عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

امسال ۱۵ مورد اهدای عضو در چهارمحال و بختیاری انجام شد

وبدا؛ هماهنگ‌کننده تیم پیوند اعضای چهارمحال و بختیاری گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری، اعضای ۱۵ بیمار مرگ مغزی در استان به بیماران نیازمند اهداء شد.
به گزارش وبدا؛ زهرا سیاح افزود: از تعداد اعضای اهدایی در استان،حدود ۲۰ کلیه اهدا شد که ۴ کلیه به بیماران نیازمند پیوند کلیه هم استانی اهداء شد و مابقی اعضای نظیر کبد و نسوج به استان‌های شیراز، تهران و اصفهان منتقل شد.
وی تصریح کرد: از تعداد کبد های اهدایی نیز ۲ مورد به هم استانی هایمان در شیراز پیوند زده شد.
وی ادامه داد: سال گذشته نیز ۲۴ مورد اهدای عضو در استان انجام گرفت که از این تعداد ۱۶ کلیه به بیماران کلیوی استان پیوند زده شد.
سیاح تصریح کرد: در چهارمحال و بختیاری تقریباً ۵۵ درصد از بیماران مرگ مغزی اهدای عضو می شوند که در این میان شهرستان لردگان بیشترین تعداد اهدای عضو را به خود اختصاص داده است.
هماهنگ‌کننده تیم پیوند اعضای چهارمحال و بختیاری، با تاکید بر نهادینه‌سازی فرهنگ اهدای عضو در استان، افزود: تاکنون با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها، اقدامات خوبی برای تبیین فرهنگ اهدای عضو انجام شده است اما هنوز تا مرحله ایده‌آل فرصت وجود دارد.
بر اساس این گزارش، چهارمحال و بختیاری پس از تهران، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و یزد جزو ۵ استان فعال کشور در اهدای عضو است.
گفتنی است، سالانه بین ۵ تا ۸ هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که در ۳۶ درصد موارد، تیم‌های پیوند عضو موفق به جلب رضایت خانواده‌ها می‌شوند.