عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

نصف نانوایی ها از جوش شیرین استفاده می کنند



میران اسماعیلی معاون دادسرای جرائم مواد غذایی تهران در کمیته حذف جوش شیرین و سایر افزودینی ها از نان اظهار داشت: علیرغم ممنوعیت مصرف جوش شیرین در تهیه نان، هنوز ۵۰ درصد نانوایی‌ها به ویژه در تهران جوش شیرینی که بلای نان و جان است را به خورد مردم می‌دهند .


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از مرکز بهداشت شرق تهران، کمیته کشوری حذف جوش شیرین و سایر افزودنی ها از نان با حضور میران اسماعیلی معاون دادستان دادسرای جرائم مواد غذایی تهران، روسای مراکز بهداشت  شهر تهران، مسوولان اتحادیه نانوایی ها، دبیر و مشاور حقوقی آنها در دادسرای ناحیه ۲۶  تهران برگزار شد.

میران اسماعیلی در این کمیته که در راستای حذف جوش شیرین و سایر افزودینی ها از نان تشکیل شد، با اشاره به گذشت دو دهه از تصویب قانون ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در تهیه نان توسط وزارت بهداشت، گفت:نان به عنوان مهم ترین فرآورده حاصل از گندم، غذای اصلی بسیاری از مردم کشورهای جهان است و روزانه قسمت زیادی از انرژی، پروتئین و موادمعدنی مورد نیاز بدن را تامین می کند .

براساس این گزارش با توجه به این که در ایران مقدار مصرف نان به‌طور متوسط ۳۰۰گرم در روز است که در دهک‌های درآمدی ‌مختلف از حدود ۲۵۰تا یک کیلوگرم متغیر است، استفاده از جوش‌شیرین در تهیه نان می‌تواند باعث افزایش دریافت مقادیر زیادی ‌سدیم می شود که عوارض ناشی از افزایش دریافت سدیم به صورت فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی- عروقی، سکته‌های مغزی، پوکی استخوان و بیماری‌های کلیوی می تواند بروز کند.

میران اسماعیلی در ادامه اظهار داشت: با وجود تصویب این قانون هنوز تعداد زیادی از  نانوایی ‌ها به ویژه در تهران؛ همراه نان جوش شیرین این بلای نان و جا را به خورد مردم می‌دهند .

وی مصرف جوش شیرین در تولید نان‌های سنتی را معضلی حل نشده در دو دهه اخیر عنوان کرد که عامل ایجاد بیماری‌های گوارشی و  مانع جذب ریز مغذی‌ها و آهن موجود در غذا است .

براساس این گزارش از سالها پیش نانواها برای تهیه سریعتر و به تعداد بیشتر نان از جوش شیرین برای ورآمدن سریع خمیر استفاده می‌کردند. زیرا برای تخمیر طبیعی نان زمانی معادل ۳ تا ۴ ساعت لازم است در حالی که استفاده از جوش شیرین این زمان را کاهش می دهد، غافل از این که این ماده باعث انجام فرایند تخمیر واقعی  نمی‌شود بلکه فقط برای مدت کمی نان ظاهری پف کرده دارد و سریع کهنه یا بیات می‌شود .

معاون دادسرای جرائم مواد غذایی تهران با اشاره به تبعات مصرف جوش شیرین در سلامتی افراد گفت: وزارت بهداشت از سال ۱۳۷۵ استفاده از جوش شیرین در پخت نان را با توجه به تبعات مصرف آن  که مهمترین آنها فقر آهن است ممنوع اعلام کرده است اما همچنان برخی از  نانوایی‌ها از این ماده در تهیه نان استفاده می کنند و جوش شیرین را به خورد مردم می دهند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته کشوری نان به منظور رفع این معضل با حضور مسوولان؛ از اعضای حاضر در این نشست خواست به منظور حفظ و ارتقای سلامتی مردم جامعه به صورت جدی وارد عمل شده و اقدامات لازم در راستای رفع این مشکل را انجام دهند.

در ادامه اعضای حاضر در نشست ضمن بحث و تبادل نظر به بررسی راهکارها و چگونگی رفع این معضل پرداختند و در نهایت براساس مصوبات این جلسه مقرر شد؛ آزمایشگاه های مرجع مناطق  با حساسیت بیشتری نسبت به قبل کیفیت نان را مورد ارزیابی قرار دهند ونتایج آزمایشات مربوط به کیفیت نان و جرائم آنها به دادسرا ارسال شود. همچنین به منظور انجام تعامل و هماهنگی بیشتر دراین خصوص با مسوولان مرتبط با توزیع آرد و غله تهران نشستی برگزار شود.

انتهای پیام/