عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دهمین سالگرد تاسیس بخش روان تنی مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد/بزرگداشت مقام استاد دکتر غلامرضا میرسپاسی

گالری عکس ۱

گالری عکس ۲
در این مراسم که پنج شنبه ۴ مهر ۹۸ در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد، دکتر اربابی روانپزشک و فلوشیپ اختلالات عصب روان پزشکی دانشگاه، با اشاره به پیشینه تاسیس رشته روان تنی، در خصوص فعالیت های آموزشی و مشاوره ای بخش روانتنی توضیحاتی ارائه داد و گفت.: این مراسم برای کارکنانش یک جشن تولد و در تاریخ روان پزشکی کشور نیز روز بزرگی است. امروز که مقام شامخ استاد غلامرضا میرسپاسی را قدر می نهیم ایشان نماینده خانواده میرسپاسی بزرگ هستند که حق بزرگی در رشته روانپزشکی کشور داشته اند.
سپس دکتر نجاتی صفا دانشیار گروه روان پزشکی دانشگاه، در مورد فعالیت های پژوهشی بخش و همچنین مرکز تحقیقات روانتنی سخنانی ایراد کرد.
دکتر شاه منصوری در خصوص دانش آموختگان دوره های مختلف بخش روانتنی اعم از دستیار فلوشیپ و هیات علمی این مرکز سخن گفت.
دکتر جعفریان رئیس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی(ره) نیز حضور متخصصین روانتنی را در تمامی بخش ها لازم و ضروری دانست و گفت: از زمان راه اندازی بخش روانتنی این بیمارستان، بسیاری از بخش ها در درمان بیماری ها از خدمات متخصصین این بخش بهره مند شده اند. به خصوص برای بخش پیوند که با مشاوره های به موقع ما را در اعمال پیوند یاری می دهند.
در ادامه دکتر رستمیان استاد بخش روماتولوژی بیمارستان امام خمینی گفت: راه اندازی بخش روانتنی مجتمع موجب تعامل بیشتر بخش ها شده و با توجه به کمبودهای که وجود دارد این بخش توانسته تعداد قابل ملاحظه ای از مشاوره های مجتمع و همچنین دیگر بیمارستانهای دانشگاه را انجام دهد.
دکتر رئیس کرمی معاون امور دانشگاهی مجتمع نیز در سخنانی گفت: بخش روانتنی در فعالیتهای بین بخشی یکی از بهترین بخش های بیمارستان است.  همکاران این بخش که یکی از جوان ترین بخش ها است در فعالیتهای پژوهشی و آموزشی نیز بسیار فعال هستند.
وی ادامه داد: گسترش بخش روانتنی در برنامه آتی بیمارستان است و پس از آماده سازی ساختمان جدید توسعه خواهد یافت.
دکتر رئیس کرمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مفتخریم که میزبان برگزاری تقدیر از استاد میرسپاسی هستیم. شاید این برنامه باید در بیمارستان روزبه برگزار می شد ولی به دلیل وجود بخش روانتنی و لطف استاد نوربالا و دفتر دانش آموختگان دانشگاه از این استاد بزرگ در این مجتمع تقدیر به عمل می آید.
دکتر مهدی نصر اصفهانی از متخصصین روانپزشکی و دکتر ونداد شریفی مدیر گروه روانپزشکی مجتمع امام خمینی نیز در سخنانی ضمن قدردانی از دکتر نوربالا، دکتر میرسپاسی و دیگر همکارانشان برای راه اندازی این بخش و راه اندازی دوره فلوشیپ روانتنی در این بیمارستان بر حضور متخصصین روانتنی در تمامی بخش ها تاکید کردند.
سپس دکتر ابهری استاد روانپزشکی، با بیان اینکه زمان، عامل مهمی در شناخت افراد است اظهار کرد: در مدت ۳۵ سالی که در این بیمارستان خدمت می کنم جز خوشنامی، معلمی که از قلب و روحش نشات گرفته، خدمت صادقانه به جامعه پزشکی و مردم از دکتر نوربالا ندیده ام.
وی ادامه داد: همچنین در مورد دکتر میرسپاسی که جز شرافت معلمی و دانش پزشکی ندیده ام و آرزوی سلامتی و سربلندی برایشان دارم.
دکتر نوربالا رئیس بخش روانتنی مجتمع امام خمینی(ره) ضمن بیان پیشینه ای از راه اندازی بخش روانتنی از ابتدا تا کنون، خدمات دکتر میرسپاسی در حوزه روانپزشکی کشور را بسیار ارزشمند دانست.
در ادامه، دکتر فدایی استاد گروه روانپزشکی دانشگاه متن نامه ی استاد جلیلی که برای استاد میرسپاسی ارسال کرده بود را قرائت کرد.
دکتر رسولیان، دکتر رزم پا مسئول دفتر دانش آموختگان مجتمع امام خمینی و دکتر کاظمی فوق تخصصی روانپزشکی کودکان بیمارستان امام خمینی نیز در خصوص دکتر میر سپاسی سخنانی ایراد کردند.
دکتر بهادری رئیس دفتر دانش آموختگان دانشگاه نیز در سخنانی گفت: تشکر می کنم که با شرکت در این برنامه از بخش روانتنی و استاد بزرگ دکتر میرسپاسی بتوانم سخن بگویم.
وی افزود: وجود رشته روانتنی در هر بیمارستان عمومی به خصوص بیمارستانهایی که بیماران لاعلاج در انجا حضور دارند یک امر واجب است  و با لزوم آن در بیمارستان روانی تفاوت دارد.
دکتر بهادری خاطر نشان کرد: این مهم فقط منحصر به ایران نیست و در تمام دنیا اینگونه است. من خوشحالم که مراسم دهمین سال افتتاح بخش روانتنی بیمارستان امام خمینی برگزار شده و از استاد بزرگ دکتر غلامرضا میرسپاسی که خدمات ارزنده ای در حوزه روانپزشکی کشور داشته تقدیر می شود.
در بخش پایانی مراسم و پس از برنامه تقدیر، دکتر میرسپاسی ضمن تشکر از همکاران به خصوص بخش روانتنی بیمارستان امام خمینی، گفت:از گفته های دوستان بسیار لذت بردم. لازم می دانم بگویم ۵۷ سال پیش سمپوزیوم بررسی مسائل سیکوسوماتیک را پدرم برگزار کرد. بعدها اسم معادل سیکوسوماتیک را روان شناسی گذاشت و پس از مدتی روانتنی را  زیبنده آن دانست.
وی بر ارتباط بین روانپزشکان با دیگر پزشکان و متخصصین تاکید کرد و گفت:مطالبی که از سخنرانی های آن سمپوزیوم استنباط می شد این بود که همه متخصصین اذان کردند باید تمام سوابق محیطی و زندگی بیمار را در انجام اعمال پزشکی منظور داشت.
دکتر میرسپاسی خاطر نشان کرد: امروز خوشحالم که بخش روانتنی اینگونه توسعه یافته و با پتانسیلی که دارد آینده ی خوبی خواهد داشت.

خبر: فریبا مقدم
عکس: داود فرامرزی