عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

موزه گردی/ گشت و گذار درکالسکه خانه امیرکبیر

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی موزه، اولین موزه دانشگاهی با موضوع تاریخ پزشکی ایران که به عنوان اولین موزه ملی تاریخ پزشکی ایران در جهان به ثبت بین المللی رسید، در بنای قدیمی کالسکه خانه امیرکبیر مستقر شده است. تاریخ پزشکی ایران به گذشته‌های دور بازمی‌گردد. نخستین مرکز آموزش طب ایران، در قرن سوم میلادی (دوره ساسانیان) در دانشگاه معروف آن زمان، جندی‌شاپور (گندی شاپور) بر پا شده است. «دوران طلایی پزشکی ایران» بین سده نهم تا چهارم میلادی بوده است و در آن عصر چند تن از برجسته‌ترین پزشکان تاریخ طب از جمله رازی و ابن سینا پرورش یافته‌اند. تاثیر این دو پزشک برجسته قرن‌ها، تا سده هفدهم میلادی تداوم یافته است. پزشکی نوین در اواسط قرن نوزدهم میلادی پس از تاسیس دارالفنون در سال ۱۲۶۸ ه.ق. (۱۸۵۱م.) به همت امیرکبیر، آغاز شد. سپس در سال ۱۳۱۳ ه.ش. با گشایش دانشکده پزشکی تهران و پس از آن با برپایی دانشکده‌های پزشکی در سایر شهرهای بزرگ ایران، پزشکی نوین شکوفا شد.

تاریخچه بنای موزه

این بنا در دوره ناصرالدین شاه قاجار به دستور امیرکبیر (حدود ۱۵۰ سال پیش) ساخته شد و به روایتی کالسکه خانه امیرکبیر بوده است. این بنا در تاریخ تیرماه ۱۳۷۸در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. درسال ۱۳۸۰ با همکاری سازمان میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان موزه ملی تاریخ علوم پزشکی افتتاح شد. در سال ۱۳۸۸ رسماً به عنوان موزه مشارکتی به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۱ در سایت موزه‌های دانشگاهی (UMAC) در بین بالغ بر ۳۰۰۰ موزه دانشگاهی در دنیا، به عنوان اولین موزه دانشگاهی ایران به ثبت رسید.
موزه ملی تاریخ علوم پزشکی داری بخشهای  دیرین انسان شناسی، مردم شناسی، اسناد و نسخ خطی، دامپزشکی، چشم پزشکی، دندانپزشکی، دواخانه نظامی، اشیا امانی موزه ملی، گیاهان دارویی، نمایشگاه های موقت(پروفسور عدل، پروفسور قریب، پروفسور شمس، پروفسور شمس شریعت تربقان) و کتابخانه تخصصی تاریخ پزشکی می باشد.
توضیح اینکه رئیس موزه دکتر حمیدرضا نمازی است و همچنین موزه، روزهای هفته از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۵ در امیر آباد شمالی، خیابان شانزدهم، روبه روی سازمان نظام پزشکی، درب ورودی شماره ۲ پردیس دانشگاه،  برای بازدید علاقه مند باز است.
در ادامه، این گزارش در هفته های آتی، هر هفته یک بخش از موزه برای مطالعه علاقه مندان به گذشته و همچنین آثار پزشکی ایران در سایت بارگذاری  می شود.
خبر: سرور قادری