عمومی | دانشگاه تهران

دانشجویان تضمین کننده آینده کشور هستند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این آئین که با حضور رئیس دانشگاه، هیات رئیسه، مدیران، استادان و نودانشجویان برگزار شد، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ضمن خیر مقدم به نودانشجویان گفت: «بسیار خشنودیم که امسال نیز چون سال‌های گذشته میزبان جمع دیگری از جوانان نخبه و فرهیخته کشور در دانشگاه تهران هستیم. پیوستن شما به این دانشگاه تداوم شادابی، نشاط، امید، بالندگی و توسعه علم و فناوری است. دانشجویان تضمین کننده آینده کشور هستند و با تلاش‌های آنان است که جامعه می‌تواند هدفمند به سمت توسعه پایدار گام بردارد».
وی خطاب به نودانشجویان خاطرنشان کرد: «برای همه ارزش حضور شما نودانشجویان در دانشگاه تهران قابل ترسیم است. دوره پر تلاش و هیجانی را پشت سر گذاشته‌اید و باید خداوند را شاکر باشید که توانستید با کوشش فراوان وهم‌چنین در سایه پشتیبانی و حمایت والدین خود توفیق حضور در این دانشگاه را پیدا کنید».
رئیس دانشگاه تهران، تصریح کرد: «یقیناً با ورود به دانشگاه پرسش‌های بسیاری در ذهن شما نقش بسته است. یکی از وظایف دانشگاه همفکری، ترسیم آینده و حرکت به سمت صحیح است. در بیست سال گذشته از علم و تکنولوژی در زمینه‌های مختلفی که امروزه کاربرد دارد اثری نبود، در این بیست سال اخیر شاهد تحولات بزرگی در حوزه‌های متفاوت علمی، پژوهشی و تکنولوژی بوده‌ایم. البته پیش‌بینی می‌شود در بیست سال آینده ۴۷ درصد شغل‌هایی که امروز کاربرد دارند از بین خواهند رفت و مشاغل جدیدی ایجاد خواهند شد».
دکتر نیلی احمدآبادی، منشا تولید علم و فناوری در دنیای کنونی را دانشگاه‌ها توصیف کرد و افزود: «جهان امروزی به شدت در حال تغییر است و منشا این تغییرات دانشگاه‌ها و علم و فناوری می‌باشد. مهمترین مکانی که می‌توان در آنجا بر این موضوعات تفکر داشت دانشگاه است. دانشگاه‌ها در بیست سال گذشته آموزش محور بودند، بهترین دانشجویان را جذب می‌کردند و برنامه‌های آموزشی در سطح مطلوبی ارائه می‌شد ولی در حوزه پژوهش فعالیت چندانی صورت نمی‌گرفت. اما امروزه با مفاهیم جدیدی چون پارک علم و فناوری، مراکز رشد، استارت‌آپ‌ها و مراکز کارآفرینی به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از دانشگاه‌ها مواجه هستیم که متعلق به هیچ دانشکده‌ای نیستند و در گذشته وجود نداشت، اما اکنون این مراکز می‌توانند آینده دانشجویان را رقم بزنند. پس اگر این سیر تحولات را ملاحظه کنیم در می‌یابیم که بیست سال آینده هم بسیار متفاوت‌تر از امروز خواهد بود».
وی با بیان اینکه سازمان‌ها و نهادها به دودسته پیش‌رو و دنباله‌رو تقسیم می‌شوند، گفت: «برخی از نهادها و سازمان‌‌ها آینده کشور را رقم می‌زنند و بقیه دنباله‌رو آنها هستند. چگونه باید برای این تحولات آماده و به‌عنوان بخشی از نهادهای پیشرو مطرح شویم و بتوانیم آینده خود را ترسیم کنیم و منتظر نباشیم تا دیگران نقشه راه آینده ما را ترسیم و ما دنباله‌رو آنها شویم . تفکر من بر این است که دانشگاه تهران امروز در این مسیر قرار دارد، به این دلیل که این دانشگاه یک دانشگاه بین‌المللی است؛ یعنی در جهان علم و دانش به طور جدی حضور دارد».
رئیس دانشگاه تهران، در ادامه اظهار کرد: «البته بین‌المللی نه به این مفهوم که دانشجو یا استاد خارجی به این دانشگاه می‌آید و یا اینکه دانشجویان و استادان ما با نهادهای علم و فناوری دنیا ارتباط دارند، بلکه به این خاطر که ما بخشی از نهادهایی هستیم که آینده دانشگاه‌های دنیا را ترسیم می‌کنند. همین موضوع در حوزه علم و فناوری نیز وجود دارد همه نهادها و مسیرهایی که می‌تواند آینده کشور را رقم بزنند و در زنجیره بین‌المللی قرار بگیرد در دانشگاه تهران وجود دارد».
دکتر نیلی احمدآبادی، جامع بودن را به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های بزرگ دانشگاه تهران برشمرد و عنوان کرد: «علم مرز ندارد و اینکه رشته‌های مختلف در دانشگاه تهران در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، فلسفه‌ای به همراه دارد. دانشجویان باید از تمامی ظرفیت علمی دانشگاه متناسب با زمان و توانمندی و علاقه خود بهره ببرند. دانشگاه تهران تلاش دارد تا این مسیر را برای دانشجویان سهل‌تر کند. دو وجهی شدن برنامه آموزشی در مقطع کارشناسی یکی از مهمترین برنامه‌های آموزشی است که در کشور اجرا می‌شود و دانشگاه تهران به دلیل همین جامع بودن توان اجرای آن را داشته است».
وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: «فعالیت‌های اجتماعی که در قالب کانون‌ها و انجمن‌های مختلف در دانشگاه وجود دارد، ظرفیت‌های استثنایی هستند که دانشجویان می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند. امید دارم شما نو دانشجویان بهترین دوران زندگی خود را در این دانشگاه سپری کنید و یقیناً این امکان در دانشگاه تهران وجود دارد و تلاش ما هم بر این است تا با کمک شما دانشجویان طراحی بهتر و دقیق‌تری را از آینده ارائه دهیم».
در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی کرمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران گفت: «به تمامی دانشجویانی که توانستند با سعی و تلاش، استعداد خدادادی و حمایت خانواده خود به دانشگاه تهران به‌عنوان مهد علم و نماد آموزش عالی کشور راه پیدا کنند، تبریک می‌گویم».
وی افزود: «جای شکرگزاری دارد هم برای نو دانشجویان و هم برای مسئولان دانشگاه تهران، برای ما به دلیل اینکه افتخار خدمت کردن به شما عزیزان را داریم و امیدوارم با همراهی یکدیگر مسیر شکوهمند و اثرگذاری را بتوانیم طی کنیم و شما نو دانشجویان هم باید شاکر خداوند باشید برای این نعمت و فرصتی که در اختیارتان قرار داده تا بتوانید پا به عرصه بزرگترین دانشگاه کشور بگذارید».
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر کرمی، با بیان اینکه ورود به دانشگاه سرآغاز راه رسیدن به تعالی و قله‌های علم و معرفت است، تصریح کرد: «ما وارث زحمات نسل‌های گذشته‌ایم، دانشجویان و استادانی که در مقاطع مختلف در این دانشگاه حضور داشته‌اند با اهتمام مسیری را پیموده‌اند و این راه باید با توکل، امید و انگیزه‌های قوی ادامه یابد».
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، با تاکید اینکه تقدس دانشگاه فقط به علم و علم‌آموزی محدود نمی‌‌شود، بیان کرد: «علم و مکانی که در آن علم آموخته می‌شود، مقدس است. هیچ زمانی ما فارغ‌التحصیل مطلق نداریم و آنچه که بر تقدس این مکان می‌افزاید موضوع تهذیب نفس و معنویت است. علم و معنویت در کنار یکدیگر هستند. علم بدون تقوا و معنویت ممکن است راه خطرناکی را پیش روی انسان قرار دهد و آن را از مسیر اصلی و هدفی که دارد، منحرف کند».
وی خاطر نشان کرد: «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه به همراهی مجموعه‌های فرهنگی فعال و تشکل‌ها‌ی دانشجویی، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی همه یک رسالت مشترکی داریم و اعلام آمادگی می‌کنیم تا در موضوعات فرهنگی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی با همکاری تمامی این نهادها بتوانیم برنامه‌های مطلوب و تاثیرگذاری را به دانشجویان ارائه دهیم».
قرائت میثاق‌نامه استادان و دانشجویان دانشگاه تهران و تحویل پرچم دانشگاه از یک دانشجوی قدیمی به یک نودانشجو از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
در پایان آئین استقبال از نودانشجویان سال ۱۳۹۸ دانشگاه تهران با حضور هیات رئیسه و روسای دانشکده‌ها و پردیس‌ها از رتبه‌های برتر با اهدای جایزه و لوح تقدیر به‌عمل آمد.
هم‌چنین همزمان با برگزاری آئین استقبال از نودانشجویان ، همایش «خانه و دانشگاه» ویژه خانواده نودانشجویان ، و با هدف آشنایی هر چه بیشتر والدین با محیط تحصیل دانشجویان و نیز تبادل نظر با مسئولان پردیس‌ها و دانشکده‌های مربوط در زمینه ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانشجویان برگزار شد.

اخبار مرتبط:
آئین استقبال از نودانشجویان سال ۱۳۹۸ دانشگاه تهران برگزار می‌شود

اطلاعیه نحوه شرکت در آئین استقبال از نودانشجویان سال ۱۳۹۸ دانشگاه تهران

پخش مستقیم آئین استقبال از نودانشجویان سال ۱۳۹۸ دانشگاه تهران