عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

جلسه هم‌اندیشی رئیس دانشگاه با پیشکسوتان دفاع مقدس برگزار شد

گالری عکس
در این نشست که بعدازظهر چهارشنبه ۳ مهر ۹۸ در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر محقق، مشاور رئیس دانشگاه در امور ایثارگران با گرامیداشت ایام دفاع مقدس گفت: دفتر امور ایثارگران با همکاری واحدهای مختلف دانشگاه برنامه‌های متعددی را در این ایام برگزار می‌کند.
وی شمار مدعوین این جلسه را ۱۵ تن برشمرد و افزود: امسال پیشنهاد شد علاوه بر اجرای برنامه‌های متنوع، محفل دوستانه‌ای با حضور اعضای هیئت‌علمی  که براساس اطلاعات دفتر امور ایثارگران بیشترین حضور و مشارکت را در دفاع مقدس داشتند تشکیل شود.
مشاور رئیس دانشگاه بابیان اینکه تلاش دفتر امور ایثارگران روشن نگاه‌داشتن چراغ ایثارگری در دانشگاه است افزود: حضور اساتید پیشکسوت و انعکاس خاطرات و دیدگاه‌های آنان به بدنه دانشگاه تاثیربسزایی در انتقال فرهنگ ایثار دارد.
سپس دکتر کیهانی دفاع مقدس را تجلی روح خداوند دانست و گفت: در کنار مردم بودن و درد آن‌ها را فهمیدن در درک زندگی بسیار ارزشمند است و این ویژگی دوران دفاع مقدس است.
دکتر محققی بابیان اینکه دفاع مقدس قطعه‌ای از تاریخ اسلام است افزود: برای تاثیرگذاری بیشتر آن دوران، درس‌نامه آشنایی بافرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس ویژه دانشجویان علوم پزشکی تدوین‌شده و از سال تحصیلی جدید آموزش داده می‌شود.
دکتر نوروزی بر سرلوحه قرار دادن  گام دوم انقلاب تاکید کرد و گفت: در این برهه نیاز به مدیریت جهادی و توجه به ابعاد مختلف علمی و فرهنگی داریم.
دکتر نوربالا با اشاره به احساس دوگانه حضور در چنین مراسمی گفت: با مطرح کردن کارهایی که در آن دوران کرده‌ایم این نگرانی وجود دارد که ریا، ارزش آن را از بین ببرد درحالی‌که لازم است تجربه  و مهارت‌های علمی و تخصصی در پزشکی و مدیریت نیز جمع‌آوری و منتشر شود.
دکتر پرویز بابیان اینکه امروز از فرهنگ جهاد فاصله گرفته‌ایم افزود: بایستی ایثار و فرهنگ خدمت، بهروش‌های مختلف به در اولویت قرار بگیرد.
دکتر شیرزاد بابیان اینکه ما عاشق جنگ نبودیم  افزود: جنگ اتفاق خوبی نیست و آنچه باعث اهمیت دفاع مقدس شده قداست و شرافت و زلالی آن است.
دکتر رییس کرمی بر لزوم ارتباط نزدیک ایثارگران با دانشجویان تاکید کرد و گفت: بایستی این ارتباط‌ها دوطرفه و تاثیرگذار باشد.
دکتر گتمیری بابیان اینکه باید دنبال جوهره حال خوبی که در آن دوران داشتیم بگردیم گفت: نسل جدید اگر به خاطرات ناب و دستاوردهای آن دوران پی ببرد هرگز آن را رها نمی‌کند.
دکتر کریمی رئیس دانشگاه نیز، با گرامیداشت ایام دفاع مقدس و شهادت امام سجاد(ع)، گفت: به مسئولان واحدهایی که گاهی از سختی شرایط، گلایه دارند، این نکته را یادآوری می‌کنم،  اگر امروز برادر شهیدتان زنده بود چگونه با مسائل برخورد می‌کرد؟
وی با اشاره به خاطرات دوران دانشجویی خود گفت: سال ۵۳ از خوابگاه امیرآباد با گروهی از دانشجویان پیاده راه می‌افتادیم و به مسجد جاوید در خیابان شریعتی می‌رفتیم، در آن زمان مقام معظم رهبری ۳۵ سالشان بود و قرار بود در شب شهادت امام صادق (ع) سخنرانی کنند؛ مسئول مسجد هم شهید مفتح بودند. اولین دیدارم با مقام معظم رهبری در همان روز صورت گرفت و ایشان در شرایطی که مرسوم بود روحانیون از منبر سخن بگویند پشت تریبون به‌صورت ایستاده سخنرانی کردند.
رئیس دانشگاه با تکمیل این بخش از سخنان خود با طرح این پرسش که آن شوق و انگیزه امروز به چه تبدیل‌شده است؟ گفت: چه نیرو و جاذبه‌ای ما را از خوابگاه امیرآباد پیاده به خیابان شریعتی می‌کشاند تا پای این سخنرانی بنشینیم؟ اکنون این انگیزه‌ها تبدیل به چه چیزی شده‌اند؟
دکتر کریمی بابیان اینکه بازگو کردن بعضی کارها، ارزش آن را از بین می‌برد گفت:  ضرورت بیان تجربیات و نگرانی از ریا شدن کارهایی که انجام‌شده، باعث ایجاد حس دوگانه‌ای می‌شود اما گاهی ناگزیر به بازگو کردن آن خاطرات هستیم.
رییس دانشگاه، با تاکید براینکه باوجود همه بهانه‌ها نباید از مسئولیت شانه خالی کنیم گفت: امروز شرایط به‌گونه‌ای سخت شده که  افراد دلایل بسیاری برای کنار کشیدن از کار پیداکرده‌اند. اما معتقدم با این بهانه‌ها نباید شانه خالی کرد و تاجایی که در توان داریم باید خدمت کنیم.
وی بهترین راه ترویج فرهنگ ایثار و دفاع را در خانواده‌ها دانست و گفت: گاهی تحلیل‌ها و نقدهایمان از آن دوران برای جوانانی که گذشته را نمی‌دانند باعث موضع‌گیری آن‌ها می‌شود مهم‌ترین اصل در بیان مفاهیم دفاع مقدس در خانواده‌ها و سپس دانشگاه و جامعه، عمل کردن به آن است.
دکتر کریمی بابیان اینکه وقتی گفتارمان با رفتارمان یکسان نباشد نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود افزود: اگر از موضع تکبر، تفاخر و غرور با دانشجویان، همکاران و کارکنان خود برخورد کنیم نباید انتظار داشته باشیم که ما را به‌عنوان الگو بپذیرند و حرفمان را بشنوند.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: آنچه باعث ماندگاری فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی می‌شود اینکه ابتدا از خودمان شروع کنیم تا سخنانمان موردپذیرش دیگران قرار بگیریم.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: وحید مزاجردی