عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

جشن روپوش سفید دانشکده پزشکی ۱۸ ساله شد/ برگزاری جشن روپوش سفید دانشجویان ورودی ۹۴ همراه با تقدیر از دانشجویان برگزیده

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، مراسم جشن روپوش سفید دانشجویان پزشکی ورودی ۹۴ و دانشجویان پردیس بین الملل، ظهر امروز پنجشنبه ۲۸ شهریور ماه با حضور دکتر شهریار نفیسی رئیس و جمعی از مسئولین دانشکده پزشکی در تالار ابن سینا برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دکتر حسین اصل سلیمانی استاد گروه داخلی و از روسای پیشین دانشکده پزشکی که برگزاری جشن روپوش سفید در دوران ریاست وی بر دانشکده پزشکی پایه گذاری شده بود، گفت: سابقه این جشن در دنیا به سال ۱۹۹۳ و در دانشگاه کلمیبا باز میگردد و در ایران برای اولین بار در کشور در  سال ۱۳۸۰ در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
وی افزود: رو پوش سفید در ابتدا، تداعی کننده تمیزی، پاکی، کنترل عفونت، دلسوزی و مفاهیمی از این دست است، اما در واقع هویت اصلی آن به کسی است که این روپوش را به تن کرده است بر میگردد.
وی ادامه داد: همه ما این عبارت را شنیده ایم که دکتر اول خدا بعد شما، این یعنی چه؟ یک پزشک تا کجا میتواند پیش برود و چه جایگاهی دارد.
دکتر سلیمانی در ادامه با اشاره به خاطراتی از دوران کودکی تا دانشجویی و استادی و دوران طبابت خود گفت: احترام به بیمار از مهمترین اصول حرفه پزشکی است.
استاد گروه داخلی آموزش پزشکی را دارای دو نیمه آشکار و پنهان دانست و افزود: نیمه آشکار آن شامل اقدامات پزشکی و نیمه پنهان آن فراگیری اخلاق حرفه ای و اخلاق پزشکی است که معرف یک پزشک است.
وی اظهار داشت: اتفاقات و موضوعاتی در محیط های بیمارستان و حیطه پزشکی نظیر پیوند اعضا، رحم اجاره ای و ... وجود دارد که با اخلاق عمومی قابل تعریف نیستند و صرفا فقط با اخلاق حرفه ای و اخلاق پزشکی میتوان آن را توضیح داد.
عضو هیات علمی دانشکده پزشکی با تاکید بر ظاهر مرتب و قابل قبول یک پزشک هنگام حضور در بالین بیمار، خطاب به دانشجویان پزشکی گفت: یادتان باشد وقتی شما بیمار را معاینه می کنید بیمار هم شمارا معاینه می کند و در وهله اول اگر ظاهر پزشک با بیمار همسو نباشد، معاینه و شرح حال گیری خوب هم از بیمار اتفاق نخواهد افتاد.
وی از اساتید نامدار و برجسته‌ای همچون دکتر شمس شریعت تربقان، استاد یلدا، دکتر ملائیان، دکتر عقیقی، دکتر هدایت یاد کرد و گفت:  خدا را شاکرم که در دوران حیات این اساتید پزشکی را آموخته و طبابت کردم.
دکتر سلیمانی در پایان پزشکی را هنری دانست که بر ۴ اصل شرح حال گرفتن، معاینه کردن، ارتباط با بیمار و درست فکر کردن استوار است.
پخش کلیپ، اجرای موسیقی سنتی و قرائت متن ادبی از دیگر بخش های این برنامه بود و در پایان دانشجویان پزشکی ورودی ۹۴ با تکرار متن عهدنامه که توسط دکتر نفیسی قرائت شد، آغاز دوره کارآموزی خود را جشن گرفتند.
در این مراسم از دانشجویان برگزیده دانشجویان ورودی ۹۴ با حضور دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده، دکتر آرش عکاظی معاون آموزش پزشکی عمومی، دکتر علیرضا سیما مدیر دفتر توسعه، دکتر جواد توکلی معاون دانشجویی دانشکده پزشکی، دکتر احمدرضادهپور عضو هیات علمی گروه فارماکولوژی ، دکتر پروین پاسالار استاد گروه بیوشیمی و  دکتر هاله اشرف سلطان عضو هیات علمی دانشکده پزشکی، دکتر هادی احمدی آملی عضوی هیات علمی گروه جراحی،  دکتر البرز شرافتی عضو هیات علمی گروه قلب از اساتید برگزیده اولین جشن قدر استاد، تقدیر شد.
عکس یادگاری در سردر دانشکده پزشکی حسن ختام این مراسم بود.
خبر: مینا محمدی
عکس: نیرومند رومیانی