وی سپس از گروه روانپزشکی خواست تا برنامه جدید خود همراه با اولویت بندی گروه خود را به معاونت تخصصی اعلام کنند.
سپس دکتر علیرضا سیما مدیر دفتر توسعه آموزش با اشاره به اجرای فرایند ارزیابی رفتار حرفه ای اعضای هیات علمی گفت: به علت ساختارمند بودن بیمارستان روزبه را به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شده است و امیدوارم قدم به قدم در پیشبرد این هدف پیش برویم.
در ادامه دکتر نیما رضایی معاون امور بین الملل توضیحاتی در خصوص همکاری بیمارستان ها با معاونت بین الملل ارائه داد و گفت: متاسفانه بیمارستان روزبه تنها بیمارستانی است که موفق به برگزاری جلسه شورای فصلی معاونت بین الملل در آن نشده ایم،که امیدواریم شاهد همکاری های بیشتر باشیم.
در ادامه هر یک از اساتید گروه روانپزشکی نقطه نظرات، پیشنهادات و مشکلات خود را از افزایش بودجه، افزایش جذب اعضای هیات علمی، درخواست حضور متخصص داخلی مقیم در بیمارستان روزبه، افزایش انگیزه برای پذیرش فراگیر دوره فوق تخصصی و... مطرح کردند.
همچنین دکتر سید طاها یحیوی رئیس بیمارستان روزبه با استقبال از حضور هیات رئیسه دانشکده پزشکی در این بیمارستان ابراز امیدواری کرد: این برنامه تداوم داشته باشد.
در پایان دکتر شهریار نفیسی در جمع بندی جلسه گفت: در مورد جایگاه و اهمیت گروه آموزشی روانپزشکی در حوزه آموزش پزشکی شکی نیست و همه میدانیم که این گروه در حوزه خود سرآمد و رتبه اول کشور است و باید در سطح کلان و سیاستگذاران کشوری رشته روانپزشکی و متخصصان این رشته حضور پررنگ تری باید داشته باشند.
وی افزود: به عنوان کسی که بخشی ازآموزش دوران کاراموزی، کارورزی و دستیاری خود را در این بیمارستان گذرانده ام،برداشتم از این بیمارستان همیشه رضایت دانشجویان و آموزش خوب بوده است، آموزش روانپزشکی در تمام مقاطع کیفیت خوبی دارد و باید به حرکت روبه جلوی خود با رفع نقایص، ادامه دهد.
رئیس دانشکده پزشکی گفت: در دوران دانشجویی ما، آموزش نظری و عملی یکی بود و کلاسی به عنوان روانپزشکی تئوری دیگر برگزار نمی شد، اگر اساتید گروه موافق باشند، میتوان برنامه گذشته را دوباره اجرا کرد، چرا که در آموزش فعلی به نوعی موازی کاری دیده می شود که قابل حذف است.
دکتر نفیسی در خصوص بودجه آموزش گفت: من به کرات در هیات رئیسه دانشگاه بحث دو درصد جزء حرفه ای را مطرح کرده ام که به علت مشکلات مالی بیمارستان ها، و به خاطر تراز منفی بیمارستان ها و کاهش درآمد بیمارستان ها موفق به اجرای آن نشدیم.
وی در خصوص تخصیص اعتبار ثبت نام از فلوشیپ ها به گروه ها گفت: دانشکده تلاش زیادی برای این موضوع انجام داد که با قول مساعدی که معاونت اموزشی دانشگاه داده اند قرار است بخشی از این بودجه به گروهها تخصیص یابد که البته هنوز عملی نشده است.
دکتر نفیسی در رابطه با مشکل جذب نیروی انسانی گفت: باید اجازه جذب از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه ها داده شود.
رئیس دانشکده پزشکی در خصوص حضور متخصص روانپزشکی در بیمارستان ها گفت: ما در دانشکده از این موضوع استقبال می کنیم و اگر گروه آمادگی داشته باشد ، ما استقبال می کنیم البته ممکن است امکان تمیهدات لازم برای بخش بستری فراهم نباشد، اما امکانات برای درمان سرپایی و مشاوره فراهم است.
رئیس دانشکده پزشکی در خصوص ارزیابی روانپزشکی دانشجویان پزشکی افزود: متاسفانه در بدو ورود این امکان وجود ندارد اما میتوان بعد از ورود دانشجویان به صورت جدی مانیتور کرد و کسانی که منافات جدی با پزشک شدن دارند را شناسایی کنیم، این مسئله نیازمند سازوکارهای گسترده تری است.
وی در خصوص عدم انگیزه و خالی ماندن رشته های فوق تخصصی گفت: این مسئله صرفا مربوط به روانپزشکی نیست بلکه در سایر رشته ها نیز دیده می شود و به نظر می رسد در سطح دانشکده و دانشگاه قابل حل نیست و باید در سطح کلان تری مورد بازبینی قرار بگیرد.
دکتر نفیسی با بیان این که دانشکده از ایده های اساتید برای افزایش انگیزه برای شرکت در دوره های فوق تخصصی، استقبال می کند اظهار داشت: شاید اجرای برنامه هایی نظیر پذیرش از میان رتبه های برتر بورد یا گواهینامه موثر باشد.
خبر: مینا محمدی
عکس: نیرومند رومیانی